Чаша Мавруд в Манхатън

Чаша Мавруд в Манхатън

Чаша Мавруд в Манхатън

Производството на качествено вино не е достатъчно, за да пробиеш на международния пазар. Нобходими са адекватни за различните страни маркетингови дейности, казва Меглена Михова от Probegex, представителят на Concours Mondial de Bruxelles за България.

- Как  се възприема страната ни след домакинството на Concours Mоndial? Според организаторите това е било едно от най-успешните издания на Конкурса в над 20-годишната му история.

- България беше "преоткритa" като страна-производител на вино. От многобройното жури от 320 експерти от цял свят едва двадесетина бяха посещавали страната ни преди. Всички бяха приятно изненадани от тероара, от качеството на виното, но също и от модерната инфраструктура. Някои от търговците от известни европейски вериги коментираха, че България има потенциала да се нареди между "редовните" страни-производители като Франция, Италия, Испания.

- Наскоро едно от най-авторитетните списания класира България на второ място в света като дестинация за винен туризъм. Какво ни прави привлекателни за винен туризъм?

- Майк ДеСимоне и Джеф Дженсен oт Wine Enthusiast посетиха Пловдив като членове на журито на конкурса. Това, което ги впечатли, е невероятната комбинация от богата културa и история, живи традиции. Винопроизводството е естествена част от тази автентична култура. Добро вино вече се произвежда на много места по света, но не всички страни могат да се похвалят с такава традиция.

Класацията на Wine Enthousiast  е една оргомна реклама за България. Тя e референция не само за Америка, която е много важен пазар за българските вина, но и за всички международни пазари.

Искам да подчертая обаче, че Concours Mondial de Bruxelles допринесе за това България да бъде видяна и оценена на световно ниво. В резултат на конкурса, над 500 страници статии са публикувани в специализирани и бизнес списания от 30 страни по света! За подобна реклама не можем и да мечтаем!

- Какви световни тенденции следват българските производители в маркетинга и производството на вино?

- Тенденциите са различни за различните пазари, но като цяло в Европа предпочитани са плодовите, свежи, елегантни вина, докато в Америка и Азия интересът е към вина с добра плътност, заоблени, с приятни зрели танини.

Другата интересна тенденция е увеличаващият се интерес към био вината. В този сегмент България определено има какво да покаже. Българските био вина са с изключително качество и на сравнително добри цени.

През последните години се забелязва също и засиленото присъствие на стари страни-производители, които пробиват на межинародните пазари – източноевропейските страни, Ливан, Армения, Грузия, Турция.  Интересът на любителите на вино към тези традиционни тероари отваря нови врати на българското вино към световните пазари.

- Кое ни откроява на чуждите пазари – в Европа, в САЩ?

- САЩ е най големият световен пазар, на който България прави първи стъпки в някои вериги, специализирани магазини и ресторанти. Българските вина се харесват заради високото качество на конкурентни цени, но и също заради автентичния им характер. Местните сортове Мавруд и Мискет например се продават много успешно в най-голямата верига магазини в Илинойс, както и в най-добрите магазини в Манхатън. Трябва ни обаче много силен маркетинг на България като страна производител, за да има сериозен търговски интерес и силно присъствие на американския пазар.

Докато американският пазар нараства всяка година, в Европа и особено в Бенелюкс консумацията на вино е традиционно висока и поради тази причина ръстът на пазара е малък. Toвa е един зрял пазар, на който конкуренцията е много сериозна. През последните години българските висококачествени вина се откроиха най-вече в специализираните магазини и гастрономически ресторанти. Това беше първата стъпка за изграждането на добрата репутация на България като производител на качествено вино. По-труден е пробивът в големите вериги. 75% от продажбите на вино в Белгия са на вина на цена до 5 евро. Малко са производителите, които могат да се вместят в тази ценова гама и същевременно да предложат необходимото за този пазар качество.

- Има ли нещо, което българските винопроизводители все още недоразбират или недооценяват? Учим ли се от грешките си?

- Това, което все още е не съвсем добре осмислено, е необходимостта от маркетинг. Производството на качествено вино не е достатъчно. Страни, които произвеждат добро, но далеч не по-добро вино от нас, са многo по-известни и с по-силно присъствие на международния пазар. Това се постига с едно обединено усилие и дългосрочно виждане. Много е важно също различните маркетингови дейности да са добре обмислени и адекватни за различните пазари. Ако не се разбира спецификата и структурата на пазара, например на САЩ, е възможно да се пропилеят пари и усилия без голям резултат. Българските производители също трябва да разберат разликата между маркетинг и продажби. Маркетингът е необходим, за да бъдеш видян и разпознаваем. Това отнема години и изисква постоянство. Продажбите идват след това.

- Започна събирането на мостри за следващото издание на Concours Mоndial. Повече мостри ли очаквате от българска страна? Защо?

- Да, събирането на мостри започна. Крайният срок за регистрация и за изпращане на мостри на червени, бели, розе или био вина се удължава до 17 март 2017 г. Регистрация се прави директно на сайта на международния Конкурс -  www.concoursmondial.com/en/registration/, а мострите се изпращат у нас, на адрес: M&M Militzer &Muench BG, София 1336, ул, Андрей Германов 11. 

Вината, спечелили медали от CMB, се радват на огромен медиен и търговски интерес. Големите търговски вериги в Европа отчитат около 25% ръст в продажбите на медалистите от СМВ. Често самите търговски вериги препоръчват винопроизводителите да изпращат мостри за Конкурса, защото виждат влиянието на медалите при избора на вино,

Определено тази година се очакват повече мостри – през 2016 броят им беше двойно по-голям в сравнениe с 2015 година. Успеваемостта и за двете години е висока - 42%. Това, че бяхме домакин на Конкурса, даде огромент тласък на родните винопроизводители.

За да пробие на пазарите, България трябва да се наложи като страна-производител. Участието в Конкурса предоставя възможността българските вина да бъдат оценени от безпристрастни  професионални съдии от цял свят, в конкуренция с над 8000 вина. Медалите ca най-доброто международно признание за качество. Постоянството в участието, както и в добрите резултати, са единственият начин да наложим България като сериозен производител.

Избите, спечелили медали, ще могат да се включат в представянията на наградените вина на ключови пазари като САЩ, Япония, Белгия, Франция Холандия. Тези дегустации се организират от Конкурса и привличат главните търговци и журналисти на тези пазари.

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ