Една стратегия на Стив Джобс и Гарет Саутгейт

Един треньор по футбол може да научи много за печеленето на игри... като гледа баскетбол.
Това е философията, която е задвижила напред треньора на националния отбор по футбол на Англия Гарет Саутгейт, посочва коментар в изданието за бизнес и маркетинг Inc.com.
Чрез комбинирането на идеи от различни полета извън футбола - буквално - Саутгейт помогна на Англия да достигне полуфиналите на Мондиала за първи път от 1990 г.
Статия в Уолстрийт джърнъл разкрива неговата стратегия. Това, което статията не споменава, е, че формулата всъщност е изпитана във времето и научно доказана като работещ трик, използван от гении на бизнеса и креативността, сред които и Стив Джобс. Тя е работила и в полза на Apple.
Ето каква е стратегията:
Взаимстване на идеи от подобни, но други сфери на дейност.
В случая на Саутгейт, той е взел предвид правилата за игра на NBA.
Има негови снимки, докато е наблюдавал баскетболен мач на NBA между "Ню Орлиънс Пеликанс" и "Минесота Тимбърулвс". Саутгейт е бил любопитен как играчите се нареждат около баскетболния кош, смятайки, че може да вземе идеи за конфигурации и във футбола, като корнъри и свободни удари.
Оказва се, че Саутгейт е открил нещо полезно като концепция и стратегията му се е отплатила в победите за Англия срещу Панама и Швеция.
Във визуална поредица статията на Уолстрийт джърнъл показва стъпка по стъпка как английският футболен отбор е използвал стратегията, взета от баскетболните учебници, за да закове най-впечатляващите си победи.
Всъщност, нищо от това не би изненадало психолозите, които изследват творчеството и гения. Творческите идеи рядко идват от никъде. По-често креативните лидери ги създават като правят необичайни комбинации от различни полета и ги прилагат върху задача или проблем, които се опитват да разрешат. Някои изследватели наричат това "асоциации" - способността човек да свързва идеи от несвързани помежду си полета и да прилага идеите на едното поле върху другото - своето.
Стив Джобс е наричал това просто "да свързваш точки".
В този смисъл, съветът е: Потърсете вдъхновение отвъд полето си на работа.
Продължава на страница 2.
Джобс някога е казвал "Добрите творци копират, страхотните крадат". И е бил прав.
Той не е имал предвид да се краде в буквалния смисъл на думата. По-скоро е вярвал, че предприемачите трябва да търсят вдъхновение извън полето на своята работа.
Идеите, които са направили магазините на Apple най-печелившите на света днес, са вдъхновени например от петзвездните хотели "Риц-Карлтън" и "Фор сийзънс". Например, т.нар. Genius Bar в магазините Apple Store е взаимстван от тях. Вместо лоби бар, предлагащ алкохол, магазините предлагат... съвети.
Служителите на Apple, които продават, са обучени да следват правилата за клиентско обслужване на "Риц-Карлтън".
Да, страхотните творци... крадат вдъхновение от други полета.
През 2015 г. една група от европейски изследватели провежда забележителен експеримент. Тя интервюира стотици работници за ремонт на покриви, дърводелци и скейтъри. Трите категории били избрани, защото, макар да са хора от абсолютно несвързани полета на дейност, споделяли аналогичен проблем: как да се мотивират да използват екипировка за безопасност, за да се предотвратяват травми.
Изследването открива, че хората, които са по-възприемчиви към гледането извън полето им за творчески решения, са имали по-добри идеи. Всъщност, да останеш затворен в твоето си измерение или сфера на дейност и експертиза, се оказва, че те блокира и спира креативните ти процеси.
Страхотните лидеи са такива, защото те измислят иновативни решения на старите, упорити проблеми. И тези решения често са откривани от тях в сфери, които са подобни на тяхната, но не са тази, в която работят.
По същия начин Стив Джобс открил и приложил идеите от различни полета върху бизнеса на Apple, за да направи компанията това, което е днес. Той взел предвид и калиграфията, която изучавал, за да създаде Макинтош.
Гарет Саутгейт пък открил аналогични ситуации между ъгловите удари във футбола и pick-and-roll играта в баскетбола.
Проявленията, или "Еврика!" моментите, не се случват като мислим по-усилено върху даден проблем. Те стават като преосмислим проблема изцяло.
Така че следващия път, когато се изправите пред досаден проблем, не копирайте това, което друг човек или компания правят във вашата индустрия. Вместо това, "откраднете" идея извън вашето поле на дейност, която може да се приложи върху него.
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Германия и Италия се разминават по отношение на инфлацията: Какви са последиците за еврозоната?
Икономика |Ведомството на Мъск се е сдобило с данни за заплатите на 276 000 федерални служители
Свят |Китай вкарва в единна платформа всички обществени жалби в страната
Свят |Денят в цифри
България |Похарчили сме над 4 млрд. лв. за лични пътувания и фирмени командировки през 2024 г.
България |Седмичен хороскоп: Звездите за бизнеса от 31-ви март до 6-ти април
Хороскоп |Марин Льо Пен беше призната за виновна за присвояване на пари от ЕС, осъдиха я на 4 г. лишаване от свобода
Свят |Тръмп е „много ядосан“ на Путин заради Украйна, заплашва с нови санкции
Свят |От април пътуваме до Великобритания с електронно разрешително
Свят |Прогноза: Повече фалити у нас през 2025 и 2026 година
Бизнес |На днешната дата, 31 март. Рождениците днес
На днешната дата |Няколко прости начина да развиете вашето въображение
Техники за успех |Зеленски поръчал на екипа си да се готвят за избори
Свят |

Коментари
Няма въведени кометари.