Онлайн арт пазарът нараства. Три са новите тенденции в развитието му

Онлайн арт пазарът нараства. Три са новите тенденции в развитието му

Онлайн арт пазарът нараства. Три са новите тенденции в развитието му

Онлайн пазарът на изкуства, оценен през 2019 г. на 4,3 млрд евро, бележи значително увеличение на активността от март насам. Това сочат данните, включени във втората част на доклада "Hiscox Online Art Trade Report 2020", цитирани от eleconomista.es.

Повече от две трети (67%) от купувачите на изкуство, участвали в проучването, са предпочели онлайн пазаруването между март и септември тази година, при общо 44% през 2019 г.

Продажбите на онлайн търгове също са се увеличили: повече от половината (55%) от анкетираните колекционери са придобили изкуство чрез тези платформи, в сравнение с 37% през 2019 г.

72% от купувачите твърдят, че посещават онлайн платформи за изкуство ежеседмично от март, докато през 2019 г. само 54% ​​разпознават тази честота на сърфиране в мрежата. Този процент на седмични посещения достига 86% в случая с т. нар. "големи купувачи" на онлайн пазара (тези, които инвестират над 50 000 долара годишно, бел. ред.), в сравнение с 69% през 2019 г.

Средната инвестиция за произведение на изкуството също нараства: 29% от купувачите надвишават 10 000 долара за картина, в сравнение с 20% през 2019 г., а 11% дори надхвърлят 50 000 долара за произведение, което е почти три пъти повече от предходната година (4% през 2019 г.). 

До август т.г. онлайн продажбите на изкуство в Sotheby's, Christie's и Phillips почти достигнаха 500 милиона евро, така че до края на годината те могат да утроят оборота си за 2019 г., който беше малко над 186 милиона евро.

"Covid-19 е ускорил онлайн пазара на изкуство. Тази година тя придоби популярност. Когато галериите и пространствата за изложби отново отворят врати, ние ще продължим да искаме да видим произведенията физически, но няма съмнение, че онлайн арт пазарът спечели доверието на колекционерите и ще остане за постоянно", заяви Ева Перибаниес, технически мениджър за изкуство и частни клиенти в Hiscox.

Втората част на доклада подчертава три тенденции, които биха могли да обусловят развитието на този пазар през следващите месеци:

1. Нови колекционери под 35 години, главните герои на онлайн арт пазара  

82% от колекционерите, които са започнали да купуват изкуство преди по-малко от 3 години, са придобили поне едно произведение между март и септември, удвоявайки данните за 2019 г., когато само 36% от тях са направили покупка.

Около 69% от колекционерите под 35 години са купували изкуство през този период, в сравнение с 40% през 2019 г.;

Две трети (66%) са придобили между две и пет творби от самото начало на пандемията.

2. По-голяма подкрепа от колекционера към художника и по-малко лоялност към платформите

68% от колекционерите признават, че са придобили изкуство в знак на подкрепата си за художници, които преживяват тези трудни времена. Тази мотивация се споменава повече сред лицата под 35 години (76%) и новите колекционери (78%).

25% от анализираните купувачи са участвали и са придобили изкуство чрез кампании за набиране на средства, насърчавани от художници и институции.

Почти половината (47%) от новите колекционери казват, че никога или рядко са лоялни към една и съща платформа за онлайн продажби в сравнение с 40%, които са направили това изявление през 2019 г.

3. Instagram се утвърждава като най-популярната социална мрежа 

Тази социална мрежа е любимата на колекционера за теми, свързани с изкуството, цитирана от 68% от анкетираните, и се увеличава всяка година от 2015 г. насам, когато е била първи избор за 34% от хората, участвали в проучването.

25% от колекционерите са използвали Instagram като канал за пазаруване през периода от март до септември. Тази цифра се увеличава до 35% за тези под 35-годишна възраст и до 38% за новите колекционери. По-голямата част (87%) използват тази мрежа, за да откриват нови художници.

Ключови играчи на пазара на изкуството като Christie's и Sotheby's вече използват функцията swipe-up на Instagram като канал за продажби.

"Пазарът на онлайн изкуства нарасна с 4% през 2019 г., генерирайки очакван оборот от 4,3 млрд. евро. През 2018 г. годишният темп на растеж възлизаше на 9,8%. Тези последни данни представляват четвъртата поред година, при която темпът на растеж се забави - тенденция, която със сигурност ще приключи с 2020 г.", заключи Ева Перибаниес, технически мениджър за изкуство и частни клиенти в Hiscox. 

Източник: eleconomista.es

Превод и редакция: Нели Тодорова

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ