Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|"Да остана или да си тръгна?" - дилемата за чуждия бизнес в Русия става все по-тежка
Дилемите на някои западни компании, свързани с бизнес операциите в Русия стават все по-тежки. От началото на войната в Украйна почти 400 западни компании обявиха плановете си за прекратяване или намаляване на операциите си в Русия, показва списъкът на Джефри Соненфелд от Училището по мениджмънт на Йейлския университет. Някои от тях, като BP, британският енергиен гигант и най-големият чужд инвеститор в Русия, се изтеглиха още в първите дни и както изглежда, без колебание. Други го направиха по-скоро с нежелание, пише в свой материал по темата „Икономист“.
Около 80 компании обаче решиха да запазят някакво присъствие, макар че прекратиха новите си инвестиции и бизнес начинания. Много от тях са компании за потребителски стоки и фармацевтични фирми, които твърдят, че тяхното оттегляне ще навреди сериозно на населението в Русия. Някои също така се притесняват от възможни законови последствия за техните служители в страната, ако руското правителство реши да предприеме репресивни мерки, отбелязва и агенция Ройтерс.
Гиганти в търговията с потребителски стоки като PepsiCo Inc, Procter & Gamble Co и Nestle SA декларираха, че ще запазят присъствие в Русия, за да продължат да осигурят основни хранителни стоки и хигиенни продукти, като мляко и бебешки пелени. Metro и Globus - двете големи германски вериги супермаркети, засега също остават с аргумента, че не искат да изоставят служители си, както и невинните си руски клиенти, които трябва отнякъде да се снабдяват с продукти. Henkel замразиха новите си инвестиции в Русия, но не спряха продажбите на прахове за пране и други стоки от първа необходимост. Bayer, друг немски гигант, ще продължи да продава както лекарства, така и сортови семена, засега. Procter & Gamble, американският гигант за потребителски стоки, спря рекламата си в Русия, но много от марките им остават на руския пазар.
Фармацевтични компании, като Pfizer Inc и Eli Lilly, заявиха, че ще преустановят несъществените си операции в Русия, но ще продължат да доставят лекарства за заболявания като диабет и рак. Лекарствата, отпускани с рецепта, са изключени от международните санкции, защото те задоволяват важни хуманитарни нужди, напомнят от двата фармацевтични гиганта. Но в последните дни дори и тези стоки се оказаха обект на повишено внимание, пише Ройтерс.
Компаниите, които решават да останат в Русия, не трябва да бъдат заклеймявани като финансиращи войната на Путин“, смята Михаел Хармс, председател на германската лобистка група „Асоциация за бизнес на изток“ в коментар за „Икономист“. Ако те не нарушават санкциите, наложени от Запада, трябва да имат правото сами да решат дали да останат или да се изтеглят от Русия, допълва той.
Но с нарастването на броя на жертвите и бежанците от конфликта в Украйна, расте и натискът спрямо всички чужди компании да се изтеглят напълно от Русия, отбелязват в авторските си материали и двете издания.
Тази седмица украинският президент Володимир Зеленски например призова фармацевтичните компании да се присъединят към корпорациите, които напускат напълно Русия. Соненфелд, чиито списък се използва от активисти за човешки права за оказване на натиск върху глобалните компании да се изтеглят от Русия, отправи същия призив.
Тук никой не печели
Западните компании в Русия могат да бъдат разделени в четири категории, пише „Икономист“. В първата категория попадат фирмите, чиято дейност е в обхвата на западните санкции – например, производители на определени видове микрочипове или други технологии с двойно предназначение (включително и неща като изкуствен интелект или криптография). Те нямат избор и трябва да се изтеглят. Втората група включва компании като Volkswagen, най-големият производител на автомобили в Европа, които спряха производствената си дейност в Русия, защото войната и отговорът на Запада прекъснаха веригите на доставки. Има и фирми като Coca-Cola и Pepsi, както и McDonald’s, веригата за бързо хранене, които преустановиха операциите си в Русия в израз на своето отвращение от инвазията. Четвъртата група са тези, които остават. И това решение съвсем не е от лесните. " Те смятат, че не могат така лесно да изоставят малките руски предприятия и потребителите, разчитащи на тях,“ изтъква пред „Ройтерс“ Брус Хейнс, съпредседател с ресор кризисни комуникации във фирмата за връзки с обществеността SVC+FGH, която консултира компании във връзка с изтеглянето им от Русия.
Руснаците в големите градове, където е съсредоточена по-голямата част от търговската дейност на западните компании, ще са най-големите жертви на спирането на дейността на тези компании. Но болезнени последствия ще има и в цялата огромна територия на Русия. Анализ на The Economist на данни, предоставени от SafeGraph, фирма за геолокационни данни, показва, че затварянето на западните компании ще засегне поне 3 500 търговски обекти в 480 града в страната. Те включват 1200 ресторанта и кафенета, 700 магазини за дрехи, 500 магазини за обувки и 400 бензиностанции. За московчани това означава около 1 000 затворени магазини, а за жителите на Санкт Петербург – над 300
Кейти Денис, ръководител комуникации и проучвания в Асоциацията на потребителските марки, браншова организация, сред чиито членове са Pepsico, Coca-Cola и P&G, също отбелязва, че като цяло членовете на асоциацията не подкрепят действията на Русия в Украйна, но че руснаците, които не са замесени, не трябва да страдат заради тези действия.
Допълнително усложняващи обстоятелства за бизнеса са заканите на Путин от миналата седмица, че Русия ще конфискува активите на всички чужди фирмиа. Руските прокурори пък отправиха официални предупреждения, че служителите на компании за производство на стоки от първа необходимост са заплашени от арест, ако това производство бъде прекратено.
Главният маркетинг директор на British American Tobacco Кингсли Уийтън заяви за Ройтерс миналата седмица, че прекратяването на дейността на компанията или спирането на продажбата или производството на нейни продукти ще бъде разглеждано като незаконен фалит от Русия и това може да доведе до наказателно преследване за служителите на компанията в страната. Сред трудностите, с които компаниите за потребителски стоки, които все още работят в Русия, са и осъществяване на сделки в условията на банкови санкции, както и с осигуряването на суровини, казва Джак Мартин, мениджър на фонд в Oberon Investments, които имат дялове в Unilever, Diageo, Burberry, GSK, Eli Lilly и Nike.
„Рисковата премия за инвестиционните компании, които работят с Русия, се увеличи,“ каза Мартин.
В тази „минирана“ ситуация бизнесите, оставащи на този етап в Русия се опитват да намерят начин да омилостивят и двете страни. Novartis, Bayer, Pfizer и Eli Lilly например обявиха, че ще използват приходите си от продажбите в Русия за хуманитарна помощ, пише "Ройтерс". Други фирми пък се опитват да удържат положението, докато намерят кой да купи или да поеме операциите им в Русия.
Много компании се притесняват и за това какво ще стане с техните производствени обекти в тяхно отсъствие. Русия може лесно да преобразува един изоставен завод за хранителни стоки например, за да осигури доставки за войските си в Украйна.
Според "Икономист" големият въпрос е какво ще стане с фирмите, които са се изтеглили от Русия. Компаниите, които напуснаха Русия, може да имат трудности да си възстановят собствеността и активите, ако те бъдат експроприирани. Разбира се, при всеки от тези казуси компаниите могат да заведат дела срещу Русия в международни арбитражни съдилища, като Международния център за уреждане на инвестиционни спорове, но тези дела ще се проточат с години и Русия не може да бъде принудена да плати, казва Тифани Компрес, партньор в адвокатската кантора FisherBroyles.
„Дори и ако компанията спечели делото, Русия вече има репутация на ненадежден платец,” допълва тя.
От друга страна репутационната цена на отлаганото изтегляне може скоро да стане толкова висока, че дори и фирмите, решили да останат, няма да могат да я пренебрегнат, обобщава „Икономист“.
По материали от "Икономист" и "Ройтерс
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.