Джеф Безос дава 5000 долара на всеки, който иска да напусне Amazon

Джеф Безос дава 5000 долара на всеки, който иска да напусне Amazon

Обикновено компаниите плащат на служителите си да работят за тях, а не за някой друг или изобщо да не работят. Но явно Джеф Безос, ексцентричният собственик на гиганта за електроннна търговия Amazon.com има нещо предвид, щом компанията изплаща до 5000 долара на всеки служител, пожелал да си ходи. Други компании също прегръщат привидно нелогичната тактика с бонуси при напускане, достигащи до 25 хил. долара. Какво се крие зад този подход - филантропска щедрост?! Хладна бизнес далновидност? Психологически трикове?

 

Оригиналът Zappos

Да се върнем назад във времето към далечната вече 1999 г., когато един нов онлайн ритейлър на обувки започва да променя правилата на играта. Стартирайки със скромен бонус от 100 долара към всеки напускащ служител от кол-центровете, минавайки през 500, и стигайки до сензационните тогава 1000 долара, Zappos.com предлага на всеки служител да си тръгне още през първите 6 седмици. Според ранната философия на компанията, най-пълното удовлетворение на клиентите и най-коректното отношение към служителите са взаимосвързани и немислими един без друг компоненти. В дългосрочните планове на Zappos тогава присъстват едновременно свръхамбициозни таргети в продажбите, но също и да влязат в престижната класация на Fortune “100 най-добри компании, за които да работим”.

През 2008 г. Harvard Business Review приветства политиката на Zappos и съветва все повече компании да я прилагат. Авторитетното издание отбелязва, че Zappos е овладяла до съвършенство клиентското обслужване по телефона, служителите й отговарят на всяко запитване по възможно най-добрия начин, общуват свежо и приятелски, не ползват заучени клишета, и определено не звучат като роботи, както при мнозина интернет ритейлъри, а клиентите обожават да си говорят с тях. За да постигне забележително ниво на обслужване, Zappos обучава новите си служители до 6 седмици на пълна заплата, така че напълно да попият стратегията, културата на компанията и нейната страст да предоставя перфектно обслужване. След първата седмица на този период,  започва да им предлага „Офертата”: „Тръгнеш ли си още днес, получаваш пълното си заплащане, заработено до момента, плюс 1000 долара бонус”. Странно или не, от офертата се възползвали средно само 10% от служителите.

Изпълнителният директор Тони Шей смята, че това е оптималният начин служители, които не се чувстват на мястото си по една или друга причина, да напуснат, вместо да стоят просто за едната заплата, да се „скатават” и да бутат работата си с нежелание и досада. При това те напускат без лоши чувства, така че да разнасят положителния образ на компанията. С разрастването на Zappos, нараства и бонусът за напускане, а процентът на служителите, които се изкушават да го вземат – намалява. „Колко компании могат да се похвалят, че ако дават пълна заплата и 2000 долара на новите си попълнения, ще се радват на само 3% напуснали?! На Zappos определено не им липсва увереност!”, коментира тогава “Business Week”

През 2009 г. Amazon купува Zappos срещу 1,2 млрд. долара и харесва иновативната практика. С „малка” прагматична корекция: засилва до положение на сакрален култ удовлетворението на клиента, за сметка на значително пренебрежение към служителите. Но почакайте, нали им дават по цели 5000 долара?! Нека видим какво се случва всъщност…

 

Amazon-ска джунгла? 

Най-големият интернет ритейлър в света (по приходи и пазарна капитализация), най-големият доставчик на облачни услуги в света, най-…, най-…, колосалната корпорация Amazon е №1 в множество класации. И определено за пореден път изумява света, когато през 2014 г. обявява, че предлага до 5000 долара на всеки свой служител, който реши да напусне. В свое писмо до акционерите тогава Джеф Безос пише: „Искаме хората да отделят време и да помислят какво наистина желаят. В дългосрочен план, ситуацията, в която служител стои някъде „насила”, не е здравословна нито за него, нито за компанията”.

Детайлите: офертата е озаглавена „Моля не се възползвайте от тази оферта”. Предлага се веднъж годишно на служители, които вече са натрупали една година стаж в компанията. Стартирайки от 2000 долара, с всяка изминала година офертата се качва с 1000 долара, до не повече от 5000 долара. Валидна е само за служители в складовите бази и кол-центровете. Тези, които се възползват от офертата, губят правото си да работят в Amazon, или която и да е от многобройните й подопечни компании, когато и да било в този си живот.

Да даваш пари на някой, за да си ходи, на пръв поглед звучи странно и алогично. Експертът Майкъл Бърчел обаче смята, че по този начин компанията отсява демотивираните служители, а останалите започват да се стараят повече. И макар в краткосрочен план компанията да трябва да наеме и обучи нов служител, което означава разходи, дългосрочно излиза на сметка. Според изследване на Gallup, един демотивиран служител струва на бизнеса до 34% от годишната му заплата. 

Amazon естествено също не желае да хвърля пари на вятъра, а да има всеотдайни служители. И Джеф Безос или е хитър психолог, или по-вероятно има на разположение екипи от висококвалифицирани психолози. Експертът д-р Дейвид Бъркъс разяснява пред „Incorporated психологическата концепция като „заблуда на невъзвратимите загуби” (sunken costs fallacy). Тези загуби са времето, парите и усилията, които сме инвестирали в определен начин на действие. Независимо дали продължаваме по същия път, или сменяме посоката, инвестираното е невъзвратимо загубено. Рационално би следвало, ако осъзнаем, че сме допуснали грешка - да потърсим другаде щастието си, но често не го правим. Напротив, задълбаваме, защото каква срамота би било, след всичко вложено, да се откажем точно сега?! Именно тук е заложена примамливата уловка на Amazon. Година след година, служителят е инвестирал все повече в компанията, съответно е все по-трудно да напусне. Респективно увеличава се и „Офертата”. Но едни служители ще откажат бонуса и упорито ще продължат напред. Други ще приемат бонуса, който поне частично им покрива загубеното досега. Amazon печели и в двата случая: или си има мотивирани служители, или е отсяла негодните и нежелаещите.

Важна подробност е, че служителите реално изобщо не си тръгват с точно 5000 долара. Сумата подлежи на сериозен данък, а по-лошото е, че изгарят и своите пенсионни планове и евентуално притежавани акции, които биха получили само ако изкарат определен по-дълъг период в компанията. Така в редица случаи може да се окаже, че петте хиляди долара са красива илюзия с панделка и служителят си тръгва на нула. Специално в казуса на Amazon, получавала през годините значителна негативна публичност заради лоши условия на труд,  меко казано некоректно отношение към служителите, съответно атакуванa със съдебни дела…  някои служители може и да са доволни, че са се отървали. Но да преминем към по-позитивни примери.

 

Може и така

Трудно ще се намери по-щедра компания от Riot Games  при бонусите за напускане. Базираната в Калифорния компания за компютърни игри изплаща до 25 хил. долара на служители, които желаят да си тръгнат, дори да са съвсем скоро наети. „Вместо несполучиливите назначения да се мъчат, искаме да разрешаваме проблемите бързо. Това е добре за компанията, и добре за професионалиста… учим се и в резултат ставаме по-добри в подбирането на персонал”, посочват от Riot Games.

Служителите имат право да се възползват от „Офертата” в своите първи 60 дни на работа, при което получават 10% от годишната си заплата, до прага от 25 хил. долара.

В индустрията не от вчера има глад за висококвалифицирани програмисти и дивелъпъри, чиито стартови заплати с лекота може да започват в порядъка на шестцифрените суми, но при все това, ако наемеш някого срещу 250 хил. долара годишно и го загубиш през първите два месеца, си е огромна издънка, коментира Business InsiderНе искаме никого да принуждаваме или да предизвикваме, но определено желаем да им осигурим светъл и сигурен маршрут за излизане”, уточняват от Riot Games.

Аукционният сайт DealDash предлага по-скромните 6000 долара при напускане, без никакви други официално обявени условности. „Вярваме, че хората, които работят в DealDash трябва да го правят, защото обичат да го правят, а не защото е единствената им финансова опция”, изтъкват от базираната във Финландия компания, която оперира още с офиси във Великобритания, САЩ и др.

Подобна е и практиката в Mavens, базирана в Чикаго компания за консултиране в сферата на облачните услуги. Бонусът при напускане е валиден през първите 45 дни работа за новите служители и е в размер на 10% от годишната им заплата.

„Много хора не биха напуснали настоящата си работа, преди да са подсигурили нова, посочва пред CNBC изпълнителният директор и съосновател Прасан Кейнъмъри. „Всичко опира до парите. Хората имат да плащат сметки. Ние ще ти платим сметките, докато си търсиш нова работа. Тръгвай си. Недей да ни губиш времето, защото, така ли иначе, вече си търсиш нова работа.”, пределно откровен е Кейнъмъри. „Инвестицията в обучение за работата е огромна и си орязвам загубите много бързо, ако някой не желае да е тук. Ако си вземат бонуса, не се налага да ги тренирам по-натам. Това е предимство за нас” , изтъква още Кейнъмъри.

„Не искахме бонусът да бъде прекалено привлекателен. Не е и незначителен. Но ако правиш 200 хил. годишно, така или иначе, не напускаш за 20 хил. – напускаш, защото не си щастлив”, окончателно обрисува философията си прагматичният изпълнителен директор.

 

Автор: Спасен Григоров

Източник: Списание „Мениджър“

В края на октомври идва №240 – специалният брой за 20-годишнината на „Мениджър“.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ