Летище София има голям потенциал да генерира осезаем икономически растеж за България
Имаме амбицията да превърнем столичното летище във водещо на пазара, с най-добрите възможни директни връзки с цял свят, качество на обслужване и инфраструктура, които да формират позитивно и трайно първо впечатление за вашата страна, казва Греъм Фъргюсън, директор по корпоративно развитие на Manchester Airport Group (MAG). Британският летищен оператор обяви публично интереса си да участва в процедурата по отдаване на концесия на Летище София, заедно с китайския си партньор – строителната компания Beijing Construction Engineering Group (BCEG) още през октомври миналата година.
- Г-н Фъргюсън, MAG беше първата компания, която официално обяви, че се интересува от концесията за летище София. Какъв потенциал виждате в България?
- MAG се интересува от концесията за Летище София от вече почти три години, след като идентифицирахме София като стратегически подходяща за MAG още в началото. Летището не само има голям потенциал, но и България е чудесна локация за бизнес. За нас едно летище е двигател за икономически растеж за региона или страната, на които принадлежи, и генерира истинска и осезаема стойност. От MAG сме уверени, че можем да постигнем повече директни връзки с ключови пазари за България, които ще стимулират чуждестранните инвестиции и туризма.
- Какви биха били ползите за София и България от отдаването на Летище София на концесия?
- Ако Летище София се оперира от MAG, то ще се превърне в портата към света за България, с най-добрите възможни свързаности, качество на обслужване и инфраструктура, създавайки позитивно първо и трайно впечатление от България за международните ѝ посетители. MAG е различна от другите летищни оператори, защото ние работим в публичния сектор като наши собственици са местните власти в Манчестър, Обединеното Кралство, и дългосрочния глобален инфраструктурен фонд IFM Investors. Тази уникална структура означава, че MAG е добре позиционирана и може да подсигури нуждите на местни бизнеси, което рефлектира върху жителите и ни позволява да развием летището от търговска гледна точка, за да го направим по-успешно, по-жизнено и да му позволим да генерира по-висока икономическа стойност за София и България.
- Какво мислите за концесията като инструмент за инвестиции?
- MAG има дългосрочна философия и иска да инвестира не само в бъдещето на летище София, а и в заобикалящите го общности. Това ни отличава от други летищни оператори. В MAG вярваме, че когато едно от нашите летища просперира, общностите около него също трябва да просперират, и тъй като MAG е мажоритарен акционер в консорциума, уверяваме, че това ще се случи и в София. На самото летище оперативните и клиентските нужди са на първо място, като имаме амбицията да превърнем Летище София във водещо за пазара летище, с което България да се гордее. Елементарното разглеждане на концесията като инструмент за инвестиции би неглижирало важността на едно летище в генерирането на икономическа стойност, в подкрепянето на местните общности и в представянето на отлични процеси на работа.
- Какво би донесла концесията на гражданите?
- Отдаването на Летище София на концесия и въвеждането на международен летищен оператор като МAG има потенциала да донесе многобройни ползи за гражданите на София и България. Особено като се използват съществуващите ни взаимоотношения с авиолинии, търговци и трети страни и като прилага търговско и оперативно превъзходство, Летище София може да бъде преобразено изцяло. Вярваме, че може да има забележителен растеж, който да създаде нови възможности за бизнеси и граждани едновременно. MAG е социално отговорна компания и инвестира директно в проекти на местно ниво, за да подкрепи образованието и заетостта. MAG има така наречените „аерозони“ на летищата си в Обединеното Кралство, през които са преминали над 100 000 ученици, за да научат повече за кариерите в авиационната индустрия. Като друг пример мога да дам нашите „Летищни академии“, които са помогнали на над 900 души да намерят работа на летищата ни, а вече има създаден и Колеж на Летище Станстед, който предоставя технически умения на завършващите училище.
- Как ще се отрази на региона стартирането на новото летище в Истанбул?
- Не веднъж сме споделяли нашето виждане, че софийското летище би трябвало да е едно прекрасно самостоятелно летище, а не сателит на истанбулското. Летище София трябва да бъде развито като главна и столична порта, независима от по-големи летища като това в Истанбул. Свързването от точка до точка, а не през по-главни летища, е изключително важно за създаване на директни пазарни връзки по цял свят. Това позволява да се създадат директни търговски звена, да процъфтят директните инвестиции от чужбина, и да се установят нови стратегически партньорства между страните. MAG има проактивен подход към развитието на маршрути, след като е създала и инвестирала в „държавни форуми“ преди. Един такъв пример е „Форум Манчестър-Китай“, една инициатива на частния сектор, водена от MAG, която се фокусира върху установяването на директен маршрут от Манчестър до Китай. Това беше постигнато с пускането на маршрута Манчестър-Пекин с Хайнан Авиолинии през юни 2016, който продължава да се развива успешно.
- Какъв е международният опит на MAG в дейността, която развива?
- MAG има над 80 авиолинии, които обслужват над 280 дестинации в цял свят. Нейните динамични и развиващи се летища не зависят от традиционните превозвачи, поради което екипът ни за авиационно развитие има голяма мрежа от международни партньори. Освен това MAG има филиал в САЩ - MAG USA, който е основан през 2015, с идеята да се фокусира върху летищни концесии, развиване на търговията и договори за паркинги и летищни салони. Към момента MAG USA е сключила 11 договора за летищни салони и 3 за паркинги. Освен това MAG участва и в търга за концесията на Летище Фукуока в Япония в партньорство с японска агенция за недвижими имоти през 2018. Консорциумът получава статут на резервен кандидат за летището (което обслужва около 20 милиона пътници годишно). Един от акционерите, IFM Investors, също има интереси към портфолио от световни летища, включващо Виена, като споделяме с тях добри практики и търговски познания.
- Какъв друг опит и експертиза ви осигуряват конкурентни предимства като летищен оператор?
- Основните качества на MAG покриват редица сложни и регулирани летищни процеси, които определят преживяванията на пътниците, и имат широки познания в развитието на търговията. Като допълнение на факта, че сме водещ и доверен летищен оператор с повече от 70 години опит, ние имаме и репутацията на социално отговорна компания. Последното летище, което придобихме, беше Лондон Станстед, една от най-популярните дестинации от София. MAG придоби Летище Лондон Станстед през 2013 и оттогава го трансформира от гледна точка на инвестиции и увеличаване броя пътници. През 2013 то обслужваше средно 18 милиона пътници годишно, докато сега е най-бързо развиващото се ключово летище в Обединеното Кралство с над 28 милиона пътници годишно. Преди нас, Летище Лондон Станстед беше пренебрегвано, но днес растежът му е без прецедент и бъдещето му е подсигурено – след като MAG трансформира терминала му, за да го направи по-динамично от търговска гледна точка и сключи нови сделки с иновативни авиолинии.
- На пресконференция в София през октомври миналата година, на която заявихте намеренията си, обявихте, че ще сте в консорциум с китайската BCEG. Какви са техните познания и как ще допринесат те за проекта?
- BCEG работят като партньор на MAG от 2013 година по проекта за Летищен град Манчестър (Airport City Manchester), проект на стойност над 1.8 милиарда лева, който ще възстанови местността около летището на Манчестър и ще инвестира в комплекси за складове, офис пространства, хотели и магазини. Затова MAG и BCEG имат изградена партньорска връзка и работят добре заедно, което е една силна позиция да започнат нов проект в България заедно. BCEG е един от главните изпълнители на новото международно летище Пекин Даксин, което ще е най-голямото летище в света при завършването си. Тяхната експертиза в строителството и инженерството е несравнима и ще се използва за изграждането на Терминал 3 на Летище София, както и в много други проекти.
- Има дебат, че концесията би довела до увеличаване на таксите за пътниците. Как ще коментирате?
- Моделът на MAG за работа, както и нашата визия, не включват увеличаване на таксите на пътниците. Ако летищата прилагат твърде високи такси към авиолиниите, те се прехвърлят върху пътниците в цената на билетите. Този модел е доказал, че е неефективен и непродуктивен за развитието на авиацията. Вместо това MAG насърчава растежа, като поощрява нови авиолинии да предложат директни полети до големи пазари и да работят с вече изградени партньори по дългосрочни планове, които включват конкурентни цени. Моделът на MAG е да се увеличава потока от пътуващи, а не таксите. Подходът на MAG насърчава пътуването по въздух, води нови авиолинии и отваря нови маршрути, което означава ръст в туризма, повече чуждестранни инвестиции и по-висока икономическа стойност за София и България.
- Какви са вижданията ви относно местните компании и общности? Планирате ли да работите с тях?
- Сътрудничеството с местни фирми и общности е в центъра на бизнес философията на MAG. Всъщност в деня, в който обявихме участието си в концесионния търг, проведохме бизнес среща в София, за да могат българските фирми да споделят какво биха искали от развитието на летището. Диалогът с различните индустрии е важен, за да можем и ние правилно да предадем на авиолиниите стратегията за развитие на София. Относно местните общности, има много начини, по които MAG често се ангажира с тях. 30-годишни планове за устойчиво развитие, които включват въпроси за опазване на околната среда, шум, достъп до повърхността и по-широки икономически съображения отиват по-далеч от стандартния летищен план, който просто се фокусира върху ползването на земята. Тези планове на MAG се развиват в партньорство с общностите и гарантират, че MAG поема ангажимент с това, какво ще представи на нашите акционери.
- Притеснява ли ви ситуацията около Брекзит и нейното отражение върху търговските и бизнес отношения между ЕС и Великобритания?
- В момента все още не е много сигурно какво точно ще включва Брекзит, но засега не сме видели спад в търсенето нито от пътниците, нито от авиолиниите в Обединеното Кралство като резултат от плановете на Великобритания да напусне ЕС. Също така не сме установили нищо, което би могло да въздейства върху способността на MAG да оперира успешно на Летище София.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.