Търговските вериги инвестираха над 18 млн. лв. в по-добри условия на труд

Търговските вериги инвестираха над 18 млн. лв. в по-добри условия на труд

Търговските вериги инвестираха над 18 млн. лв. в по-добри условия на труд

Повече от 18 млн. лв. са инвестирали големите търговски вериги у нас в по-добри условия на труд и здравна защита в  пандемичната 2020 г. Освен това, на фона на масовите съкращения, провокирани от здравната и икономическа криза, те не само са запазили служителите си, но и са увеличили броя им общо със 1100 души. Това стана ясно на медийно събитие с представители на Сдружението за модерна търговия (СМТ). То обединява едни от най-големите търговски вериги у нас сред които Billa, Фантастико, Deichmann, dm, Mr. Bricolage, Kaufland, Lidl, T MARKET, ProMarket. Те са работодател на повече от 23 000 души у нас. Анкета, проведена сред членовете на СМТ показва и че през 2020 г. голяма част от ритейлърите у нас увеличиха възнагражденията на служителите си като ръстът варира от 4% до 10%. Членовете на СМТ инвестират и в социални пакети като предоставят на служителите си допълнително здравно осигуряване, ваучери за храна, подаръци, бонуси и отпуски за специални поводи като рождени дни, 8 март, Великден и Коледа, транспорт; отстъпки при пазаруване в магазините на веригата и при партньори - хотели, оптики, карти за спорт и много други.

От инвестициите в по-добри условия на труд и здравна защита почти 9 млн. лв. са били вложени в увеличаване на възнагражденията; закупуване на модерно оборудване, което да улесни работните дейности, осигуряване на условия за почивка и така нататък. Други 9,1 млн. лв. са били инвестирани в редовното осигуряване на лични предпазни средства като маски, ръкавици и шлемове, прегради на касите и в секторите за директно обслужване на клиенти, дезинфектанти за служителите и посетителите и много други мерки. Като добри работодатели те мотивираха служителите на „първа линия“ с финансови бонуси, пакети със здравословни храни, плодове, мултивитамини и др.; съдействие за ваксинация и осигуряване на PCR тестове; психологическа подкрепа и т.н.

Сивата икономика продължава да бъде един от основните трудово-правни проблеми за сектора, според единодушното мнение на участниците в събитието днес и членовете на СМТ. Работодателите, които са коректни и плащат всички данъци и осигуровки страдат от нелоялна конкуренция от други работодатели, които плащат по-високи възнаграждения за сметка на спестени разходи към бюджета, стана ясно в хода на дискусията днес. Едно от решенията, които се предлагат е да бъде въведена нормативна промяна, предвиждаща заплащането на трудовите възнаграждения да става единствено по банков път и да се изключи възможността за превеждане на трудови възнаграждения „по ведомост“. Така в държавния бюджет ще влизат повече приходи, а служителите ще се осигуряват върху реалния си доход, което ще им донесе по-голяма социална сигурност. Освен това ще се повиши лоялната конкуренция между компаниите на пазара.

Дигитализация на трудово-отчетните процедури е друго предложение от ритейл сектора, което освен, че ще ограничи сивата икономика, би довело и до още няколко допълнителни ефекта. Един от тях е икономии на време и пари на работещите, работодателите и държавната администрация, които ще генерират реално увеличение на доходите на хората и на приходите на компаниите и в държавния бюджет. Допълнителни ефекти ще бъдат намаляване на административната тежест върху бизнеса  и чувствително подобряване на сигурността на съхранение на трудово-осигурителната информация.

Задължителни първи стъпки в тази посока, според представителите на Сдружението за модерна търговия са въвеждането на електронни трудови книжки, трудови досиета и болнични. Дигитализацията на тези документи, както и на процедурите, свързани с достъпа до тях и актуализациите им, би минимизирала напълно излишния трафик на хора с хартиени документи между работодатели и институции и би редуцирала времето за обработката им. В случая с болничните листове например, компаниите своевременно ще получават документите в електронен вид и ще отпадне необходимостта заболелите служители лично да ги предават, което не само е излишен разход на време, но и представлява риск за здравето на хората. В същото време цялата информация за работещите ще е много по-сигурно поддържана и много по-лесно достъпна както за служителите и фирмите, така и за администрацията.

Важен ефект от цифровизацията на трудовите документи и процеси ще бъде и освобождаването на финансов ресурс на компаниите и повишаването на приходите в бюджета. Според проучване на Българската асоциация за управление на хора за обработване и поддържане на трудови книжки и досиета са необходими поне един специалист по човешки ресурси на 3 000 служители, или около 6 милиона лева годишно за заплати, които ще бъдат спестени.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ