Apple остава на върха като най-ценната марка в света

Apple остава на върха като най-ценната марка в света

Американският технологичен гигант Apple запази титлата си на най-ценната марка в света според класацията Brand Finance Global 500 британската изследователска група Brand Finance.

Стойността на бранда на Apple се оценява на 355,1 млрд. долара, което е ръст с 35% в сравнение с предходната година. Този резултат се дължи на отличното представяне на компанията през 2021 г. и силният старт на 2022 г., когато производителят на iPhone стана първата компания с пазарна капитализация от 3 трлн. долара.

На втора позиция се нарежда гигантът в онлайн търговията Amazon, чиито бранд се оценява на 350,3 млрд. долара. Следват Google, Microsoft и Walmart, като техните марки се оценяват на 263,4 млрд. долара, 184,2 млрд. долара и 11,9 млрд. долар. Топ 10 допълват Samsung, Facebook, ICBC, Huawei и Verizon.

С впечатляващ резултат може да е похвали и TikTok, която е определена като най-бързо развиващата се марка. Стойността на китайския бранд е нараснала с изключителните 215% от 18,7 млрд. долара през 2021 г. до 59 млрд. долара през тази година. Това нарежда социалната мрежа на 18-то място сред 500-те скъпи бранда в света.

Голям растеж отчитат още Snapchat, KakaoTalk, AMD, BYD, Nvidia, Twitter и AstraZeneca.

[[{"fid":"387676","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false,"external_url":""},"link_text":false,"type":"media","field_deltas":{"1":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false,"external_url":""}},"attributes":{"height":450,"width":800,"class":"media-element file-default","data-delta":"1"}}]]

Източник: BrandFinance

От изброените дотук имена е повече от видно, че технологичните компании продължават да доминират класацията във всеки един аспект, като 50 фирми от сектора попадат в класацията за 2022 г. Те отговарят за 15,4% от общата стойност на 500-те топ бранда, като след тях се нареждат компаниите от сектора на търговията на дребно (14,4%), банкирането (11,8%) и медиите (10,3).

Тези резултати не са изненадващи, особено като се имат предвид ограничителните мерки срещу разпространението на коронавируса, които принудиха хората да прекарват повече време вкъщи, използвайки електронни устройства за сърфиране в интернет, четене на публикации в социални мрежи, стрийминг на видео и играене на игри.

Освен по стойност, от Brand Finance класират марките и по сила, като за тази оценка те комбинират редица фактори, като мapĸeтинг, ĸaчecтвo нa coбcтвeния ĸaпитaл и бизнec пpeдcтaвянe. В тази класация първото място отива за китайското супер-приложение Wechat, което стартира като платформа за съобщения. Приложението, което има повече от 700 мил. Потребители, играе ключова роля в ежедневието на китайците, като то предлага възможности за комуникация, пазаруване, управление на банкови сметки, резервации за хотел и др. Китайската платформа получава рейтинг на сила на бранда Brand Strength Index (BSI) от 93,3 от 100. Тя също така е на 13-то място в класацията по стойност, като там брандът се оценява на 62,3 млрд. долара.

Другите „най-силни“ брандове са Coca-Cola, Google, Youtube, Naver, Sberbank, Ferrari, Amazon, Deloitte и Pepsi.

Класацията за най-скъпите марки за поредна година се доминира от две страни – САЩ и Китай. Американските марки отговарят за 49% от общата стойност на 500-те най-ценни компании (3,9 трлн. долара), а китайските – за 19%.

Пълната класация може да намерите тук.