ЕС няма действащи правила, по които да глоби Facebook заради скандала
От 25 май в ЕС влизат в сила допълнителни правила за защита на личните данни. Това съобщи днес говорител на Европейската комисия, попитан за становище по случая с Cambridge Analytica.
Говорителят уточни, че тези нови правила няма да могат да бъдат приложени в този случай, защото влизат в действие след събитията. По новите правила дружествата ще може да бъдат глобявани от ЕК с до четири процента от световния им годишен оборот.
ЕК е получила уверение от властите в САЩ, че проверяват случая, води се кореспонденция. Злоупотребата, ако се потвърди, е неприемлива, коментира говорителят. Личните данни не може да се използват без съгласието на потребителите, добави той.
Cambridge Analytica беше обвинена за незаконно използване на данните на 50 млн. потребители на Facebook по време на предизборната кампания на Доналд Тръмп през 2016 г.
Британската телевизия Channel 4 показа записани със скрита камера разговори с шефа на компанията Александър Никс, в които той разказва как Cambridge Analytica може да дискредитира политици в интерес на клиентите си.
Записите са правени при срещи с разследващ журналист под прикрие от ноември 2017 до януари 2018 в лондонски хотел. Журналистът се представил за посредник на богат клиент, който иска да бъде избран един от политическите кандидати в Шри Ланка.
На въпрос на репортера колко дълбоко може да проникне фирмата в търсенето на компромати, Ник отговоря: „Е, ние правим много повече“.
В друг разговор казва: „Можем да предложим големи суми пари на кандидата, за да финансираме кампанията му, в замяна на земя например. Ще запишем всичко, ще скрием лицето на нашия човек и ще го публикуваме в интернет“. В друг случай Никс казва: „Много от нашите клиенти не искат да се разбира, че работят с чуждестранна компания... Така че често изграждаме фалшиви самоличности и фалшиви интернет сайтове, можем да бъдем студенти, туристи, има много опции, над които можем да работим. Имам голям опит в тази област“.
Можем и „да оправим няколко момичета в дома на кандидата“, продължава той и отбелязва, че украинските момичета са много красиви и „това обикновено сработва прекрасно“. „Аз просто давам примери какво може да се направи и вече е правено“, коментира Никс.
След излъчването на разследването вчера Cambridge Analytica заяви, че репортерът е представил съдържанието на записаните разговори невярно.
„Участвайки в хода на разговора и с желанието да предпазим нашия клиент от конфуз, разиграхме няколко нелепи измислени сценария. Cambridge Analytica не подкрепя и не участва в умишлени провокации, даване на подкупи и съблазняване на хора“, се казва в изявление на компанията.
Скандалът започна след разкритията на бившия служител на Cambridge Analytica Кристофър Уайли, че компанията е събрала данни за милиони хора, в повечето случаи без тяхно съгласие.
Елизабет Денъм започна разследване на Cambridge Analytica за използването на данните на милиони потребители на Facebook, получени чрез онлайн тестове, с каквито мрежата е пълна.
Денъм поиска от Cambridge Analytica достъп до база-данните и сървърите й, но компанията отказа. Затова комисарката заяви, че ще поиска съдебна заповед за претърсването.
Cambridge Analytica се оправдава, че при получаването и обработката на данни са спазвани всички правила. Миналият петък обаче Facebook съобщи, че спира достъпа на Cambridge Analytica до платформите и данните й до края на собственото си разследване.
Със закъснение от почти седмица след избухването на мегааферата за източването на личните данни на 50 млн. потребители, основателят на Facebook Марк Зукърбърг публикува признание, че мрежата е „направила грешки“ и се извини.
Facebook има много работа, за да подобри услугата, написа Зукърбърг в лично и дълго изявление. Той подчертава, че носи лично отговорността за случващото си и обещава, че ще осигури на потребителите по-добър контрол върху използването на личните им данни.
Facebook е окото на бурята заедно с британската консултантска фирма Cambridge Analytica (CA), която беше обвинена, че е изтеглила без позволение личните данни на 50 млн. потребители на социалната мрежа и е създала софтуер за прогностика и манипулиране на електоралното поведение за кампанията на Доналд Тръмп през 2016 г.
CA е използвала приложението Thisisyourdigitallife, разработено от третата фигура в скандала – руския учен Александър Коган, за да събере данните. Фирмата се е възползвала от пропуск в сигурността, за който социалната мрежа е знаела, твърди бивш служител на Facebook.
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.