ЕК одобри отпускането на държавна помощ за БДЖ

ЕК одобри отпускането на държавна помощ за БДЖ

Европейската комисия излезе със заключение, че мерките на България в помощ на БДЖ спазват правилата на ЕС за държавните помощи. Това се посочва в съобщение на комисията.

Мерките ще позволят на дружеството да намали своя дълг, без да се нарушава неоправдано конкуренцията на единния пазар. През 2011 г. България представи на ЕК план за преструктуриране на БДЖ, който да бъде оценен според правилата на ЕС за държавна помощ. В този план се съдържаха и мерки, които биха могли да предоставят икономическо предимство на БДЖ, и следователно биха могли да включват държавна помощ по смисъла на правилата на ЕС. През ноември 2011 г. ЕК започна задълбочено проучване, тъй като се съмняваше в дългосрочната жизнеспособност на БДЖ и дали планът за преструктуриране съдържа достатъчно мерки, осигуряващи собствения принос на дружеството към разходите за преструктуриране, както и мерки, компенсиращи нарушаването на конкуренцията.

Комисията се съсредоточи върху опрощаването от страна на българската държава на определени дългове на БДЖ. Разследването установи, че планираното опрощаване на тези дългове от 224 милиона лева е в съответствие с насоките от 2008 г. за държавна помощ за железопътни предприятия. Това е така, защото дълговете са ясно определени и възникнали преди присъединяването на България към ЕС; те са пряко свързани с превозната дейност на БДЖ и възпрепятстват доброто финансово управление на дружеството; размерът на дълговете, подлежащи на опрощаване, е съразмерен; държавната помощ не пречи на ефективната конкуренция на пазара.

Тъй като БДЖ е единственото дружество в държавата за железопътни пътнически превози, дружеството е от решаващо значение за свързаността и икономиката на страната. Комисията стигна до извода, че опрощаването на дълговете е необходимо и съразмерно, за да се подкрепи дейността на БДЖ и е в съответствие с правилата на ЕС за държавните помощи.

Комисията не е открила проблеми съгласно правилата на ЕС за държавна помощ за възстановяването на някои суми по ДДС, платени от БДЖ. Комисията също така е установила, че възстановяването на ДДС, платен неоснователно от БДЖ върху компенсацията, получена от дружеството, за изпълнение на задължения за предоставяне на обществена услуга, не представлява държавна помощ по смисъла на правилата на ЕС. Тъй като дружеството по принцип не е дължало ДДС, възстановяването не му предоставя предимство. По повод погасяването на дълговете на БДЖ към националния управител на железопътната инфраструктура проверката е установила, че това не поражда опасения за конкуренцията, тъй като удължаването на срока и условията за погасяване са съответствали на пазарните условия.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Дина Темелкова е Мениджър на годината 2025
За първи път: Съд в Гърция наложи 1,7 млн. евро глоба за жестокост към животни
Президентът наложи вето върху решението за назначаване на особен управител в Лукойл
Борисов: Имаме име за особен управител в "Лукойл", чакаме Радев да се произнесе
Корупционен скандал в Украйна: $100 млн. източени от енергетиката, кой е виновен?
Специалистът Моуриньо остави 747 000 евро сметка за хотел при напускането на „Фенербахче“
Силна магнитна буря може да доведе до появата на сияние над България
Енергийният министър: България има бензин за половин година и дизел за четири месеца