Появи се социална мрежа, която превръща „лайковете“ в криптовалута

Появи се социална мрежа, която превръща „лайковете“ в криптовалута

Глобалната пандемия от коронавирус само в рамките на година рязко промени потребителски нагласи за всякакви дейности – от начина, по който пазаруваме, през начина, по който общуваме, до начина, по който инвестираме. В рамките на 2020 г. социалните мрежи привлякоха нови 490 млн. потребителя в глобален аспект, а основната криптовалута биткойн поскъпна над 5 пъти от 9000 долара до 55 000 долара. Социалните мрежи – като Twitter и Reddit – оказват все по-голямо влияние на това как и в какво частните инвеститори влагат парите си – било то в криптовалута, кръстена на кученце като Dogecoin или в акциите на търговска компания, която трудно посреща новите предизвикателства, като GameStop.

Затова изглежда съвсем логична появата и на нова социална мрежа, която комбинира тези две функции и превръща „лайковете“ в криптовалута. Новият проект BitClout, който стартира преди броени дни в САЩ, представлява борса за криптовалути, където потребителите могат да купуват и продават токени. Дотук нищо радикално ново. Интересното е, че стойността на тези токени обаче се базира на репутацията на потребителите. Колкото по-полулярен е даден потребител, независимо дали е рапър, продавач на хранителни добавки или модел на бельо – толкова повече цената на неговите токени се покачва.

Платформата е посрещната с много противоречиви мнения в общността на инвестиращите в криптовалути.

Въпреки това ранните инвеститори в платформата са признати фондове като Sequoia Capital и Andreessen Horowitz (който също е основен инвеститор в другата нова социална мрежа – ClubHouse), както и Winklevoss Capital и съоснователят на Reddit Алексис Оханиан. Според доклад на анализаторската компания Decrypt само един от токените на BitClout вече е получил инвестиции от биткойн, равняваща се на 165 млн. долара.

Подобни идеи, при които популярните личности ще превръщат броя на последователите си в стойност, с която да може да се спекулира, разработват и други коммпании - Roll, и Rally.

Най-общо казано идеята е, че потребителите могат да залагат на изгряващата звезда на даден изпълнител, артист или друга личност, за която вярват, че в бъдеще ще печели повече популярност. По този начин ранната инвестиция в него ще може да се отплати когато въпросният човек достигне световна слава и съответно неговият токен поскъпне. Известните личности могат да избират какъв процент от транзакциите отиват лично за тях.

„В момента известните хора привличат потребителите в социалните мрежи и съответно социалните мрежи печелят от реклама, без да споделят тези приходи с известните хора, което не е справедливо и ние целим да променим това“, коментира за TechCrunch основателят на BitClout, който използва псевдонима „Diamondhands”.

Проблемът е, че за да привлече интерес платформата е направила автоматични регистрации на 15 000 известни личности от Twitter. Тоест вече може да се "инвестира" в Илон Мъск и Ким Кардашиян, дори и те самите да не са се регистрирали в BitClout или дори да са предоставили съгласие имената им да се използват. Създателите на платформата твърдят, че са направили това, за да предотвратят злоупотреба и фалшиви имперсонализации от страна на измамници.

Най-голямата въпросителна е как човек излиза от инвестициите си в BitClout  - към момента няма процедура за кеширане, въпреки че анонимният основател твърди, че тя скоро ще бъде създадена.

„BitClout ще бъде чудесен пример за това колко проблеми може да се създадат, когато някой се опита да монетизира социалните мрежи. Като правиш съмнителна платформа и искаш да печелиш от хорската слава без тяхното одобрение, нещата няма как да свършат добре“, коментира Джей Грабър, създател на децетрализирани платформи.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ