Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Голямата трансформация в застраховането е в ход
Стремим се да следваме клиентите в дигиталната среда, като вярваме, че тази тенденция ще промени сектора в глобален мащаб, разказва Николай Генчев, главен изпълнителен директор и председател на управителния съвет на УНИКА България.
- Господин Генчев, каква е връзката между растежа на икономиката и случващото се в сектора на застраховането?
- Растежът, който отчита българската икономика през последните години, води до естествен ръст на застрахователния пазар. Крайният потребител и бизнесът все повече осъзнават необходимостта от застраховането и се възползват от нашите решения. Купуват се повече коли и недвижима собственост, които се застраховат. Произвеждат се повече стоки, които имат нужда от допълнителна защита. Във връзка с техния транспорт, съхранение и употреба също възникват определени отговорности, които подлежат на застраховане. Все повече българи искат да осигурят допълнителна здравноосигурителна защита за семейството си. Застраховането предлага и иновативни инвестиционни продукти, които също са обвързани с икономическия растеж.
- В началото на 2018 г. колко зрял е българският бизнес по отношение на застраховането на риска?
- Узряването и при бизнеса, и при крайния потребител е много бавен процес. То изисква натрупване на собствен опит, който понякога е негативен, а често промяната идва с новите поколения. Затова, ако погледнем назад, виждаме, че застрахователното проникване остава почти непроменено за дълги периоди от време, като едва напоследък се наблюдава известно увеличение. С други думи, застрахователният пазар расте, но почти изцяло и само заради ръста на икономиката на страната. А осъзнатата нужда от застрахователна протекция се повишава минимално. Зад тези факти стоят определени народопсихологически фактори и натрупани исторически причини.
- Дигитализацията ще трансформира ли изцяло застраховането у нас, или онлайн решенията само ще помагат за частично увеличаване на приходите ви?
- Дигиталната трансформация цели да направи застраховките по-удобни, по-лесни и по-достъпни за потребителите. Така клиентите могат да купят застраховка, покриваща конкретните рискове, които ги вълнуват, когато поискат, където и да се намират. Това е бъдещето на застрахователния бизнес според УНИКА. На този етап у нас се предлагат онлайн няколко класически и стандартни застраховки. Покупката им става много по-лесно и бързо. Тази характеристика е ключова, особено за новото поколение, което консумира все повече продукти и услуги онлайн. Затова УНИКА се стреми да следва клиентите си и в дигиталната среда. Вярваме, че тази тенденция значително ще промени застраховането в глобален мащаб, целия финансов сектор и редица други традиционни бизнеси. На един слабо развит пазар като българския например най-масови са автомобилните застраховки. Представете си обаче как ще изглежда този продукт, когато колите станат автономни. Кой ще носи отговорността при евентуално пътнотранспортно произшествие - компютърът, производителят, собственикът или пътникът? Предполага се, че "умните" коли ще избягват катастрофите много по-успешно от хората. Подобна промяна ще трансформира изцяло бизнеса на автомобилното застраховане. Възлагам големи надежди на дигиталното бъдеще, което да ни позволи да прескочим няколко еволюционни стадия от развитието на пазара у нас и да станем постмодерни.
- Това означава ли, че има нужда от промяна в застраховането и каква трябва да е тя?
- Решаващ фактор, който ще определя близкото бъдеще на застраховането, е свързан с регулациите и непрестанно нарастващите изисквания към бизнеса ни. Това е глобална тенденция, която засяга и местния пазар. Тя води до известни спънки, защото инвестираме голям ресурс да покриваме всички изисквания. В краткосрочен план това не е от полза за потребителите, но за съжаление, ще изминат години, преди да възприемем модела на дерегулация или саморегулация. В дългосрочен план обаче очакваме това да бъде неминуема и положителна промяна.
Интервю: Венцислав Савов
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.