ЕК одобри отпускането на държавна помощ за БДЖ

Европейската комисия излезе със заключение, че мерките на България в помощ на БДЖ спазват правилата на ЕС за държавните помощи. Това се посочва в съобщение на комисията.
Мерките ще позволят на дружеството да намали своя дълг, без да се нарушава неоправдано конкуренцията на единния пазар. През 2011 г. България представи на ЕК план за преструктуриране на БДЖ, който да бъде оценен според правилата на ЕС за държавна помощ. В този план се съдържаха и мерки, които биха могли да предоставят икономическо предимство на БДЖ, и следователно биха могли да включват държавна помощ по смисъла на правилата на ЕС. През ноември 2011 г. ЕК започна задълбочено проучване, тъй като се съмняваше в дългосрочната жизнеспособност на БДЖ и дали планът за преструктуриране съдържа достатъчно мерки, осигуряващи собствения принос на дружеството към разходите за преструктуриране, както и мерки, компенсиращи нарушаването на конкуренцията.
Комисията се съсредоточи върху опрощаването от страна на българската държава на определени дългове на БДЖ. Разследването установи, че планираното опрощаване на тези дългове от 224 милиона лева е в съответствие с насоките от 2008 г. за държавна помощ за железопътни предприятия. Това е така, защото дълговете са ясно определени и възникнали преди присъединяването на България към ЕС; те са пряко свързани с превозната дейност на БДЖ и възпрепятстват доброто финансово управление на дружеството; размерът на дълговете, подлежащи на опрощаване, е съразмерен; държавната помощ не пречи на ефективната конкуренция на пазара.
Тъй като БДЖ е единственото дружество в държавата за железопътни пътнически превози, дружеството е от решаващо значение за свързаността и икономиката на страната. Комисията стигна до извода, че опрощаването на дълговете е необходимо и съразмерно, за да се подкрепи дейността на БДЖ и е в съответствие с правилата на ЕС за държавните помощи.
Комисията не е открила проблеми съгласно правилата на ЕС за държавна помощ за възстановяването на някои суми по ДДС, платени от БДЖ. Комисията също така е установила, че възстановяването на ДДС, платен неоснователно от БДЖ върху компенсацията, получена от дружеството, за изпълнение на задължения за предоставяне на обществена услуга, не представлява държавна помощ по смисъла на правилата на ЕС. Тъй като дружеството по принцип не е дължало ДДС, възстановяването не му предоставя предимство. По повод погасяването на дълговете на БДЖ към националния управител на железопътната инфраструктура проверката е установила, че това не поражда опасения за конкуренцията, тъй като удължаването на срока и условията за погасяване са съответствали на пазарните условия.
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Бразилия ще освобождава средната класа от данък върху доходите
Компании |Yahoo е близо до сделка за продажба на AOL на италианската Bending Spoons за 1,4 милиарда долара
Технологии |Удължиха срока, в който общините трябва да изготвят общите си устройствени планове
Политика |Музикални лейбъли са близо до сключване на сделки за лицензиране на изкуствен интелект
Компании |Южна Корея преговаря със САЩ за получаване на права за преработка на ядрено гориво
Свят |Гърция сваля цените на 1000 стоки от първа необходимост в супермаркетите
Икономика |Земетресение разлюля София
България | Advertorial |Белият дом замрази 26 милиарда долара за щатите, управлявани от Демократическата партия
Политика |Първи сняг на Витоша. Столична община опесъчава пътищата (Снимки)
Общество |Лондон изпадна от Топ 20 на световните пазари за първично публично предлагане
Финанси |Започва плановият 90-дневен ремонт на топлопреносната мрежа в "Дружба" 2
ЕС |Времето: Силен вятър с дъжд, а в планините и от сняг, носи захлаждане
България |Ледниците в Швейцарските Алпи са намалели рязко за последните 12 месеца
Наука и Здраве |ADVERTORIAL

Официално отвори врати AYA Estate Vineyards – първата в България и региона винарна и галерия за съвременно изкуство

Vivacom с три отличия от престижния конкурс Forbes HR & Employer Branding Awards 2025

Коментари
Няма въведени кометари.