Недостиг на работници и суровини изнервя британските компании

Недостиг на работници и суровини изнервя британските компании

Недостиг на работници и суровини изнервя британските компании

От супермаркетите и ресторантите до заводите - недостигът на суровини във Великобритания заради проблемите с доставките, дължащи се на Брекзит и на пандемията, става все по-осезателен. Бизнес лидерите настояват правителството да се намеси, особено с оглед на наближаващите коледни и новогодишни празници.

Американската верига за бързо хранене МакДоналдс (McDonald's) обяви, че вече не може да предлага млечните шейкове или напитки в бутилка във Великобритания, а конкурентът й Кей Еф Си (KFC) също предупреди, че липсват някои предложения от менюто му.

Веригата ресторанти Нандо (Nando) бе принудена да затвори около 50 ресторанта заради недостига на пилешко месо. Проблемът засегна и високия клас ресторанти Новиков (Novikov), които страдат от липса на говеждо месо Вагу.

Ситуацията не е по-различна и при търговските вериги, където бюджетните супермаркети Айслънд (Iceland) и конкурентите Ко-оп (Co-Op) също се извиняват, че някои продукти не са налични по рафтовете им.

В промишления сектор автомобилните заводи бяха принудени да спрат производството си заради липса на електронни компоненти, която доведе до спад в продажбите на автомобили от близо 30 процента, като производството се сви до най-ниското си равнище от 50-те години на миналия век.
Малките и средни предприятия не са в почивка, най-вече в строителния сектор, но някои от тях се сблъскват с недостиг на материали, съчетан с липса на работници.

Конфедерацията на бритaнската промишленост (CBI), основната работодателска организация в страната, отчете факта, че запасите на търговците са най-ниските си равнища от близо 40 години.

Проблемите с доставките блокират от няколко месеца британските компании и заплашват икономическото възстановяване, отбелязва АФП.
Ситуацията се влоши допълнително заради Брекзит, който официално влезе в сила от 1 януари и усложни влизането във Великобритания на работници от ЕС.

Именно те са основният персонал в логистичните компании, тъй като британците избягват тези позиции заради дългите часове работа и недостатъчно атрактивното заплащане.

Пандемията от Ковид-19, която месеци наред блокира дейността в търговията, логистиката, транспорта, ресторантьорството и други сфери, допринесе за напускането на чуждестранните работници, а хората в частична безработица или съкратените търсеха работа другаде.

Професорът от лондонския Кингс колидж (King's College) Джонатан Портис посочва, че тези смущения, свързани с Ковид-19, се наблюдават и в Европа. Във Великобритания обаче ситуацията се е влошила допълнително заради влиянието на Брекзит, тъй като много работници от ЕС не са се завърнали и не искат да се завърнат. Имиграционната система след Брекзит може да наруши начините за наемане на персонал, прилагани от британските компании, добави той.

Британският консорциум на търговците на дребно (BRC) прогнозира, че има риск ситуацията още да се влоши от октомври, когато Великобритания ще въведе нови проверки след Брекзит за продуктите от животински произход, които се внасят от ЕС.

Компаниите се опитват да се приспособят към новите реалности, отбелязва АФП. Гигантът на супермаркетите Теско (Tesco) и онлайн търговецът Амазон (Amazon) не се колебаят да обещават бонуси за наемане на служители във Великобритания, за да привлекат шофьорите или склададжиите, от които се нуждаят, за да обслужват клиентите си.

Компаниите от месопреработвателния сектор сключват партньорства със затворите, за да могат да наемат на работа някои затворници с оглед на реинтегрирането им в обществото.

Представителите на отделните сектори и шефовете на компании оказват все по-голям натиск върху правителството да промени имиграционните правила след Брекзит, за да могат чуждестранните шофьори на камиони, най-вече от страните от Източна Европа, да пътуват по-лесно до Великобритания

Франс прес/БТА

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ