Еко-министерството: Корабът Vera Su е нарушил европейска забрана за превоз на товари

Еко-министерството: Корабът Vera Su е нарушил европейска забрана за превоз на товари

Еко-министерството: Корабът Vera Su е нарушил европейска забрана за превоз на товари

Заседналият край Камен бряг товарен кораб Vera Su е нарушил европейска забрана за превозване на товари в насипно състояние. По изискване в ЕС всички товари трябва да се пренасят пакетирани в чували, за да може при инцидент като настоящия те лесно да бъдат разтоварени.  Това съобщи служебният министър Асен Личев по време на брифинг.

Както е известно агенция „Морска администрация“ направи опит да разтовари кораба, за да го измъкне от скалите. Акцията по разтоварването, която стартира на 27 септември в 21,30 ч. на изкуствено осветление обаче бе преждевременно прекратена, защото голяма част от товара, загребван с неподходяща кофа на кран, се изсипваше директно в морето, създавайки условия за екологична катастрофа. Корабът пренася 3300 тона азотен тор, който може да доведе до свръх растеж на водораслите и плактона в региона.

Както е известно корабът заседна рано сутринта в на 20 септември, без никакъв опит на екипажа да го отклони от курса, водещ директно към скалите край резерват Яйлата.

Първите мерки по освобождаването на кораба бяха предприети едва на 27 септември. Поради неадекватните действия на агенция „Морска администрация“ нейният шеф Живко Петров бе освободен от поста си вчера от министъра на транспорта Христо Алексиев.

„Недопустимо е допускането на този кораб да застраши нашия бряг и екосистема, освен това местността Яйлата е и защитена“, коментира още Личев. Той обвини предишните управляващи, заявявайки, че е заварил "професионална, етична и морална нищета на администрацията" в министерството.

Асен Личев обеща, че ще сезира прокуратурата по случая, но не уточни дали сигналът ще бъде по повод допускането на кораб с такъв товар във водите под български контрол и отговорност, или за начина, по който е започната акцията по претоварването.

Към момента основният риск за околната среда е преодолян – горивото на кораба е източено и няма риск от разлив на петролни продукти в морето. Резултатите от пробите взети след разсипването показват 1.6 по-висока концентрация на карбамит в сравнение с предишните проби преди разсипването при претоварването, но далеч под допустимите норми, включително и в дългосрочна експозиция.

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ