Личните срещи с читатели са демоде. Да живее ZOOM
Чилийската писателка Исабел Алиенде дълго обмисля как да промени начина, по който общува с публиката си, но пандемията решава колебанията ѝ. Известната романистка, автор на повече от 20 книги през последните четири десетилетия, иска да сложи край на изтощителните турнета през февруари 2020 г. след натоварен график, който я отвежда в САЩ, Европа и Обединеното кралство.
Когато каца в Сан Франциско още на летището тя се обръща към снаха си, която я придружава, и ѝ признава, че това ще бъде последното пътуване за промотиране на книга. „Заклех се, че никога повече няма да правя подобни обиколки. Бяхме толкова изтощени и болни. И две седмици по-късно пандемията удари”, спомня си 79-годишната Исабел Алиенде.
Оборотът на глобалната книжна индустрия достига до близо 109 млрд. долара (81 млрд. британски лири) през 2021 г. Пандемията има огромен принос към този резултат, тъй като дългото стоене вкъщи накара хората да четат, пише BBC News.
Продажбите на книжния пазар в Обединеното кралство възлизат на 212 милиона тома. Те отбелязват 10-годишен връх и са с 5 на сто повече спрямо 2020-а. Подобни са резултатите и в САЩ, където продадените книги са с 9% повече до 826 милиона.
Докато търговията на печатни издания все още не отстъпва пред електронните книги и държи превес с около 5:1, маркетинговите и промоционални стратегии на авторите клонят към дигитален формат.
Много писатели са на мнение, че ще се придържат към виртуалните събития, дори и да отпаднат международните ограничения за пътуване. Намират ги за по-удобни и достъпни – от една страна, а от друга – имат повече време да се съсредоточат върху следващия си проект.
„Успях да направя цялата промоция в Zoom... или по телефона. Беше страхотно, защото имах време, тишина и спокойствие да пиша”, разказва пред репортер на BBC News Исабел Алиенде, която е в разгара на рекламната кампания на новия си роман „Виолета“ (той излезе от печат на 25 януари 2022 г. – бел.р.)
Други автори, като детската писателка Енджи Томас, също признават, че виртуалните срещи са достъпни за широк кръг читатели и особено за тези, които не могат да присъстват лично или да пътуват. Детската писателка, станала известна с романите си The Hate U Give, On the Come Up и Concrete Rose, признава, че все още ѝ липсва личният контакт с читателите си. От дома си в Джаксън, Мисисипи, тя добавя, че виртуалните събития я срещат с хора, които едва ли би познавала. „Това включва млади читатели, чиито родители може да не са в състояние да ги заведат на премиери, или читатели с ограничена подвижност. Така че това е огромно предимство, особено за младите хора в неравностойно положение, които не винаги разполагат със средства да пътуват”, смята американката.
Енджи Томас често разчупва стереотипите, като прави собствени излъчвания в социалните медии, вместо да разчита единствено на издателя си. Те включват видео излъчвания на живо в Instagram и често са на теми извън тези в книгите ѝ, но по-близки до аудиторията ѝ. „Говорим за издателската индустрия, за социалната справедливост, за психично здраве по време на пандемията и за живота като цяло. Питам всички как са и ги поощрявам да говорят за себе си”, разказва авторката.
Натали Тиндал е директор в Училището по реклама и връзки с обществеността „Стан Ричардс” към Тексаския университет в Остин, но и също писател. Тя е на мнение, че дигиталният свят дава възможност на нея и колегите ѝ да изградят „автентични отношения“ с читателите. „Това е нашият шанс да се представим в различна светлина, да бъдем креативни и да разширим тази общност, която се опитваме да изградим. Става въпрос за мрежата от читатели, от рецензенти, които ще ни подкрепят, независимо от всичко. Изключително важно е авторите да имат такъв кръг от почитатели", категорична е Тиндал.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.