Корупцията у нас подлежи на монополизиране

Корупцията у нас подлежи на монополизиране

Всяко смислено международно сравнение казва, че между нас и западните демокрации има една основна разлика – там има върховенство на закона, а тук няма, казва Петър Ганев, старши икономист в Института за пазарна икономика в интервю за "Първите в бизнеса - Поглед отвътре 2019", специалното годишно издание на "Мениджър"

- Господин Ганев, посочете три икономически решения (политики или инициативи), които биха имали същия позитивен ефект, както с въвеждането на плоския данък?

 - На първо място, бих посочил фискална децентрализация – прехвърляне на част от приходите от подоходното облагане на общините. Вярвам, че това би променило както качеството на живот по места, така и стимулите на местната власт да работи за повече инвестиции, работни места и високи заплати. Без подобна стъпка не виждам как ще се спре отливът на население от огромна част от българските общини.

Друга важна политика би бил тоталният фокус върху грамотността и уменията като допълнение на механизма за връщане на деца в училище с механизъм (чрез морков, не тояга) за ограмотяване на възрастни и отваряне към частния сектор за квалификация и преквалификация на кадри. Трансформирането на индустрията в България безспорно ще създаде както необходимост, така и интерес от страна на частния сектор да участва активно в процеса на квалификация на кадри.

И не на последно място, повече свобода за малкия бизнес. Регулаторната и данъчна тежест върху малкия бизнес у нас остава висока. Мисля, че може да се търси широк набор от решения в тази посока. Например чрез вдигане на прага за регистрация по ДДС, въвеждане на краткосрочни бизнес лицензи,

които да изкарат на светло временна търговска дейност – по подобие на еднодневните трудови договори в земеделието, отпадане на бумащина, която е приложима за фабрики, но не и за дребен бизнес и т.н.

– Кои са пречките пред ускорения растеж? Може ли българската икономика бързо да догони стандарта на европейските си партньори?

– Тази дискусия за догонването има нужда от едно много важно уточнение. Ние винаги я водим, сякаш е въпрос на време – ще ги стигнем европейците, въпросът е кога? В исторически план въпросът е много по-различен. Дали въобще някога ще се случи? Факт е, че България никога не е имала стандарта на живот на Западна Европа – както в модерния период на статистиката, така и от минали периоди, когато разчитаме на различните сведения за начина на живот на обикновените хора. Никога не сме стигали западноевропееца и никой наш съсед също не го е правил. Това е големият макровъпрос пред страната ни – не как да ги достигнем по-бързо, а как да променим историята така, че достигането въобще да стане възможно?

Голямото ограничение? Всяко смислено международно сравнение казва, че между нас и западните демокрации има една основна разлика – там има върховенство на закона, а тук няма. Разликата не е в икономическите правила като данъци и регулации, а в съдебната система. Там има работещо обвинение и независим съд. Тук правилата са такива, че тези институции могат да бъдат захванати от крони капиталистите*. Корупция има навсякъде, но тук голямата корупция подлежи на монополизиране. Ако не разтурим седянката в държавното обвинение и родния съд, каквито и да ги мислим в икономиката, няма да ги догоним.

– Ножицата между бедни и богати е широко разтворена у нас. Какви са икономическите последствия от това?

– Темата за неравенствата е натоварена с много емоции и идеологии и може би затова трудно бива дискутирана прагматично. Благосъстоянието на българските домакинства обаче е една от най-дълбочинно изследваните теми от родната и европейската статистика. Факторите, които водят до бедност и неравенство, са напълно познати и измерими. Достатъчно е да се разгледат различните разрези на кривата на доходите, която включва всички домакинства в страната и ги класира спрямо техния доход, за да се види къде се корени проблемът. Липсата на образование почти сигурно води до безработица, а липсата на трудов доход – до бедност. И този процес често се усилва от регионалния елемент, тоест живота във или извън икономическия център. Това е линията, спрямо която се развиват най-тежките неравенства в страната. Догонването на европейските доходи, което вече дискутирахме, на практика може и да усили неравенствата в страната. Причината е, че дори в сравнително положителния сценарий догонват тези, които имат нужните умения, работят и имат възможност да се преориентират към сектори с по-висока добавена стойност. Известна част от хората обаче остават извън тези процеси. При 10% от населението, които са на дъното по доходи или са в тежка бедност, не се наблюдава социално-икономическа мобилност. Тоест те не мърдат от групата на 10-те процента най-бедни. Затова политики, които са ориентирани конкретно към тези групи – като механизма за връщане на деца в училище, всъщност са най-важни.

– С какво се справи и къде се провали икономическата политика за 30 години частна собственост и пазарни условия на правене на бизнес?

 – Нека се фокусираме върху това кои идеи са надделели в публичните политики. От макроикономическа гледна точка тези 30 години се делят условно на две – първите 10 години на макроикономически провал, след което 20 г. – на макроикономическа стабилност. Ефектите всички ги знаем: макроикономическият провал в първите години на прехода доведоха до тотален фалит на икономиката и хиперинфлация. Последните 20 години на стабилна макрорамка доведоха до два дълги периода на растеж (преди и след кризата), сравнително безболезнено минаване през голямата световна криза (разбирай – не фалирахме) и преструктуриране на българската промишленост след рецесията.

Сигурни пари (валутен борд), стабилни държавни финанси (нисък дълг и без дефицит) и ниски преки данъци зададоха общата рамка и се доказаха като успешни макрокотви. Провалите са в посока на неслучилите се секторни реформи – публичните сектори, в т.ч. тези, доминирани от държавни компании, продължават да тежат не просто на данъкоплатците – като прахосничество, но въобще на обществото като влошена среда на живот. По всичко личи, че невъзможността да реформираме ключови сектори ни води към алтернативния сценарий, в който държавното предприемачество няма да бъде приватизирано, а ще бъде оставено да катастрофира напълно, преди да може да стъпи на здрави основи – пример са енергетиката и железопътният транспорт.

 

* „Крони капитализъм“ е икономическа система, в която бизнесът се развива на база връзката между бизнеса и политическата класа, а не в резултат от пазарна конкуренция.

Автор: Николай Нейчев

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

София без автобуси, трамваи и тролеи: протестът на градския транспорт продължава, мобилизират автобуси за матурите
Разследват бившия шеф на ФБР за заплаха за убийство на Тръмп заради снимка с мидички 
Украйна: След мирните преговори Русия извърши най-голямата атака с дронове от началото на войната
Васил Терзиев: Нямам повод да си говоря с хора, които държат за заложници цял един град
"Суис" отменя 1400 полета за лятото заради липса на пилоти
Терзиев призова просветното министерство за общ план за превоз на зрелостниците до матурите 
Папа Лъв призовава за единство на разделената Църква, но обещава да не бъде „автократ"
Борисов се срещна с Ердоган в Истанбул