Ръст на новите индустриални площи в София, затишие при търговските проекти

Ръст на новите индустриални площи в София, затишие при търговските проекти

Близо 180 000 кв. м нови индустриални площи са завършени от началото на годината в София, показват данните на консултантската компания Cushman & Wakefield Forton. Обемът на новите проекти е с над 100 000 кв. м повече спрямо същия период на предходната година и е част от тенденцията за ръст на строителната активност в този сегмент на имотния пазар.

„През последните две години наблюдаваме траен ръст на завършените производствени и логистични площи в София в отговор на активността на наемния пазар“, коментира Жоро Ангелов, мениджър „Индустриални имоти и развитие на парцели“ в Cushman & Wakefield Forton.

Пазарът в София остава доминиран от строителството на обекти за собствено ползване и строителство по поръчка (built-to-suit), но се наблюдава и ръст на проектите с площи под наем. Основното търсене на такива площи идва от страна на търговци на дребно, логистични компании и бизнеси, обслужващи сектора на онлайн търговията.

По данни на Cushman & Wakefield Forton към края на септември в строеж в София са 145 000 кв. м индустриални площи, като над половината от тях са предназначени за отдаване под наем. Тъй като голяма част от тези имоти се отдават под наем още на етап строеж, делът на незаетите площи остава стабилен в рамките на 2-3%.

Предлагането на модерни логистични и производствени площи в София нараства с бързи темпове и към третото тримесечие достигна 1 256 996 кв. м. Най-големият проект през деветмесечието е завършването на двете фази на логистичния център на датската компания за стоки за дома JYSK в Икономическа зона София – Божурище.

Пазарът на терени за изграждане на индустриални имоти също е динамичен в столицата и страната. Средните цени варират около 25-35 евро/кв. м, в зависимост от размера и локацията на имота.

Офис площи

С общо 108 600 кв. м отдадени под наем през деветмесечието офисът пазарът запазва обичайните си нива на активност от последните пет години. Компаниите от IT сектора и центровете за изнесени услуги остават най-сериозен двигател на пазара с дял от малко над 50% от наетите площи за периода.

Както и в предходните тримесечия, основната част от подписаните наемни договори са за разширения и премествания. Тъй като много от компаниите наемат площи още в етап на строителство, тези договори също заемат сериозна част от наемния пазар – 21% за деветмесечието.

„Макар и предлагането на качествени офис площи да отбелязва стабилен ръст през последните години, търсенето, изборът и подготовката на преместването отнемат продължително време. Такаче съветваме големите наематели да започнат работа по преместване година и половина-две по-рано“, коментира Станимира Пашова, мениджър „Офис площи“ в Cushman & Wakefield Forton.

Завършването три нови офис сгради – Advance Business Center, Сграда 2 от Garitage Park и Ellipse center, добави към пазара приблизително 38 000 кв. м нови площи. С това общото предлагане на офиси клас А и Б в столицата надмина 1 963 000 кв. м. Въпреки бързото увеличение, пазарът все още успява да усвои новите проекти. Делът на свободните площи се задържа около 9.1% средно за пазара през третото тримесечие, като модерните сгради в централната част на София са напълно отдадени. Офисите в строеж са 383 000 кв. м, а друга значителна част са в етап на планиране. Офертните наемни цени за първокласните имоти са стабилни в интервала 12-14 евро/кв. м.

Активен пазар на офис площи регистрират и големите градове в страната, като основното търсене идва от разрастващи се аутсорсинг и IT компании. Сред примерите за големи сделки от последните месеци са софтуерната фирма Fadata в Бургас, KBC Group във Варна и Sutherland в Пловдив.

Търговски площи

Частичното преструктуриране на водещи търговски центрове в София и откриванията на Delta Planet във Варна и Plovdiv Plaza в Пловдив доведоха до ръст на новооткритите магазини през деветмесечието на 2019.

Пазарът на площи в търговски центрове е сравнително наситен. Това се потвърждава и от липсата на нови проекти, които да излязат в следващите 18-24 месеца. Обзавеждането за дома, детските и спортните стоки, дискаунт веригите са сред бързо развиващите се категории. Сред примерите е полската дискаунт верига Pepco, която е най-динамично растящият търговец у нас с 20 локации към третото тримесечие. През деветмесечието първи магазини у нас отвориха детската марка за дрехи Brums, италианската марка за бельо Tezenis и японската Miniso.

“През изминалите месеци отбелязахме пик на новооткритите площи в търговски центрове в резултат от икономическата активност и силния наемен пазар от последните две години. Липсата на нови проекти в строеж в големите градове обаче ще успокои пазара през следващите тримесечия, като едновременно с това прогнозите ни са за намаляващ дял на свободните площи и плавен ръст на наемите в топ локациите в моловете и на търговските улици“, обобщи Иван Граматиков, мениджър „Търговски площи“ в Cushman & Wakefield Forton.

Според него акцентът през следващите тримесечия ще бъде върху обновяването на работещи търговски центрове в София и в страната, като на места тези процеси са в напреднала фаза. Целта на тези преустройства е търговските центрове да оптимизират съществуващия микс от наематели, както и да разширят клиентската си база.

По данни на Cushman & Wakefield Forton през третото тримесечие средният наем за 100 кв. м магазин на отлична локация във водещите търговски центрове в София достига 39 евро/кв. м, а на търговските улици - 56 евро/кв. м.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ