Кога да потърсим услугите на колекторска агенция

Кога да потърсим услугите на колекторска агенция

Важно е доверието към партньорите да върви заедно с един по-добър контрол и адекватна оценка на риска, съветва Райна Миткова-Тодорова, председател на Асоциацията на колекторските агенции в България и управител на компанията за събиране на вземания "ЕОС Матрикс"

- Госпожо Миткова, икономиката на България расте, а прогнозите на бизнеса за 2018 г. са оптимистични. Същото важи ли и за междуфирмената задлъжнялост и събирането на стари вземания?

- Колекторският бранш е изключително чувствителен към промените в макросредата. В момент на икономически ръст и повишаване на доходите думи като "криза" и "застой" са заменени с "подем" и "развитие" и нашият сектор отчита резултатите от тази промяна. Според ежегодния доклад на Асоциацията на колекторските агенции в България на пазара на междуфирмените задължения се наблюдава двоен спад на обема на възложените вземания спрямо 2016 г. - от над 146 млн. лв. до 71,5 млн. лв. през 2017 г. Едно от обясненията за това намаляване е, че компаниите се фокусират основно върху продажбите и развитието си, а събирането на задължения е изместено на по-заден план. Друг фактор е и по-голямата кредитна активност във финансовия сектор.

Това обаче съвсем не означава, че проблемите с междуфирмената задлъжнялост са останали в миналото, както и негативните им ефекти - намаляване на печалбите, пропуснати инвестиции и възможности за отваряне на нови работни места. Дори и в условията на икономически оптимизъм доброто управление на ликвидността е основата, върху която стъпва реалният растеж.

- В междуфирмените отношения средно колко дни се бавят плащанията и каква е тенденцията, която наблюдавате от последните месеци?

- По този показател още от миналата година сме свидетели на положителна тенденция, отчитана както от Асоциацията на колекторските агенции в България, така и от ежегодното изследване на ЕОС "Навици за плащане в Европа". Става дума за съкращаването на средния период на забавяне на фактурите при бизнес клиенти, който през 2017 г. е 23 дни, а година по-рано е бил 28 дни. Това е значително подобрение, но като цяло българските компании продължават да са сред най-закъсняващите в Европа по отношение на погасяване на фактури, като средната стойност за Източна Европа е 21 дни, а в страни като Чехия и Швейцария закъснението е 15 дни. И тук водещата причина е лошо управление на ликвидността.

- Клиентите на кои бизнеси по-често имат проблеми с плащането на задълженията си и на какво се дължи това?

- Най-съществени остават проблемите в сферата на търговията на едро и дребно с бързооборотни стоки. Това се дължи на оживлението на пазара и засилената конкуренция, както и на повишеното търсене на експортно ориентираните компании за сметка на търсещите вътрешна реализация. Затруднения среща и секторът на строителството, който традиционно е по-рисков и често разчита на държавни поръчки, но експертите прогнозират ръст през настоящата година, което ще се отрази и на навиците за плащане в тази сфера.

Секторът на туристическите услуги е отличник по отношение на платежоспособността, която се подобрява в сравнение с предходната година, като за това способстват засиленото търсене и предлагане. През миналата година София например беше в топ 3 на европейските градове с най-висок ръст на чуждестранни туристи, като тази национална тенденция за туризма е възходяща благодарение и на фактори като ротационното българско председателство на Съвета на ЕС.

Наблюдаваният засилен контрол на плащанията при производството от своя страна се явява основната причина нивата на задлъжнялост в този сектор да се задържат.

- Кои са сигналите, по които може да преценим, че ще има забавяне на плащане, още преди да е издадена фактура?

- Превантивните мерки и управлението на риска са ключът към намаляване на забавените плащания - като количество и като период на забавяне. Превенцията на риска от неплащане на фактури започва със събирането на подходяща и актуална информация за купувачите и тяхната бизнес среда, като анализът помага при вземането на решения. Полезно е и използването на инструменти като застраховка на вземания. Сигнали като нежелание за сключване на договор, неизправна или непълна документация, заведени дела, лоша кредитна история и др. са ясен предупредителен знак, с който трябва да се съобразяваме.

Любопитно е, че българският бизнес е по-оптимистичен за бъдещите плащания на своите клиенти въпреки не толкова добрия си предишен опит. Над 30% от фирмите очакват значително подобряване на плащанията от клиенти при средни стойности за Източна Европа от 24,4%. Важно е доверието към партньорите да върви заедно с по-добър контрол и адекватна оценка на риска.

- Как находчивите фирми успяват да си съберат вземанията от трудни и некоректни клиенти?

- Специалистите по събирания на вземания не говорим за находчивост, а за използване на наличните законови възможности и прилагането на утвърдени в практиката професионални подходи. Ключов фактор при справянето с просрочия е проактивната и навременна комуникация с длъжниците, която трябва да започне в най-ранния етап от забавянето. Само тогава е възможна и 100% събираемост. Статистиката е много категорична, че ако едно фирмено вземане не бъде събрано до деветия месец, шансът да бъде събрано е близък до нула. Компаниите, които си партнират с колекторски агенции, имат възможност да се концентрират върху основната си дейност, спестяват от инвестиции в специализирани звена за управление на риска и събиране на вземания и чувствително намаляват обема на дължимите им плащания. Само за миналата година колекторските агенции са възстановили обратно 9% от годишния оборот на българския бизнес.

- Кои са случаите, в които колекторските агенции са полезни на бизнеса, и кога техните усилия трудно водят до събиране на необслужвани вземания?

- При положение че 22% от клиентите бавят плащанията си, а 4% са т. нар. отписани, тоест несъбираеми вземания, използването на услугите на професионална агенция за събиране на дългове е далновиден, информиран и модерен подход от страна на бизнеса, за да гарантира своята стабилност и растеж. Средствата, които успяваме да възстановим на компаниите, се връщат обратно в икономиката, тъй като те ги използват за погасяване на собствени дългове, създаване на нови работни места и за инвестиции. Важният въпрос в случая е не "Дали да използвам колекторска агенция?", а "Кога да прибягна до услугите є?". Все повече компании ни търсят превантивно, още на етап сключване на сделки и текуща оценка на риска, тъй като всяко забавяне намалява възможностите за пълно събиране на забавените вземания. Съветът, който бих дала на мениджърите, е един цитат от Кристин Лагард, управляващия директор на МВФ: "Когато слънцето грее, трябва да се възползваш, за да поправиш покрива". Тоест да се възползваме от добрата икономическа конюнктура в момента, за да сме подготвени за потенциални рискове и проблеми на бизнеса ни.       

Интервю: Венцислав Савов

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Стана ясно за кого са „изчезналите“ 780 гласа от изборите през октомври 2024 г.
Мъск подкрепи излизането на САЩ от НАТО, нарече външният министър на Полша "дребно човече"
Светът на парите: Акциите на Tesla са на червено, откакто Мъск отиде във Вашингтон
Зеленски се надява на практически резултати от срещата в Саудитска Арабия
Пазарната капитализация на американските технологични гиганти се срина със 750 млрд. долара
Страхове от стагфлация тресат американските пазари
Мъск обвини „мащабна кибератака“ за срива на социалната мрежа X
Пречи ли вашият шеф на кариерното ви развитие?