Ще се събират толтакси и за второкласни пътища

Ще се събират толтакси и за второкласни пътища

Готви се увеличение на обхвата на толсистемата, което ще включва и второкласни пътища, съобщава “24 часа”. Това ще бъдат пътища, които са били с 50% по-натоварени, отколкото преди въвеждането на системата на 1 март.

Причината е, че водачите избягват основните артерии (първокласни пътища и магистрали), на които се плащат такси.

Преди пускането на системата имаше уговорка между управляващи и превозвачи, че ако приходите достигнат до 450 млн. лева на годишна база, или 37,5 милиона на месец, няма да има увеличени на обхвата. Ако обаче не се случи, таксите се вдигат, а пътищата, за които се събират,  се увеличават без превозвачите да протестират.

Миналата седмица регионалният министър Петя Аврамова каза пред депутатите от парламентарната регионална комисия, че предстои промяна в обхвата на пътищата, включени в толсистемата, като те ще се увеличат. По нейните думи има цели области в страната, в които изобщо няма пътища, за които от превозните средства над 3,5 тона се събират такси.

Засега превозвачите не са реагирали. От отделни изказвания на ръководители на браншови организации обаче се разбира, че този тримесечен пробен период по ирония на съдбата е съвпаднал с най-големия от години насам спад на превозените пътници и товари. Откакто на 13 март бяха въведени редица ограничения: КПП-та между областните градове, временно затваряне на границите за товарни превозни средства и др., до 15 май, когато повечето забрани паднаха, в България превозите са намалели със 70% в сравнение с миналата  година.

Членът на управителния съвет на Агенция “Пътна инфраструктура” (АПИ) проф. Олег Асенов каза, че техните изчисления показват спад от около 65%. Това прави данните за събраните такси - по около 9 млн. лв. месечно, непредставителни.

 

Решението вероятно ще се вземе след 15 юни, тъй като дотогава ще се прави подробен анализ на пътната обстановка и новите за системата пътища ще бъдат вкарани в системата след това. Промените ще се дискутират в нарочно създадения Обществен съвет за толсистемата, в който са включени представители на всички по-големи браншови организации на превозвачите.

Асенов подчерта, че за около 21% от първокласните пътища, които сега са включени в толсистемата, на практика не се събират такси, тъй като са в населени места, за които не се дължат нито винетки, нито толтакси. Има цели области като например Смолянска, в които няма нито един метър пътища, за които да се дължи толтакса. На такива места всички собственици на превозни средства над 3,5 тона на практика са спечелили от промяната, тъй като те по принцип вече не плащат винетки, но и не дължат толтакси, ако се движат само в региона.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Стартъп за $1.5 млрд. фалира, представял 700 индийски програмисти за AI алгоритъм
На днешната дата, 7 юни. Имен ден празнуват Валери и Валерия
КЕВР предлага поскъпване на тока и парното с 5% от следващия месец
Скандалният инфлуенсър Анрю Тейт остана без шофьорска книжка в Румъния
Петър Дилов: Присъединяването към еврозоната ще повиши покупателната способност на българите
Тръмп: Си Цзинпин ще възобнови износа на редкоземни минерали за САЩ
Неизвестно за известните: Модният революционер, на когото маркиза и звезди донасят късмет и пари
Защо Германия иска да отмени един от националните си празници?