Новата дигитална реалност и как бизнесът се справя с нея

Забавянето на икономическия растеж в Европа и стагнацията в някои сектори принуждават работодателите да обръщат по-голямо внимание на процеса по наемане на служители. Изследване на ARS Bulgaria, показва, че ако преди 10 години един от задържащите фактори на работната сила в дадена компания е било усещането за принадлежност, то в момента новото поколение иска да работи за себе си. Младите се интересуват повече от управлението на представянето в бизнес организацията и работата с нови технологии.
"Изминаха няколко години след Covid-19 на големи ръстове в приходи в бизнес, съответно големи ръстове във възнаграждения. Последната 2024 г. България е била на второ място по ръст на възнагражденията в Европейския съюз", посочи модераторът на втория панел на форума Next Level HR 2025, организиран от списание "Мениджър", Мирослава Маркова - мениджър отдел „Човешки ресурси“ във "ВМ Финанс Груп". По думите ѝ, много бизнеси стагнират и възниква въпросът как фирмите мотивират хората в тази сложна среда.
"Българската икономика и потреблението на пазара е малко. Съответно голяма част от успешните компании са ориентирани към продажби или производство навън на значително по-големи пазари от нашия. Защо ползваха България? Защото ние предлагахме евтина работна ръка, ниско данъчно облагане и сравнително стабилна среда", обясни Румяна Босева, управляващ партньор, ARS Bulgaria.
През последните 5 години това доста се е променило. "Постигнахме едно ниво на насищане на работното възнаграждение и пред всички тези комапнии стои въпроса дали България е изгодна дестинация за тях, за да установят бизнес центровете си тук. Ако някой външен инвеститор сега трябва да дойде, най-вероятно няма да предпочете България, защото не е сигурен тези ниски данъчни ставки докога ще продължат. Няма сигурност и предсказуемост в управлението на страната", допълни тя.
"Ние не можем да вдигаме заплащането до безкрайност и задържането на служителя да зависи само от възнаграждението. В момента факторите, които увличат хората в работния процес, се сменят всяка година. От една страна, влиза новото поколение, а то има нови изисквания. Преди 10 години един от задържащите фактори беше усещането за принадлежност. Те искаха да принадлежат към определена общност, в случая това беше работната среда, и бяха лоялни към работодателя си. В момента новото поколенеие няма желание да допринася за някаква единица, те искат да работят за себе си. Младите се интересуват от управлението на представянето в бизнес организацията и работата с нови технологии. Те се чувстват повече като фриленсъри отколкото като служители в една организация. Това са основните тенденции, които настъпват на пазара на труда", каза още Румяна Босева.
Румяна Босева, управляващ партньор в ARS Bulgaria. Снимка: Христо Христов
Тези тенденции са различни при нас. Организацията се е удвоила в рамките на пет години и продължава да расте. Хората искат да бъдат чути, да подхождаме с грижа и разбиране към техните очаквания. Провеждаме индивидуални разговори със служителите, за да може всеки един да знае къде е неговата част. Хората се интересуват дали тяхната визия съвпада с тази на организацията", изтъкна Анна Габровска, ръководител отдел "Култура и човешки капитал", "Филип Морис България".
Анна Габровска, ръководител отдел "Култура и човешки капитал", "Филип Морис България". Снимка: Христо Христов
При нас несигурността в последните години е константна и тя е по отношение на очакванията. Много хора решиха да търсят развитие в софтуерния сектор, а от друга страна квалифицираните специалисти, които успяват да поддържат ниво на квалификация, която да отговаря на силно завишените стандарти на клиентите, става плътна група. Боравим с много променливи. Това, което ние се опитваме да правим: технологиите ни се променят, пазарите също, и ние се занимаваме с дигитална трансформация на работно пространство. Установихме, че за нас добре работи поддържането на отворена система. Трябва са сме отворени за това, което се случва в бизнес средата, в нашите клиенти, в техните изисквания, и да поддържаме деликатен баланс между тях. Да дадем на нашите клиенти контретни ангажименти, които да изпълним. Ние правим култура, която изцяло се движи от хората, заяви Ангелина Джаджева, вицепрезидент и управляващ директор за България на Nuvolo.
Ангелина Джаджева, вицепрезидент и управляващ директор за България, Nuvolo. Снимка: Христо Христов
Петър Горялов, предприемач и основател на DreamersDo, посочи, че от една страна става въпрос за визията на компанията, а от друга страна за визията на хората и те трябва да видят как, докато допринасят за визията на компанията, допринасят и за своята визия. Ценностите са ключови. В момента ИИ си увеличава капацитета десет пъти на шест месеца и 100 пъти на година.
"За разлика от предишните кризи като Covid-19 и финансовата криза, за първи път влизаме в ера на изобилие. В момента няма нещо, което да спре мечтите ни, единственото е нашето нежелание да учим", каза още Горялов.
Петър Горялов, предприемач и основател на DreamersDo. Снимка: Христо Христов
Ива Рангелова, съсобственик и управител на рекламна агенция "Вивати", обърна внимание, че здравето и грижата към служителите във всякаква форма все повече се развива и все повече внимание се обръща на това. ИИ е важен, но "задапаратното устройство" е важно как ще го управляваме. Тя обясни, че в нейната компания на всеки три месеца раздават на служителите си комплект подарък.
Ива Рангелова, съсобственик и управител на рекламна агенция "Вивати". Снимка: Христо Христов
Специално внимание беше обърнато на безхартиения офис и електронното трудово досие, по време на Fireside chat, чийто модератор беше Венцислав Савов, редактор "Специални проекти" в списание "Мениджър". Първият въпрос, който той отправи към гост-лекторите беше "Докъде стигна процесът на дигитализация във всички HR процеси в целия HR сектор и на какво ниво в момента е България?"
"Дигитализация вече е на доста високо ниво, но когато говорим за административни процеси, това зависи от дейността на компанията, сферата, в която тя работи вътрешната култура. Не мога да отрека, че компании, които развиват дейност във финансовия сектор и информационните и технологични сектори, приобщават по-бързо електронното трудово досие, визирайки документооборотът, който е свързан между работник и работодател. Разбира се, примерите в другите сектори съвсем не са малко", каза Мартин Орешарски, директор „Удостоверителни услуги“ в БОРИКА.
Мартин Орешарски, директор „Удостоверителни услуги“ в БОРИКА. Снимка: Христо Христов
"Ние, като компания с над 30 години опит във внедряването на специализирани, корпоративни решения, работим с водещи доставчици на софтуерни продукти и на тази база използваме най-модерните технологии и инструменти за нашите клиенти. Такъв доставчик е и M-Files, на който ние сме представители за България. Именно върху тази платформа ние разработихме функционалност, която покрива електронното трудово досие, която обслужва всички процеси в HR. Това не е просто отделен софтуер, а цялостна платформа за управление на документи и архив, която може да автоматизира различни процеси и да дигитализира целия документооборот на нашата компания в различните ѝ звена. Такъв е и случаят с проекта, който реализирахме с колегите в "Сентилион", с които си партнираме повече от 8 години", обясни Димитър Сарафов, Sales Executive в FTS Bulgaria Ltd.
Димитър Сарафов, Sales Executive в FTS Bulgaria Ltd. Снимка: Христо Христов
Мартин Орешарски обърна внимание, че от 2003 г. има електронни подписи в България. Той изтъкна, че с годините се е променил начинът, по който тези услуги се представят на бизнеса или на крайния потребител. Подписът се изнесе в мобилния телефон, даде възможност да се автоматизират процеси без човешка намеса, подписване от всяка точка на света независимо от работното място - дали ще сме в офис, или на производствената линия, или на почивка в чужбина. Услугите са стари, но начинът, по който се представят е нов, така че да отговарят на бизнес нуждите, добави той.
"Сентилион" е високотехнологична компания и през последните години дигитализацията е на много голям фокус при нас. Ние сме производствена комапния в сферата на авиониката и медицинските изделия. Този вид производство изисква много регламенти, за да удостоверим качеството на нашите продукти. През миналата година най-голямата крачка, който успяхме да направим в дигитализацията, беше интегрирана екосистема между софтуерите, които интегрирахме за управление на нашите материали, за управление на нашето производство, както и дигиталното обучение на служителите ни. Всички тези софтуери ги интегрирахме в една обща система и постигнахме безхартиено производство и процеси във всяко едно от споменатите звена", обясни Антоанета Левова, IT Product and Project manager в "Сентилион". Запитана как оценява този проект по скалата от 1 до 100, тя посочи 100.
Левова посочи и предизвикателствата, които срещат в такива проекти, и ги раздели в три направления: комуникация, сигурност и управление на данни.
Антоанета Левова, IT Product and Project manager в "Сентилион". Снимка: Христо Христов
На въпрос как ще се надгради този процес, Димитър Сарафов обясни, че в момента инвестират в други процеси, които ще дигитализират, включително одобрението на отпуски, отчитането на командировъчни, авансови отчети и др. "Най-важното е, че такива услуги не биха били възможни, ако те не намерят своя завършек с облачна КЕП услуга, която да подпише тези документи и по този начин да се запълни целия цикъл - от създаването на документа, през неговата обработка и одобрение през различните звена на компанията, до неговото електронно подписване", добави той.
Мартин Орешарски обясни, че от миналата година е стартирала инициатива за т.нар. цифров портфейл за идентичност - това ще бъде една идентичност не само за служителя в дадена фирма, но и за всеки гражданин на държава членка на ЕС. Най-грубо казано, това ще представлява едно мобилно приложение, в което ще имаме дигиталния паспорт, шофьорска книжка, здравен статус и всичко, свързано с личността на потребителя, дори банкова сметка, и той ще може да споделя тази информация с когото поиска.
На снимката от ляво надясно: Венцислав Савов, Мартин Орешарски, Антоанета Левова, Димитър Сарафов. Снимка: Христо Христов
***
Генерални партньори: ARS, Aurubis
Основни партньори: Борика, Philip Morris Bulgaria, HORAteka
С подкрепата на: Horizons, Haelan, Fibank, Vivati, GTP.bg, Nuvolo
Институционални партньори: Българска стопанска камара, Confindustria
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Бизнес перспективи: Кои компании могат да бъдат засегнати от митата за чипове
Бизнес |Времето: Слънчево с максимални температури до 24 градуса
България |Как една маркетингова грешка се превърна в бизнес за $1 милион
Маркетинг |Цитат на деня
Цитат на деня |HR екипът на Технополис и Практикер получи четири отличия на Годишните HR награди на БАУХ 2024
ПР и събития | Advertorial |Застаряващото население е факт. Работодателите трябва да се адаптират
Next level HR 2025 |„Не“ на глупавите правила
Мениджмънт |Как една маркетингова грешка се превърна в бизнес за $1 милион
Маркетинг |Новата дигитална реалност и как бизнесът се справя с нея
Next level HR 2025 |На днешната дата, 16 април. Рождениците днес
На днешната дата |Европа има нов крал на лукса: Пазарната оценка на Hermès изпревари тази на LVMH
Компании |Цитат на деня
Цитат на деня |Жилищата в Гърция: Недостъпни за покупка и почти невъзможни за наемане
ЕС |ADVERTORIAL

HR екипът на Технополис и Практикер получи четири отличия на Годишните HR награди на БАУХ 2024

10 години Hub Ahead: За предизвикателствата, които правят разликата и новата реалност за брандовете

Коментари
Няма въведени кометари.