Новата етика на лукса

Новата етика на лукса

Модерно е да бъдем отговорни към околната среда. Брандовете се надпреварват да разказват за своите програми, инициативи, дарения. И, разбира се, мнозина твърдят, че техният продукт е най-отговорният за околната среда. По-добре обаче е не само да се доверите, но и да проверите. На този принцип действат организациите, които сертифицират т.нар.hard luxury (часовници и бижута) и soft luxury (дрехи, обувки, аксесоари и др.) за спазване на високи цели и стандарти в опазването на околната среда.

Ефектът на пеперудата

Един от престижните отличителни знаци в тази нова етика на лукса - Butterfly Mark се издава от независимата организация Positive Luxury, основана през 2011 г. Знакът може да бъде получен от онези луксозни марки, които се стремят към устойчивост, което в съвременния контекст означава запазване на природните ресурси и планетата като цяло за бъдещите поколения, иновации и откритост в комуникацията с клиента.

Какво означава да бъдеш устойчив? Според организацията всяка марка има свой собствен "път на самурая" и свои компоненти за успех в сложната битка за опазването на околната среда, следователно Butterfly Mark се присъжда не за спазването на отделни  конкретни параметри, а като оценка за степента на екологична отговорност като цяло. Сред "достойните" да я включат в социално-отговорното си CV-та са Christian Dior, Louis Vuitton, Kenzo, Loewe (висша мода), Garrard и Stephen Webster (бижута), IWC и TAG Heuer (часовници).  За отбелязване е, че не само часовници, бижута и модни марки могат да получат знака на Летящата пеперуда, но също така и козметични брандове, първокласни напитки и хотели.

Тайният код на етичното злато

Един от най-известните посланици на екологично отговорния лукс е съпругата на известния актьор Колин Фърт - Ливия Фърт. Тя е основател на проекта Eco-Age, а сред многобройните ѝ инициативи е партньорството с Chopard в прехода към 100% етично злато (постигнато от компанията още през 2018 г.), съпътствано от призив да се следва същата цел и за останалите играчи на пазара на бижута и часовници. „Етично злато“ е златото, добито при спазване на всички социални норми и грижа за екологията на региона. За контрол на изпълнението на дефиницията се разчита на прозрачните канали за покупки с изрично условие суровината да се пазарува само от тези, които са доказано екологично отговорни при производството и продажбата. Ако покупките се правят директно от добиващи компании, то те трябва да бъдат членове на швейцарската организация  Swiss Better Gold Association и да притежават сертификат Fairmined и Fairtrade. Когато се купува от доставчици, те трябва да бъдат част от Съвета за отговорни бижута (RJC). Между другото, на горните сертификати, особено на RJC, си струва да се обърне голямо внимание и извън Eco-Age. Много големи марки като Cartier също са членове на RJC.

[[{"fid":"363363","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"link_text":null,"type":"media","field_deltas":{"1":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"height":414,"width":594,"class":"media-element file-default","data-delta":"1"}}]]

Ливия Фърт вече е не по-малко известна от съпруга си, но в ролята на еко активистка. Снимка: Guliver/ Getty Images

Не само трети страни могат да издават сертификати за екологично качество. Някои марки се саморегулират. Проектът Tiffany & Co. 2020 например е специално разработен да направи по-прозрачни всички етапи от пътуването на диаманти от мястото им на добив до бижутата. Всички новозакупени диаманти с тегло 0,18 карата или повече ще имат нещо като паспорт, който ще посочва не само произхода на камъка, но и мястото, където диамантът е бил изрязан и поставен в рамка.

По материали от чуждия печат

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ