Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Семейният бизнес прави икономиката по-успешна
Добре установена дефиниция днес е, че в страните, където семейните бизнеси са повече на брой, икономиките са по-успешни. Така е, защото собствеността е в по-голяма степен в ръцете на семействата, които мислят дългосрочно. Има редица доказателства за това в Европа, особено в Германия, където около 90% от фирмите са на много на брой малки собственици, например магазини, търговци, доставчици на услуги. В страната има и многовековни конгломерати и световни корпорации, познати на всички ни, които са прераснали в такива след като са стартирали като семеен бизнес.
Около тези изводи се обединиха участниците в пресконференция в София по повод десетгодишния юбилей на Сдружението на фамилния бизнес в България (FBN Bulgaria). Специални гости на събитието бяха Гюнтер Ферхойген - еврокомисарят по разширяването на ЕС от 1999 г. до 2004 г. и еврокомисар и зам.-председател на ЕК в периода 2004 - 2010 г., който остави значим отпечатък върху присъединяването на България към Евросъюза, както и Карл-Ериван Хауб - президент на Световната организация за фамилен бизнес (Family Business Network - International), пето поколение изпълнителен директор на семейната компания от Германия "Тенгелман груп". Компанията му е холдинг с оборот от над 8 млрд. евро за 2014 г. и има над 70 000 служители.
"10 години след присъединяването на България към Европейския съюз аз мога да видя, че това е история на успеха. Политическата, икономическа, социална и културна интеграция на страната са направени. България днес е държава, която играе много важна роля за стабилността и сигурността на целия регион. Страната показва много впечатляващи икономически показатели, ниска безработница, макроикономически растеж, усвояване на европейските фондове. Макроикономическата стаболност на България е пример за много други държави членки. И най-вече това, което сте успели да постигнете е демокрация, върховенство на закона... Горд съм с България, че тя направи своя принос към Европа и преодоля трудностите, откривайки своето място в европейското семейство на демократичните нации", каза Гюнтер Ферхойген.
Той посочи, че за икономическото развитие имат принос и семейните компании. По думите му в Европа няма единна дефиниция за тях - разбирането варира в различните страни-членки, но най-често това са т.нар. Small and medium-sized enterprises (SMEs), като общото между всички фамилни фирми е, че има семейна собственост. Предприятието е започнато, за да се прави доход за семейство.
"Работим активно в повече от 60 страни. При нас членуват над 13 000 фирми, от Северна през Южна Америка, Близкия Изток, почти цяла Европа, Азия, Индия и Китай. Имаме ръст от около 10% на членската база годишно", посочи Карл-Ериван Хауб.
(Продължава на страница 2.)
"Особеното при семейните фирми, е че ние не измерваме живота си в квоти, както публичните компании, търгувани на фондовите борси, а мислим дългосрочно, в бъдещи поколения. Това означава, че за нас е много по-важно не какво ще стане след 3 месеца, а гледаме много по-далеч в бъдещето. С този подход ние поемаме цели, които не са ориентирани към бързата печалба, а към печалбата, която ще бъде реализирана десетилетия напред в бъдещето от идените поколения. Затова смятаме, че семейният бизнес е много по-устойчив като бизнес - той е по-полезен за обществото, за околната среда и бъдещето", допълни той.
16,2% от трудоспособното население в България е заето в семеен бизнес, отбеляза президентът на Сдружение на фамилния бизнес - България адв. Стефан Гугушев - управляващ партньор и основател на адвокатско дружество "Гугушев и партньори". Адв. Виктор Гугушев е президент на младежката структура на сдружението, или т. нар. "Следващо поколение" (Next Generation).
Сдружение на фамилния бизнес - България е неправителствена организация, създадена през 2007 г. В него членуват 64 български семейства, заедно с техните фамилни компании от различни сектори на икономиката, сред които високи технологии, туризъм и хотелиерство, строителство и търговия с недвижими имоти, земеделие и др. Компаниите осигуряват заетост за над 25 000 души в страната. Българските членове в сдружението имат общо годишен оборот от над 3 млрд. лв.
През 10-те години от своето съществуване, сдружението е председателствано от Петър Манджуков, Христо Илиев, Атанас Симеонов и понастоящем от Стефан Гугушев. То е пълноправен член на Международната мрежа на фамилния бизнес (FBN International), която действа от 1989 г. и на Организацията на европейския фамилен бизнес (European Family Business - EFB).
И двете международни структури (FBN International и EFB), както и българската, имат за цел да популяризират семейните ценности в бизнеса, да подкрепят и защитават интересите на фамилните компании, да гарантират приемственост при структуриране на семейните компании, в рамките на ЕС и по света. Сред членове на сдружението по света са известни фамилии като сем. Хайнекен, сем. Сваровски, сем. Берета, сем. Рокфелер, сем. Шопард и т.н.
В българското младежко звено на организацията членуват наследници на компани между 18 и 35 години. Целта на структурата е да създаде среда, в която може младите хора да обменят ценен опит в предприемачески дух. Българската младежка структура всяка година организира лекции, обучения, семинари и уоркшопове. През годините ментори на младежите са били Жозе Мануел Барозу, Ал Гор, а в календара за 2018 г. са включени Васил Терзиев - основател на ИТ компанията "Телерик" и Росен Плевнелиев - президент на България между 2012 и 2017.
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.