Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Топ 5 на най-големите сделки по придобиване на компании в България през 2020 г.
Общо 63 сделки по сливане и придобиване на сумарна стойност от 600 млн. евро са били приключени в България през 2020 г. Това е съответно с 10% по-малко като брой и с цели 78% по-малко като сума в сравнение с 2019 г., сочи доклад на международната юридическа компания CMS, която има представителства в 17 различни държави и генерира приходи от над 1 млрд. евро годишно. Документът е изготвен в сътрудничество с фирмата за пазарни анализи на данни EMIS.
5-те най-големи придобивания в България са:
Нова телевизия 265 млн. евро - купувач BC Partners (Великобритания) (инвестиционно дружество, което е собственик на телекомуникационната и медийна компания United Group)
Соларен парк край Караджилово 100 млн. евро - купувач: RP Global Energy (Австрия)
Perform Business Center 40,1 млн. евро - купувач YNV Group (Кипър)
Markan TI за 37,5 млн. евро - купувач Цеко Минев и Ивайло Мутавчиев (частни инвеститори)
SMSBump за 33,6 млн. евро - купувач Yotpo (Израел)
Най-голям брой сделки у нас е имало в секторите телекомуникации (18), недвижима собственост (11) и търговия (8).
Като цяло сделките по сливания и придобивания на компании в развиващите се пазари на Европа през 2020 г. са били на най-ниското си ниво за последните 10 години, показва още доклада. Според информацията през 2020 г. в региона (включително и Русия и Турция) са били сключени 1705 сделки за придобиване на компании на обща стойност 60,8 млрд. евро. Това е съответно със 13% и 16% по-малко в сравнение с 2019 г.
Все пак в края на годината е имало сигнали за възстановяване, като четвъртото тримесечие на 2020 г. е било най-доброто откъм обем на сделките от 2016 г. насам. Тогава са били направени поглъщания на обща стойност 24,3 млрд. евро.
В същото време обаче е имало повишен интерес от страна на инвеститорите в първични публични предлагания – регистрирани са общо 26 нови листвания на обща стойност от 4,8 млрд. евро. Това е близо двойно повече в сравнение с 14-те IPO-та от 2019 г. и е най-големия брой от 2015 г. насам.
Най-големият успех беше за полската компания за електронна търговия Allegro, която не само, че направи второто най-голямо първично предлагане на акции в цяла Европа, но и незабавно стана полската компания с най-голяма пазарна капитализация.
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.