Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Кой може да кандидатства по схемата 60/40 и как става самото кандидатстване
Две групи работодатели могат да кандидатстват по схемата "60/40", обявена от правителството. Едните са тези, чиито фирми са затворени заради извънредното положение. Другата група е на тези, които могат да докажат 20% спад в приходите си за март 2020 г. спрямо същия месец миналата година, поясняват в специално тълкуване на механизма за подпомагане от правна кантора Интелегис, която работи предимно с мултинационални и български корпоративни клиенти повече от 15 години. Експертите от кантората правят кратък преглед на постановлението за подпомагане, придружен с подробни коментари. Те поясняват, че потенциално от схемата могат да се възползват две групи:
- Работодатели, които са пряко засегнати от извънредното положение и въведените ограничителни мерки – основно работодатели от следните сектори: търговия на дребно (с определени изключения), пътнически сухопътен и въздушен транспорт, хотелиерство, ресторантьорство, туристическа агентска и операторска дейност, дейности свързани със спорт и поддържане на добро физическо състояние и други дейности, пряко засегнати от противоепидемичните мерки;
- Работодатели от всички сектори на икономиката (КИД - 2008), които са преустановили работата на предприятието си (изцяло, частично или на отделни работници и служители) или са установили непълно работно време в предприятието или в негово звено. Допълнително изискване за компенсиране на работодателите от тази група е да са декларирали намаляване на приходите от продажби с не по-малко от 20%.
Кандидатстването ще се извършва месец за месец, но може да продължи не повече от три месеца. Документите могат да бъдат подавани в районното Бюро по труда, както и изпращани по електронен път или с препоръчано писмо.
Процедурата по обработване на документите може да продължава до 7 дни. След одобряването на парите те ще бъдат превеждани в срок до 5 дни.
Пакетът от документи, които работодателите трябва да изпратят, включват заявление за изплащане на компенсации, в което трябва да са включени Декларация за запазване на заетостта и Декларация за платежната сметка на работодателя, както и списък на служителите, за които се иска помощта.
В зависимост от това в коя група попада работодателят той трябва да представи и заповед за спиране на работа или декларация за поне 20% спад в приходите.
Според възприетия критерий КИД - 2008 изрично изключени от обхвата на постановлението са работодателите от няколко сектора на икономиката
А - Селско, горско и рибно стопанство;
К – Финансова и застрахователна дейност;
О – Държавно управление;
Р – Образование;
Q – Хуманно здравеопазване и социална работа;
Т – Дейности на домакинства като работодатели;
U – Дейности на екстериториални организации и служби.
Също така компенсации не се изплащат за работници и служители, които или за които:
- са наети след датата на обявяване на извънредното положение;
- ползват отпуск за временна неработоспособност, за бременност и раждане, при осиновяване на дете до 5-годишна възраст или отглеждане на дете до 2- годишна възраст (за периода на компенсацията);
- е получено финансиране за възнаграждения и осигурителни вноски от държавния бюджет, със средства от Европейските структурни и инвестиционни фондове или други публични средства.
Основните изисквания, на които трябва да отговарят работодателите за кандидатстване са:
- Да осъществяват стопанска дейност в Република България;
- Да нямат задължения за данъци и задължителни осигурителни вноски по смисъла на чл. 162, ал. 2, т. 1 от ДОПК към държавата или общините;
- Да не са обявени в несъстоятелност или не се намират в производство по несъстоятелност или ликвидация;
- Да не прекратят трудови договори на работници и служители на основание чл. 328, ал. 1, т. 2, 3 и 4 от Кодекса на труда през периода, за който им се изплащат компенсации;
- Да запазят заетостта на работниците и служителите, за които са получили компенсация, за допълнителен период, не по-малък от периода, за който са изплатени компенсациите;
- Да нямат установено с влязло в сила наказателно постановление или съдебно решение, нарушение на чл. 61, ал. 1, чл. 62, ал. 1 или 3, чл. 63, ал. 1 или 2, чл. 118, чл. 128, чл. 228, ал. 3, чл. 245 и чл. 301–305 от Кодекса на труда или чл. 13, ал. 1 от Закона за трудовата миграция и трудовата мобилност през период от 6 месеца преди издаването на заповедта за преустановяване на работа.
Работодателят дължи заплащане на пълния размер на трудовото възнаграждение и оосигурителни вноски за съответния месец на лицата, за които получава компенсация.
В случай на възобновяване на работа или отмяна на заповедта за установяване на непълно работно време през периода на изплащане на компенсациите, работодателят уведомява писмено, включително по електронен път, Агенцията по заетостта в срок 3 /три/ работни дни от датата на издаването на заповедта за възобновяване на работа.
Необходимите документи за кандидатстване
• Заявлението за кандидатстване съдържа следните декларации и информация:
- декларация за обстоятелствата по чл. 2, ал. 1, т. 5 (за запазване на заетостта) и 6 (за въздържане от прекратяване на трудови договори на работници и служители на основание чл. 328, ал. 1, т. 2, 3 и 4 от Кодекса на труда през периода, за който им се изплащат компенсации);
- декларация от работодателя и документи, удостоверяващи намаляване на приходите от продажби по чл. 2, ал. 2 – за работодателите по чл. 1, ал. 2 и 3 от ПМС №55/31.03.2020 г.;
- данни за платежна сметка на работодателя (IBAN);
• Към заявлението за кандидатстване се прилагат следните документи:
- заверено копие на заповедта на работодателя за преустановяване на работа по чл. 120в от Кодекса на труда или на заповедта за установяване на непълно работно време по чл. 138 а, ал. 2 от Кодекса на труда;
- списък на работниците и служителите, за които се подава заявление за изплащане на компенсации по реда на постановлението, съдържащ данни за лицата - трите имена, ЕГН или личен номер, личен номер на чужденец, служебен номер от Националната агенция за приходите, а за работниците и служителите по чл. 1, ал. 3 – продължителността на установеното непълно работно време;
Как става самото кандидатстване
• Кандидатстването за подпомагане става чрез Бюрата по труда (Агенция по заетостта), като заявление ще се приемат в периода 31 март – 21 април 2020 г.;
• Комисия, определена със заповед на директора на дирекция „Бюро по труда”, разглежда документите и извършва проверка за съответствие с критериите за изплащане на компенсации в срок до 7 /седем/ работни дни от подаването назаявлението. Информация за резултатите от проверката се предоставя на съответния работодател и на НОИ.
• Агенцията по заетостта изпраща по електронен път на НОИ обобщена информация за всички одобрени работодатели.
• Компенсациите на одобрените бенефициери се изплащат от НОИ със средства от фонд „Безработица“.
Възстановяване на средства
• Бенефициерите (Работодателите) възстановяват получените средства за компенсации на работници/служители в случай че:
- НЕ изплатят пълния размер на трудовото възнаграждение на работниците и служителите, за които са получени компенсации;
- НЕ запазят заетостта на работниците и служителите, за които са полученикомпенсации за период не по-малък от периода, за който са изплатени компенсациите;
- Освободят (прекратят трудовите правоотношения) работници и служители по реда на чл. 328, ал. 1, т. 2, 3 и 4 от Кодекса на труда през периода, за който се изплащат компенсации.
Според Интелегис подобно на другите актове на извънредно законодателство, приети от страна на законодателната и изпълнителната власт, предложението съдържа някои неясноти, които ще подлежат на тълкуване и изясняване в процеса на прилагане на мерките като например
за какъв период се подава заявлението – за календарен месец, или еднократно за целия период на извънредното положение? Какво се случва, ако то бъде продължено? По отношение на изискването да не се прекратяват трудови договори докато се изплащат компенсации не е изяснено на този етап ще се връщат ли средства, ако по време на изплащане на компенсация бъдат прекратени трудови договори и на работници и служители, за които не е ползвана компенсация на посочените основания? Също така възможно ли е по време на изплащането да се прекратявят трудови договори на работници и служители на други основания, в това число какви са последиците, ако работник или служител по собствена иницатива поиска прекратяване на трудовото правоотношение?
Неизяснени остават и някои въпроси, свързани с изискването за запазване на заетост след изплащане на компенсациите, като например как да се тълкува „запазване на заетост“ и кога работодателят ще връща компенсации – във всички случаи на прекратяване на трудовото правоотношение по негова инициатива, или само в отделни хипотези? Какво се случва при прекратяване по ваимно съгласие, а също и ще се счита ли за запазване на заетостта прекратяването на трудови договори със служители, на които е изплащана компенсация, и назначаването на нови на същата позиция?
В режим на предстоящо изясняване според юридическите експерти са и въпросите: Какви са последиците при възобновяване на работата или връщане към пълно работно време? Подлежи ли на обжалване отказът (пълен или частичен) на Комисията да отпусне компенсации, доколкото според нас той е индивидуален адмнистративен акт? Как ще се третират компенсациите от данъчно-правна гледна точка?
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.