Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Новото търговско споразумение в Северна Америка влиза в сила на фона на доста разногласия
От днес влиза в сила обновеното търговско споразумение между САЩ, Канада и Мексико –ЮСМКА (United States-Mexico-Canada Agreement – USMCA), чиято цел бе да направи Северна Америка нещо като крепост, засилвайки конкурентоспособността на региона, но отсега се виждат пукнатини в основите, отбелязва Ройтерс.
Със задействането на споразумението администрацията на Тръмп заплашва Канада с нови мита върху алуминия, а известен мексикански профсъюзен деец е в затвора, което засилва притесненията за ключовите трудови реформи в новото споразумение, заменящо съществувалото 26 години Северноамериканско споразумение за свободна търговия, известно като НАФТА. Рисковете за спорове между търговските партньори нарастват според анализатори.
Новото споразумение включва по-строги изисквания към производителите на автомобили в Северна Америка, нови правила за защита на интелектуалната собственост, разпоредби срещу валутни манипулации и нови правила при електронната търговия, която не е съществувала, когато е влязло в сила споразумението НАФТА през 1994 година, определяно от американския президент Доналд Тръмп като "най-лошата търговска сделка въобще".
Заради коноравируса и трите страни са в дълбока рецесия, което пък доведе до намаляването на търговските стокови потоци помежду им, обикновено възлизащи годишно на 1,2 трилиона долара, до най-ниското месечно равнище от десетилетия.
Тръмп накара Канада и Мексико да се явят на масата за преговори и след маратонски преговори трите страни подписаха първоначалния вариант на споразумението през ноември 2018 година, припомня Франс прес.
Мексико ратифицира документа през декември 2019, а Тръмп го подписа през януари след промени, за които настояваха демократите. Канадският парламент го прие през март, припомня БТА.
Промените засягат автомобилното производство с цел да се увеличат работните места в САЩ, включително изискване близо половината от северноамериканското производство на коли да се прави от по-високо платени работници, а също така се налагат по-строги трудови разпоредби, задължаващи Мексико да промени законите си.
Остава да се види дали мерките ще постигнат целите на Тръмп за създаване на голяма заетост в американските заводи - някои японски компании избраха да вдигнат заплатите в Мексико около три пъти вместо да местят производството си в САЩ според информации в медиите.
"Шампанското не изглежда толкова пенливо, колкото сме очаквали - дори при най-добри условия - и се задават проблеми отвсякъде", коментира пред Ройтерс Мери Лавли, преподавателка по икономика от Сиракузкия университет и старши научен сътрудник към Института за международна икономика "Петерсън" във Вашингтон.
"Това може да се окаже едно търговско споразумение, което ще приключи бързо в спорове и при по-високи търговски бариери", допълни тя.
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.