Може ли Alibaba да измести Amazon от световното лидерство в следващото десетилетие?

Може ли Alibaba да измести Amazon от световното лидерство в следващото десетилетие?

Коронавирусната криза показа, че в глобалния бизнес свят има ясен победител: Amazon. Компанията, ръководена от Джеф Безос, демонстрира, че нейният огромен логистичен капацитет, в тези времена на социална изолация и страх от заразяване, дава на бизнес структурата си завидни „антитела“, за да се имунизира срещу последиците от икономическата пандемия. Различни специалисти обаче смятат, че именно китайският Alibaba - неговият голям конкурент в електронната търговия и абсолютният доминатор на азиатския пазар - ще излезе още по-силен от създалата се ситуация.

В своеобразна конфронтация, паралелна на търговската война между САЩ и Китай, Amazon и Alibaba се готвят да поддържат гигантски спор за доминиране в интернет през следващите пет години. От няколко години се говори, че компанията, създадена от Джак Ма, чака идеалния момент, за да направи големия скок на Запад и по този начин да предприеме разширяване извън естествения си пазар, азиатския. И според същите тези експерти този момент може да настъпи точно сега.

Кой е Джак Ма и как се появи Alibaba?

Историята на Alibaba не прилича на тази на Amazon, нито биографичният профил на Джак Ма, нейният основател, няма много общо с Джеф Безос. Ма не беше технически умел, когато създаде Alibaba, дори не беше класическият маниак на колежа, който започва да изгражда своята империя от усамотението на малък гараж.

Както често се случва в азиатската култура, той направи много по-практично нещо: постави се в обувките на клиента в точния момент. Това беше през 90-те години, когато интернет не беше нищо повече от обещаваща и обширна технологична ниша, очертаваща се като плодородна област, но много слабо обработена.

След като се провалиха в някои ембрионални цифрови проекти (класове по английски през мрежата или страници с различно съдържание), Джак Ма реши да създаде уебсайт „B2B“ (който в бизнес жаргона е известен като Business to Business). Тоест дигитална платформа, която в основата си е посветена на свързване на дружествата помежду си и действаща като посредник между тях. Така се роди Alibaba. 

"Крокодилът" на Alibaba, който изяде "акулата" eBay

През 2003 г. технологичният гигант eBay реши да влезе в Китай, който се смяташе за гигантска девствена територия с безкрайни възможности. Той, купи EachNet (китайски домейн за електронна търговия) за 150 милиона долара, което му позволи да решава различни правни проблеми. Ebay допуска грешката да „американизира“ появата на мрежата и я превръща във фотокопие на западните си филиали, без да разбира, че източната култура има своите естетически вкусове (като сложните „цветови кодове“ и тяхното значение за добър или лош късмет) и специална идиосинкразия, която не може да бъде пренебрегната.

Alibaba гледа какво се случва и решава да повтори бизнес модела на eBay, но го адаптира към особената чувствителност на азиатския потребител. Ebay постепенно решава да напусне Китай, оставяйки Alibaba като абсолютен доминиращ бизнес за електронна търговия в страна с почти 1,4 милиарда жители или потенциални клиенти. 

Дребната рибка бе успяла да изгони eBay от своята територия. Как? Това обясни Джак Ма с визуално сравнение: eBay се държеше като акула в океана, но Alibaba предпочиташе да бъде крокодил в река Яндзъ. Мътните води на китайския пазар приличаха по-скоро на втория сценарий и затова неуловимата влечуго победи твърдата акула. 

Подразделенията на Alibaba

Въпреки че Alibaba се възприема от Запада като дигитален "голям китайски пазар", нейната структура има много различни бизнес области, много от тях генерират огромен обем печалба. Такъв е например случаят на Alipay, заявление за плащане на Alibaba (вид PayPal или Apple Pay). В Китай почти никой не плаща в брой и Alipay е най-използваният инструмент при транзакции с цифрови пари, много от тях на такава населена територия.

Alibaba също има Taobao, платформа, която свързва компаниите и техните клиенти с производителите, като е особено важно в по-изолираните райони на Китай, където почти няма търговски центрове. По това време Alibaba купува Yahoo China и разработва Alibaba Cloud, най-големият доставчик на домейни в Китай. Притежава филмово студио (Alibaba Pictures) и е най-големият акционер в националната телевизионна мрежа. Освен това има своя версия на Spotify (Alibaba Music) и няколко основни вестника.

Сред своите „инвестиции“ в технологични компоненти, компанията разработи чип за изкуствен интелект (те гарантират, че той може да изпълнява за 5 минути задачи, за които големите компютри би им отнело часове), които компаниите могат да наемат чрез своята услуга Alibaba Cloud (засега може да се извършва само от китайски компании, бел. ред.). 

С тези активи не може да е странно, че когато Alibaba стана публично достояние - през септември 2014 г. - (при 92,75 долара на акция), в оферта за поглъщане, той успя за няколко часа да събере 25 милиарда долара, като днес неговата стойност се оценява на 440 милиарда долара (тя е седмата по големина компания в света по размер, с около 100 000 служители). 

Бъдещето гледа към Китай

Въпреки че Alibaba е все по-близо до Amazon, все още има фундаментална разлика между тях. Северноамериканската компания доминира в продажбите по цялата планета, докато Alibaba засега е ограничена почти изключително до азиатския пазар. Въпросът е, ако Alibaba все пак реши да опита да завладее западния пазар, дали ще успее ли да изпревари Amazon през следващото десетилетие? Мнозина смятат, че това е неизбежно.

Миналата година Джак Ма реши (може би вдъхновен от Бил Гейтс) да се пенсионира на 54 години, за да се посвети на хуманитарната работа. По време на коронавирусната криза той направи многобройни дарения в знак на солидарност на медицински доставки в Испания и други страни в Европа, като по този начин генерира симпатии към неговата щедрост. Но някои специалисти смятат, че зад тази очевидна „филантропия“ се крие ясно стратегическо намерение. А именно - да направи първата стъпка на европейска територия.  

Източник: eleconomista.es

Превод: Нели Тодорова 

 

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ