За кого бие камбаната

За кого бие камбаната

За кого бие камбаната

Демографската картина се променя и през следващите години активите ще се насочват към по-младите. Необходим е технологичен ъпгрейд и повече индивидуализирани решения в управлението на активи

Богатството в света днес е съсредоточено основно в поколението на бейбибумърите, родени между 1945 и 1960 г. Демографската картина бързо се променя и през следващите години активите ще се насочват все повече и повече към по-младите поколения.Това ще налага компаниите за управление на активи незабавно да се адаптират към нея.

Специализирани финансови компании по цял свят сега се грижат за управлението на активите (пари, спестявания, портфейл от финансови инструменти и др.) на своите клиенти, които могатда бъдат институционални инвеститори, като пенсионни фондове и корпорации, или отделни хора с големи и по-малки възможности. По данни на водещата инвестиционна банка MorganStanley всветовен мащаб се управляват около 74 трлн.щ.долара, които носят приходи от 213 млрд. долара за компаниите от индустрията. И това е индустрия, която расте с добри темпове. PwC очаква активите под управление да достигнат 101.7 трлн. долара до 2020 . Кои играчи ще спечелят най-много от този ръст – тези, които се справят най-добре с предизвикателствата на новото време и се адаптират към промените в индустрията. Ето кои са основните тенденции в управлението на активи.

 Развитие на активите под управление и прогноза

 

2004

2007

2012

2020 прогноза

Общо активи под управление

37.3

59.4

63.9

101.7

  от които взаимни фондове

16.1

25.4

27.0

41.2

    от които активно управлявани

15.1

23.3

23.6

30.8

    от които пасивно управлявани

1.0

2.0

3.4

10.5

  от които индивидуални мандати

18.7

28.8

30.4

47.5

    от които активно управлявани

17.6

26.5

26.6

35.3

    от които пасивно управлявани

1.2

2.3

3.9

12.2

  от които алтернативни инвестиции

2.5

5.3

6.4

13.0

Източник: PwC

Променяща се демография

Досега компаниите за управление на активи са създавали своите политики и услуги, за да се харесат на поколението от бейбибумъри. Това са клиенти с натрупано вече богатство, мислещи за пенсиониране, фокусирани по-скоро върху запазване на спестяванията. Същите услуги и инвестиционни решения едва ли са привлекателни за по-младите поколения, които имат съвсем различен начин на мислене и предпочитания. Не случайно наричаме по-младите поколения дигитални. Те използват активно социалните мрежи за комуникация, обичат технологиите, за тях е важно да живеят и съответно да инвестират социално отговорно. Очаква се дори Поколение Y да не бъдат толкова заможни, колкото родителите си. Много от тях започват кариерите си с огромни студентски заеми за връщане. Обикновено са готови да поемат повече рискове и търсят увеличаване, а не запазване на спестяванията. Едно е сигурно – нужен е технологичен ъпгрейд и повече индивидуализирани решения.

Нови технологии

40% от компаниите за управление на активи не са активни в социалните мрежи. Като цяло асет мениджърите изостават сериозно в технологиите за взаимодействие с клиенти. За да обслужва по-добре малките клиенти, индустрията трябва да инвестира в технологии и платформи. Това ще подобри прозрачността на услугите, ще намали разходите и ще позволи повече индивидуализация. Асет мениджърите трябва да започнат да мислят в посока създаване на решения, а не промотиране на продукти.

Например, клиентите с малки спестявания преди не представляваха никакъв интерес за големите играчи. Сега обаче те се превръщат в нов пазар, защото технологиите позволяват да бъдат обслужвани евтино и на големи бройки. Не случайно се появиха робосъветниците. Това са онлайн платформи, които дават персонализирани решения за това как да инвестираме. Персонализирани са на базата на профил, който клиентът си изгражда в платформата.

Нуждата от нови технологии позволи нови фирми да навлязат в индустрията – не от финансовия, а от технологичния сектор. Това прави технологичната тенденция в управлението на активи особено значима в бъдеще. През последните години наблюдаваме, че когато се появи нов играч с добър продукт от технологичния сектор, обикновено той бива купен от традиционна компания за управления на активи. Това е тенденция, която се очаква да продължии в бъдеще.

Регулаторни тежести

Веднага след глобалната финансова криза от 2007-2008 г. регулаторите се заеха да контролират извънборсовите операции и деривативните ценни книжа. Непосредствено след тях дойде ред на банковия сектор, а след него – на застрахователния. Всички очакват следващите да бъдат инвестиционните компании, като фокусът ще е върху запазване интересите на малкия инвеститор. Това ще доведе до нуждата от повече персонал в отдел „Вътрешен контрол“ и нормативно съответствие, по-големи разходи за технологии и системи за обработка на данни и повече прозрачност в услугите и продуктите. Регулаторните промени ще се отразят най-тежко на малките компании за управление на активи, които няма да могат да си позволят да направят нужните инвестиции.

Повече пасивни инвестиции

Пасивни инвестиции са тези, които следват даден пазар, сектор, клас актив „пасивно” – т.е. не се прави финансов анализ, за да се прецени в какво да се инвестира.Те привличат клиентите с това, че са по-евтини като такси за управление и по-прозрачни от „активните” инвестиции. Финансовият анализ оскъпява инвестицията за клиента, а ако асет мениджърите разкрият пълното съдържание, рискуват да бъдат копирани и същата инвестиция да бъде предложена от техен конкурент срещу по-ниска такса. През последните години пасивните фондове нарастват с по-бързи темпове от активните. Очаква се тази тенденция да се запази и през следващите години. PwC очакват до 2020 г. 22.3% от активите да бъдат пасивно управлявани, сравнено с 11.4% през 2012 г. 

От институционални към индивидуални клиенти

Друга силна и много важна тенденция за индустрията е засилващата се роля на индивидуалния клиент. Досега пазарът се доминираше от институционалните инвеститори, но пенсионирането на бейбибумърите и тегленето от пенсионните фондове, забавеният ръст на суверенните фондове и това, че много институционални инвеститори решават сами да управляват активите си, постепенно води до повече активност сред индивидуалните клиенти. Компаниите за управление на активи трябва постепенно да променят фокуса на отделите си по маркетинг и продажби, тъй като индивидуалният клиент има нужда от различен подход от този към институционалния. Също такаточно индивидуалните клиенти са в центъра на регулаторните промени, които предстоят, и асет мениджърите трябва да се подготвят за предизвикателствата, свързани с това.

Ако погледнем няколко години напред, компаниите за управление на активи ще се сблъскат с повече разходи, по-ниски цени за услугите си и борба за връзка с клиентите. Най-вероятно това ще доведе до консолидация в индустрията (сливания и придобивания), защото размерът ще става все по-важен при новите пазарни условия. По-доброто обслужване на клиенти изисква фундаментална промяна в мисленето и повече досег до технологичния сектор.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ