Новата дигитална реалност и как бизнесът се справя с нея

Новата дигитална реалност и как бизнесът се справя с нея

Забавянето на икономическия растеж в Европа и стагнацията в някои сектори принуждават работодателите да обръщат по-голямо внимание на процеса по наемане на служители. Изследване на ARS Bulgaria, показва, че ако преди 10 години един от задържащите фактори на работната сила в дадена компания е било усещането за принадлежност, то в момента новото поколение иска да работи за себе си. Младите се интересуват повече от управлението на представянето в бизнес организацията и работата с нови технологии. 

"Изминаха няколко години след Covid-19 на големи ръстове в приходи в бизнес, съответно големи ръстове във възнаграждения. Последната 2024 г. България е била на второ място по ръст на възнагражденията в Европейския съюз", посочи модераторът на втория панел на форума Next Level HR 2025, организиран от списание "Мениджър", Мирослава Маркова - мениджър отдел „Човешки ресурси“ във "ВМ Финанс Груп". По думите ѝ, много бизнеси стагнират и възниква въпросът как фирмите мотивират хората в тази сложна среда. 

"Българската икономика и потреблението на пазара е малко. Съответно голяма част от успешните компании са ориентирани към продажби или производство навън на значително по-големи пазари от нашия. Защо ползваха България? Защото ние предлагахме евтина работна ръка, ниско данъчно облагане и сравнително стабилна среда", обясни Румяна Босева, управляващ партньор, ARS Bulgaria

През последните 5 години това доста се е променило. "Постигнахме едно ниво на насищане на работното възнаграждение и пред всички тези комапнии стои въпроса дали България е изгодна дестинация за тях, за да установят бизнес центровете си тук. Ако някой външен инвеститор сега трябва да дойде, най-вероятно няма да предпочете България, защото не е сигурен тези ниски данъчни ставки докога ще продължат. Няма сигурност и предсказуемост в управлението на страната", допълни тя.

"Ние не можем да вдигаме заплащането до безкрайност и задържането на служителя да зависи само от възнаграждението. В момента факторите, които увличат хората в работния процес, се сменят всяка година. От една страна, влиза новото поколение, а то има нови изисквания. Преди 10 години един от задържащите фактори беше усещането за принадлежност. Те искаха да принадлежат към определена общност, в случая това беше работната среда, и бяха лоялни към работодателя си. В момента новото поколенеие няма желание да допринася за някаква единица, те искат да работят за себе си. Младите се интересуват от управлението на представянето  в бизнес организацията и работата с нови технологии. Те се чувстват повече като фриленсъри отколкото като служители в една организация. Това са основните тенденции, които настъпват на пазара на труда", каза още Румяна Босева

Румяна Босева, управляващ партньор в ARS Bulgaria. Снимка: Христо Христов

Тези тенденции са различни при нас. Организацията се е удвоила в рамките на пет години и продължава да расте. Хората искат да бъдат чути, да подхождаме с грижа и разбиране към техните очаквания. Провеждаме индивидуални разговори със служителите, за да може всеки един да знае къде е неговата част. Хората се интересуват дали тяхната визия съвпада с тази на организацията", изтъкна Анна Габровска, ръководител отдел "Култура и човешки капитал", "Филип Морис България". 

Анна Габровска, ръководител отдел "Култура и човешки капитал", "Филип Морис България". Снимка: Христо Христов 

При нас несигурността в последните години е константна и тя е по отношение на очакванията. Много хора решиха да търсят развитие в софтуерния сектор, а от друга страна квалифицираните специалисти, които успяват да поддържат ниво на квалификация, която да отговаря на силно завишените стандарти на клиентите, става плътна група. Боравим с много променливи. Това, което ние се опитваме да правим: технологиите ни се променят, пазарите също, и ние се занимаваме с дигитална трансформация на работно пространство. Установихме, че за нас добре работи поддържането на отворена система. Трябва са сме отворени за това, което се случва в бизнес средата, в нашите клиенти, в техните изисквания, и да поддържаме деликатен баланс между тях. Да дадем на нашите клиенти контретни ангажименти, които да изпълним. Ние правим култура, която изцяло се движи от хората, заяви Ангелина Джаджева, вицепрезидент и управляващ директор за България на Nuvolo. 

Ангелина Джаджева, вицепрезидент и управляващ директор за България, Nuvolo. Снимка: Христо Христов 

Петър Горялов, предприемач и основател на DreamersDo, посочи, че от една страна става въпрос за визията на компанията, а от друга страна за визията на хората и те трябва да видят как, докато допринасят за визията на компанията, допринасят и за своята визия. Ценностите са ключови. В момента ИИ си увеличава капацитета десет пъти на шест месеца и 100 пъти на година. 

"За разлика от предишните кризи като Covid-19 и финансовата криза, за първи път влизаме в ера на изобилие. В момента няма нещо, което да спре мечтите ни, единственото е нашето нежелание да учим", каза още Горялов. 

Петър Горялов, предприемач и основател на DreamersDo. Снимка: Христо Христов

Ива Рангелова, съсобственик и управител на рекламна агенция "Вивати", обърна внимание, че здравето и грижата към служителите във всякаква форма все повече се развива и все повече внимание се обръща на това. ИИ е важен, но "задапаратното устройство" е важно как ще го управляваме. Тя обясни, че в нейната компания на всеки три месеца раздават на служителите си комплект подарък. 

Ива Рангелова, съсобственик и управител на рекламна агенция "Вивати". Снимка: Христо Христов

Специално внимание беше обърнато на безхартиения офис и електронното трудово досие, по време на Fireside chat, чийто модератор беше Венцислав Савов, редактор "Специални проекти" в списание "Мениджър".  Първият въпрос, който той отправи към гост-лекторите беше "Докъде стигна процесът на дигитализация във всички HR процеси в целия HR сектор и на какво ниво в момента е България?" 

"Дигитализация вече е на доста високо ниво, но когато говорим за административни процеси, това зависи от дейността на компанията, сферата, в която тя работи  вътрешната култура. Не мога да отрека, че компании, които развиват дейност във финансовия сектор и информационните и технологични сектори, приобщават по-бързо електронното трудово досие, визирайки документооборотът, който е свързан между работник и работодател. Разбира се, примерите в другите сектори съвсем не са малко", каза Мартин Орешарски, директор „Удостоверителни услуги“ в БОРИКА

Мартин Орешарски, директор „Удостоверителни услуги“ в БОРИКА. Снимка: Христо Христов

"Ние, като компания с над 30 години опит във внедряването на специализирани, корпоративни решения, работим с водещи доставчици на софтуерни продукти и на тази база използваме най-модерните технологии и инструменти за нашите клиенти. Такъв доставчик е и M-Files, на който ние сме представители за България. Именно върху тази платформа ние разработихме функционалност, която покрива електронното трудово досие, която обслужва всички процеси в HR. Това не е просто отделен софтуер, а цялостна платформа за управление на документи и архив, която може да автоматизира различни процеси и да дигитализира целия документооборот на нашата компания в различните ѝ звена. Такъв е и случаят с проекта, който реализирахме с колегите в "Сентилион", с които си партнираме повече от 8 години", обясни Димитър Сарафов, Sales Executive в FTS Bulgaria Ltd

Димитър Сарафов, Sales Executive в FTS Bulgaria Ltd. Снимка: Христо Христов

Мартин Орешарски обърна внимание, че от 2003 г. има електронни подписи в България. Той изтъкна, че с годините се е променил начинът, по който тези услуги се представят на бизнеса или на крайния потребител. Подписът се изнесе в мобилния телефон, даде възможност да се автоматизират процеси без човешка намеса, подписване от всяка точка на света независимо от работното място - дали ще сме в офис, или на производствената линия, или на почивка в чужбина. Услугите са стари, но начинът, по който се представят е нов, така че да отговарят на бизнес нуждите, добави той. 

"Сентилион" е високотехнологична компания и през последните години дигитализацията е на много голям фокус при нас. Ние сме производствена комапния в сферата на авиониката и медицинските изделия. Този вид производство изисква много регламенти, за да удостоверим качеството на нашите продукти. През миналата година най-голямата крачка, който успяхме да направим в дигитализацията, беше интегрирана екосистема между софтуерите, които интегрирахме за управление на нашите материали, за управление на нашето производство, както и дигиталното обучение на служителите ни. Всички тези софтуери ги интегрирахме в една обща система и постигнахме безхартиено производство и процеси във всяко едно от споменатите звена", обясни Антоанета Левова, IT Product and Project manager в "Сентилион". Запитана как оценява този проект по скалата от 1 до 100, тя посочи 100. 

Левова посочи и предизвикателствата, които срещат в такива проекти, и ги раздели в три направления: комуникация, сигурност и управление на данни.

Антоанета Левова, IT Product and Project manager в "Сентилион". Снимка: Христо Христов 

На въпрос как ще се надгради този процес, Димитър Сарафов обясни, че в момента инвестират в други процеси, които ще дигитализират, включително одобрението на отпуски, отчитането на командировъчни, авансови отчети и др. "Най-важното е, че такива услуги не биха били възможни, ако те не намерят своя завършек с облачна КЕП услуга, която да подпише тези документи и по този начин да се запълни целия цикъл - от създаването на документа, през неговата обработка и одобрение през различните звена на компанията, до неговото електронно подписване", добави той. 

Мартин Орешарски обясни, че от миналата година е стартирала инициатива за т.нар. цифров портфейл за идентичност - това ще бъде една идентичност не само за служителя в дадена фирма, но и за всеки гражданин на държава членка на ЕС. Най-грубо казано, това ще представлява едно мобилно приложение, в което ще имаме дигиталния паспорт, шофьорска книжка, здравен статус и всичко, свързано с личността на потребителя, дори банкова сметка, и той ще може да споделя тази информация с когото поиска. 

На снимката от ляво надясно: Венцислав Савов, Мартин Орешарски, Антоанета Левова, Димитър Сарафов. Снимка: Христо Христов

***

Генерални партньори: ARSAurubis

Основни партньори: БорикаPhilip Morris BulgariaHORAteka

С подкрепата на: HorizonsHaelanFibankVivatiGTP.bgNuvolo

Институционални партньори: Българска стопанска камараConfindustria

Медийни партньори: БНТdir.bg

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Лидерите на ЕС одобриха предложението България да приеме еврото от 1 януари 2026 г.
The Guardian: Централите на слънце и вятър в Китай са с капацитет, колкото производство на ток в Турция и Индонезия
Ердоган: Тръмп се съгласи на преговори в Турция за Украйна с участието на Путин
Румънски евродепутат внесе вот на недоверие срещу Урсула фон дер Лайен
Времето: Остава горещо, но от запад се задават валежи и градушки
Аятолах Али Хаменей: Иран удари тежък шамар на САЩ, те не спечелиха нищо от атаките си
Дени Вилньов ще режисира новия филм за суперагента 007 Джеимс Бонд
Водещите индийски марки са двигател на глобалния растеж