Новото „аз“ в дигиталния свят

Новото „аз“ в дигиталния свят

Електронната идентификация е не просто нова възможност за бизнес, а стъпка към цялостна дигитализация и сътрудничество между различните сектори и институции, казва Ваня Манова, мениджър на Мastercard за България, Северна Македония, Косово и Албания. Компанията разработва пилотния си проект в сферата – национална схема за е-идентификация в Северна Македония, която се очаква да стартира до края на годината

 

- Досега познавахме Mastercard като компания, която разработва технологични решения за плащания. Все повече обаче работите в еID сферата. Защо се насочвате към нея? 

- Mastercard свързва потребителите, бизнеса и правителствата с иновативни решения по целия свят и в тази връзка работата ни по посока на дигиталната идентификация е логичната следваща стъпка по пътя на потребителските нужди от по-голяма сигурност и удобство не само за разплащанията, но и за цялостната работа между институциите, гражданите и бизнеса. Темата е важна, защото eID може да подобри почти всички аспекти на дигиталното присъствие и да наложи нови стандарти за контрол на личната информация.

- По какъв начин тази технология е свързана с плащанията? Нов бизнес за Mastercard ли е това?

- Mastercard развива и инвестира в иновативни решения, които осигуряват достъп, сигурност и удобство на потребителите при извършване на всякакви операции в ежедневието. Вярваме, че създаването на схема за дигитална идентичност ще промени бизнеса не само в сферата на плащанията, но и в сферата на здравеопазването, държавната администрация, образованието, обществения транспорт и др., където процесът на дигитална трансформация напредва и има нужда от технологии и нови стандарти, които да направят идентифицирането бързо, лесно, сигурно и удобно. Нашата основна цел е да разширим партньорствата в публично-частния сектор и да превърнем електронната идентификация в единен стандарт. В този смисъл тя може да се определи повече като идеология, многостранно сътрудничество и стъпка към цялостната дигитализация не просто като нова възможност за бизнес.

- Какви са ползите за бизнеса, за публичния сектор и за обществото?

- Данните, които използваме дигитално за взаимодействие с различни институции и бизнеси или достъп до услуги и плащане на стоки, са малко или много уязвими. Рискът от компрометиране на личните данни е много по-сериозен и с по-тежки последствия от компрометирането на данни за платежни карти например. Затова в дигиталния свят, който е вече т.нар. „ново нормално“, за всички участници в екосистемата е от съществена важност да знаят гарантирано кого имат насреща. Една интермобилна, сертифицирана, притежаваща всички лицензи схема за електронна идентификация дава възможност на потребителите да се идентифицират по един и същи начин пред различни институции, бизнеси и други трети страни. eID е най-ефикасният инструмент за дългосрочно намаляване на административната тежест за бизнеса и правителството и насърчаване на дигиталната икономика.

- Как се развива технологията и налагането ѝ на други пазари в Европа и по света? Можете ли да дадете добри примери за приложението ѝ?

- С навлизането на дигиталните услуги дигиталният он-бординг става задължителен елемент. А той изисква сигурна електронна идентификация. Технологията набира скорост и вече виждаме различни решения, които осигуряват такава. Именно затова технологията набира скорост и вече виждаме различни решения за електронна идентификация. За съжаление в повечето случаи това са частни решения без съвместимост между тях. Ние вярваме, че правилната стратегия е в изграждането на интеробилни схеми. И сме горди, че вече направихме сериозна крачка в тази посока. През февруари Мastercard подписа меморандум за партньорство с правителството на Северна Македония за разработване на Национална схема за електронна идентификация, която се очаква да стартира до края на годината. Това е едно от първите правителства в света, което демонстрира уникална синергия между публичния и частния сектор и воля да въведе дигитализацията по правилния начин. Имаме интересни пилоти и във Франция, Австралия, САЩ.

- Mastercard избра българската компания Evrotrust за свой партньор в разработването и налагането на eID. Каква е общата ви визия за дигитална трансформация и какви са преимуществата на компанията пред други подобни решения у нас и по света?

- През последните години в Mastercard започнахме да налагаме нови модели на сътрудничество в ИКТ сектора, да инвестираме и да се свързваме стратегически с по-малки иновативни финтех играчи в цял свят, така че потребителите, правителствата и бизнесът в дигиталната икономика да реализират по-добре потенциала си. Особено интересно за българския технологичен сектор е, че Mastercard класира родни софтуерни разработчици сред челните редици на световната карта, инвестираме в техни продукти и развитие наравно със своите собствени проекти. Evrotrust е една от тези български компании, в която ние разпознахме потенциал за партньорство в развитието на електронната идентификация не само у нас. Това, което я отличава, е, че тя е сертифицирана според най-високите изисквания за сигурност на eIDAS (регламент на ЕС относно електронната идентификация и доверителните услуги за електронни транзакции в единния европейски пазар). Също така е първата по рода си в Европа, която предлага дистанционно издаване на идентичност заедно с целия пакет услуги за отдалечено предоставяне на информация – е-подпис, е-съобщения, е-удостоверение за време, е-упълномощяване и валидиране.

Партньорството между Evrotrust и Mastercard е доказателство за неограничените мащаби, които българските компании могат да достигнат, и показва, че малките и средните пазари са по-гъвкави и са сред първите, които приемат иновациите, повишаващи сигурността и удобството.

- Колко време и какви усилия са нужни за установяване на е-идентификация в публичния сектор у нас?

- Изискват се сигурни технологични решения, опит в разработването и прилагането на услуги за отдалечено предоставяне на информация, съдействие и активно участие на публичната администрация и най-вече – добро сътрудничество между всички страни.

Може би най-големите предизвикателства са по отношение на междусекторното сътрудничество, между институциите и по отношение на знанията и техническия капацитет на тези, които ще внедрят новия модел. Трябва да се обърне голямо внимание на изграждането на способни професионалисти, които да предоставят услугата. Опитът ни в Северна Македония показа, че установяването на е-иден­тичност е постижимо дори на национално ниво, но е необходима пълна колаборация и синергия между заинтересованите страни в проекта.

Венцислав Савов. Интервюто е публикувано в бр.10/20 на списание „Мениджър“


 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Тръмп заплашва с допълнителни 10% мита страните, които се присъединяват към „антиамериканската“ политика на БРИКС
Бизнесът на Шуменското плато иска компенсации заради издирването на черния леопард
Германският президент обеща подкрепа за запазване на свободата на Литва
Гърция въведе извънредни мерки заради жегите
Врeмето: Горещините продължават
На днешната дата 7 юли. Европейски ден на шоколада
Светът на парите: Поскъпването на еврото спрямо долара вещае трудности за европейските износители
Революцията в управлението: Защо добрите мениджъри нарушават всяко правило?