Зеленият форум: Интелигентните градове ще са съвършени като природата

Зеленият форум: Интелигентните градове ще са съвършени като природата

Смяна на модела на придвижване и то радикално, така че да престанем да използваме лични превозни средства е основна цел на Столична община в нейната визия за бъдещето на града, съобщи главният архитект на София Здравко Здравков по време на седмия поред Зелен форум на сп. „Мениджър” и "Теленор”.

Урбанизацията е неизбежен процес и към 2050 г. 70% от населението ще живее в големите градове, голяма част от този процент ще е съсредоточен в София. Затова е важно отсега да се мисли как това население да живее удобно и комфортно, обясни той. В момента придвижващите се с велосипеден транспорт в София са с около 0,1%,  а хората, които залагат на пешеходство са около 10%. „В същото време в София е на първо място по брой на автомобили на глава от населението и дори новоизграждащите се големи артерии ще се задръстят, ако продължаваме с това темпо. В този смисъл една от основните ни цели е насърчаването на придвижването с велосипед. Затова и бъдещите проекти ще са насочени към правилно изградена инфраструктура за велосипеден транспорт по модела директност - непрекъснатост - безопасност на трасетата. Друг модел за преосмисляне и преструктуриране е развитието на система за индивидуално близък обществен транспорт.", съобщи още арх. Здравков.

Стратегията на общината за развитие на пешеходния трафик включва запазване и развитие на исторически обособилите се зони за пешеходни пространства, освобождаване на историческия център от автомобили, така че да се обособят цялостни пешеходни маршрути. Вече е готова наредбата за градската среда, която е фокусирана върху всички елементи за създаване на адекватна среда за визията „София на хората, не на автомобилите”, посочи още арх. Здравков. А една от спешните мерки, предприети от администрацията на главния архитект е изискването да се прави цялостен анализ на влиянието на новостроящи се сгради въърху околната градска среда, особено на по-големите от тях. Има много примери как именно такива сгради създават нови тапи с появата си, тъй като не е преценена достъпността до и около тях, сподели арх. Здравков.

Темата за зеленото бъдеще на градовете е неразривно свързана с темата за управлението на отпадъци, тъй като всяка година генерираните от обществото и бизнеса отпадъци се увеличават с 10-12%, посочи на свой ред Тодор Бургуджиев, изпълнителен директор на "Екопак" България. Страната ни вече има много сериозно развита рециклираща индустрия и е подготвена да поеме зададените високи европейски цели за устойчиво развитие до 2030 година, добави той. ЕКОПАК вече 12 години успешно си партнира с общините в изграждането и развиването на културата за разделно събиране и рециклиране, като за този период са събрани и преработени над 850 хил.тона отпадъци от опаковки, съобщи още инж. Бургуджиев. Увеличаването на възможностите за рециклиране е важно звено от кръговата икономика и води и до създаването на нови работни места, отбеляза той и обобщи,че е оптимист за зеленото бъдеще, защото всяка година процентът на събиращите разделно се увеличава с 4%.

В България да имаш кола е начин да покажеш престиж, във обаче Франция мисленето вече не е такова и все повече хора ползват велосипеден и обществен транспорт, сподели наблюдения по повод плановете на общината за промяна на модела на придвижване в София,  Франсоа-Кзавие Кованди, аташе по институционално и техническо сътрудничество във Френския институт. Той представи специалната програма "Екообщина" на френското посолство, която се реализира у нас за насърчаване на местни инициативи за управление на отпадъците, умни транспортни системи и управление на водните ресурси. "Нашата цел е да създадем мрежа на сътрудничество, както между самите общини, така и между местната власт и бизнеса в посока на устойчивото развитие на населените места.", посочи дипломатът.

Партньор по тази програма в лицето на бизнеса е и дивизия „Вебер” на "Сен Гобен констракшън продъктс България", уточни управителят на компанията инж. Снежана Семова, която пренесе аудиторията във футуристичната тенденция „Биомимикрия” – търсене и копиране  на полезни, доказали се устойчиви модели от природата. Тази мода навлиза и в архитектурата и строителството, подчерта инж. Семова. Какво може да копира браншът от природата? Например, цялостната система на циркулация на водата в една сграда на принципа на изтласкването на водата в едно растение от корените към стъблото, описа тя едно от направленията, по които световната инженерна мисъл в момента работи. Биомимикрията търси решения и за кръговата икономика, например при производството на цимент, при което се отделят много вредни емисии. Полезният пример тук от  природата е при коралите които използват въглерода като строителен елемент, вместо да го отделят. Рано или късно иновативното решение, основаващо се на този принцип, ще се появи и в производството на цимент, убедена е инж. Семова. Най-големият урок на биомимикрията е, че човечеството трябва да оптимизира всички свои системи, защото природата използва само 5 полимера в своята „строителна и производствена дейност”, а човечеството е създало за тази цел над 350, отбеляза тя и обобщи: "Трябва да се стремим да създаваме градове, функциониращи като система поне толкова добре, колкото естествената система, която заместват."  

Урбанизация и дигитализация са водещите тенденции, които диктуват визията за интелигентни градове и на Сименс – един от световните лидери в създаването на умни решения за градовете на бъдещето, подчерта Александър Стоянов, ръководител на направление "Сградни технологии" в Siemens в България. Новите тенденции в решенията за умни сгради и умни градове са софтуерни модели за сграден мениджмънт, защото те намаляват енергийните разходи, а и предполагат по-високи нива на сигурност в условията на нарастващи рискове от тероризъм. Софтуерните решения са и в основата на изграждането на интелигентни транспортни системи, така че да се регулират и предотвратяват например задръстванията. Интелигентните трафик системи също така пестят и електроенергия, редуцират и отделяните вредни емисии, разясни той.

Често се смята, че инвестирането в екологични политики не е рентабилно, особено за бизнеса, но истината е, че това е дългосрочна инвестиция и ползите от нея се отплащат многократно във времето, каза Мартин Крон, директор на фабриката на "Нестле България" за шоколадови продукти и бисквити, който представи ангажиментите на компанията за устойчиво развитие. Те минават през три големи цели: 1). намаляване на консумираната енергия с 35% до 2020 г. ; 2). намаляване на използването на водата в производството до 35%  3). 0% на генерираните отпадъци. Една от тях , за нулево генериране на отпадъци вече е реализирана напълно, посочи той. Понастоящем, използваната енергия е редуцирана с 13%, а спестяването на вода в производството е 52%. Ползите от устойчивото развитие и зелените политики на фабриката в София водят до редуциране на 200 тона въглеродни емисии. Със спестеното количество електроенергия може да се отоплява едно домакинство цели 33 години. Спестената топлинна енергия пък  е колкото количеството топла вода за една детска градина в продължение на 4 години.

****

Седмото издание на Зеления форум е с подкрепата на : Теленор, Екопак, Сименс, Вебер, Рено, Conturglobal Maritsa East 3

ПР партньор: Site Media

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Имейлът не е мъртъв — но вашата стратегия може би е. Ето как да я съживите
Япония вдигна изтребители, след като руски стратегически бомбардировачи прелетяха над Японско море
На фокус следващите седем дни: Избори в Аржентина, отчети от „Великолепната седморка" и заседания на Фед и ЕЦБ
Как успешните лидери се изправят на крака след провал
На днешната дата, 25 октомври. Рождениците днес
Канцлерът Мерц очаква САЩ да освободят германското подразделение на „Роснефт“ от санкции
Цитат на деня
Орбан: Унгария работи върху начин за заобикаляне на американските санкции срещу руските петролни компании