Центровете на прогреса (част 2)

Центровете на прогреса (част 2)

Къде се случва прогресът? В много отношения историята на цивилизацията е историята на един град – този, който е допринесъл за създаването и дефинирането на съвременния свят. Тази поредица на Human Progress, която Мениджър Нюз публикува в съкратен вариант, прави преглед на онези градски центрове, които са били средища на основния напредък в културата, архитектурата, науката, икономиката, политиката, технологиите и т.н. Неин автор е Челси Фолет, редактор в Human Progress и политически анализатор в Центъра за глобална свобода и просперитет на Cato Institute.

Мохенджо-Даро (хигиена)

Мохенджо-Даро е град в днешен Пакистан. В историята на човешката цивилизация той е пионер в съвременните стандарти за градска канализация. Смята се, че градът е построен около 2500 г. пр. н. е. , въпреки че мястото е обитавано от около 3500 г. пр. н. е.

Мохенджо-Даро е най-големият градски център в долината на Инд, разположен върху почти 500 акра. Неговите жители изобретяват първата система от тръбопроводи за водоснабдяване и канализация – невъзпятите герои на цивилизацията. Тунели под Мохенджо-Даро извеждат отпадните води от града до близкия естуар. Почти всички къщи са с вътрешни бани и тоалетни с отводнителни канали, освен голямата обществена баня, използвана за ритуално къпане.

Откакто човечеството се отказва от номадството и заживява в постоянни селища, то е изправено пред здравни предизвикателства, свързани с хигиената и правилното третиране на отпадъците. Без адекватни санитарни условия хората са изложени на редица смъртоносни за онова време болести, пренасяни от водата, като холера, диария, дизентерия, хепатит А, коремен тиф и различни стомашно-чревни заболявания.

Днес Мохенджо-Даро („Могила на мъртвите” – в превод от синдхи) е впечатляващ археологически обект на десния бряг на река Инд в провинция Синд в Пакистан, част от световното културно наследство на ЮНЕСКО. От оцелелите структури личи, че градът е бил изграден от червен пясък, глина и камъни, които сега придават румен оттенък на руините.

Цивилизацията възниква в заливните равнини на реките Инд и Сарасвати в днешна северозападна Индия и Пакистан преди около 5000 години. Реките излизали от коритата си два пъти годишно, превръщайки долината в плодородна градина, където се отглеждало всичко - от памук до фурми. Още през 3000 г.пр.н.е. жителите му установили едни от първите търговски връзки с месопотамците, които обитавали територии на две хиляди мили от тях. На тях продавали подправки, луксозни стоки като мъниста от карнеол, изкусно гравирани и вероятно дори добитък. Хората от Инд – популацията достига до 40 000 души, също имали свой писмен език, който учените все още не са дешифрирали.

Прави впечатление, че най-голямата открита структура е огромна обществена баня с почти 900 квадратни фута, с максимална дълбочина около 8 фута на басейна, изграден от фина тухлена зидария. Това е свидетелство, че древните жители на града са ценели високо хигиената, въпреки че вероятно тя е била ползвана за ритуално къпане. Друг факт в подкрепа на тази теза е, че във всяка къща – от най-богата до най-бедната, е имало тоалетна с дренаж и зона за миене. Тези, които са били на вторите етажи са снабдени с вертикални теракотени тръби от изпечена глина, съединени с катран, които отвеждат отпадните води надолу към дренажни канавки и подземни тунели. Благодарение на тази система улиците на Мохенджо-Даро са били забележително чисти за древния свят.

Останки от внушителната баня в Мохенджо-Даро, използвана за ритуално къпане, снимка: Shutterstock

Тук е мястото да споменем, че едва през 19 век градската канализация става широко разпространена. Смята се, че Мохенджо-Даро постепенно е бил изоставен преди почти четири хиляди години, когато река Инд променя коритото си и фермерите не могат да разчитат на нея.

За развитието на водопровода и управлението на отпадъчните води, Мохенджо-Даро спечели мястото си на Трети център на прогреса, защото без тоалетни и канализационни системи животът ни би бил много по-кратък и по-малко хигиеничен.

Ур (законодателство)

Следващият център на прогреса е месопотамският град Ур по време на т.нар. Шумерски Ренесанс, случил се през 21 век пр.н.е., когато той е столица на цар Ур-Наму. Тогава е съставен най-старият оцелял правен кодекс в света – Кодексът на Ур-Наму , който предхожда по-известния Кодекс на Хамурапи с три века. Кодексът на законите на Ур-Наму, написан върху плочи от теракота и разпространени из цялото царство, представлява значителен пробив в историята на човешката цивилизация.

Сборникът от закони за пръв път в човешката цивилизация налага идеята за наказание за конкретно престъпление, което се прилага еднакво за всички свободни хора, независимо от тяхното богатство или социален статус. С други думи той заменя произволните стандарти в правосъдието, които се променят с всеки нов случай на престъпление, с единен и прозрачен набор от правила. Много от тези правила са ужасяващи според съвременните стандарти, но въпреки това кодексът представлява забележителен принос към това, което днес наричаме върховенство на закона.

Препратките в древната шумерска поезия предполагат съществуването на още по-стар правен кодекс от този на Ур-Наму , наречен Кодекс на Урукагина , написан през 24 век пр.н.е. За съжаление текстът не е оцелял. Следователно Кодексът на Ур-Наму е най-старият оцелял правен кодекс, който дава представа за произхода на законотворчеството.

Днес град Ур лежи в руини в пустинята на Южен Ирак. Останките на Великия зикурат, издигнат в чест на шумерския бог на луната, все още са там, както и най-старата арка в света. Много от артефактите, намерени в Ур, са преместени и сега могат да се видят в Британския музей в Лондон и Археологическия музей на Университета на Пенсилвания във Филаделфия. Ур е обект на световното наследство на ЮНЕСКО.

По време на златния си век Ур е бил столица на държава, обединяваща цяла Вавилония и няколко територии на изток. Освен това е ключово пристанище за търговия между Вавилония и регионите на юг и изток.

Представете си град, заобиколен от палми и умело напоявана плодородна земя, благодарение на притоците на река Ефрат на запад, обитаван от 65 000 души – 0.1% от световната популация през онази епоха. Фермери, които се грижат за ечемични ниви, рибари, които хвърлят мрежите си в потоците, и пастири, които извеждат овцете си на паша.

По онова време Ур е най-населеният град в света и ще остане такъв до около 1980 г. пр.н.е. Жителите му носели поли, загърнати около тялото. Заможните ползвали колани от злато или сребро, а богатите жени се кичели с украшения за коса и бижута от скъпи метали. Всички, дори и кралските особи, ходели боси. Сандалите в региона се появяват векове по-късно.

Кодексът на Ур-Наму с оцелелите 32 закона дава представа за това как хората от онази епоха разбират справедливостта. Правните правила са поднесени във формат причина-следствие (т.е. „ ако направиш това, тогава те очаква онова“), които дефинират различните престъпления и съответните наказания. Кодексът също така въвежда концепцията за глобите като форма на наказание - идея, на която разчитаме и днес.

В сравнение с по-късния Кодекс на Хамурапи , Кодексът на Ур-Наму е сравнително прогресивен, като често налага глоби, а не физическо наказание на нарушителя. С други думи, често се предпочита компенсацията за жертвата на престъплението пред постановяването на възмездно правосъдие срещу извършителя на престъплението. Кодексът на Хамурапи гласи, че „ Ако човек извади окото на друг човек, неговото око ще бъде извадено“. Това правило „око за око“ също е цитирано в старозаветните книги Изход и Левит. За разлика от това, по-старият Кодекс на Ур-Намму гласи, „Ако човек избие окото на друг човек, той трябва [да плати] половин мина сребро.”

В пролога към Кодекса цар Ур-Наму се хвали с различните си постижения и твърди, че е установил „справедливост в земята“. Под справедливост не се има предвид съвременната концепция за равенство – все пак той е създаден за общество, в което робството не се възприема като форма на експлоатация. Но чрез установяването на еднакви наказания за престъпления той гарантира, че както богатите, така и бедните свободни хора ще бъдат равнопоставени пред закона. „Не предадох сирачето на богатите. Не предадох вдовицата на силните. Аз не предадох човека само с един шекел на човека с една мина (т.е. 60 шекела). … Не съм налагал заповеди. Премахнах враждата, насилието и виковете за справедливост. Установих правда в земята“, отбелязва владетелят на Ур.

Цар Ур-Наму счита правните текстове за важна част от своето наследство и иска да бъде запомнен като справедлив владетел. Кодексът със сигурност представлява крачка напред в сравнение с произволната система на наказание. Някои от законите обаче са просто нелепи (Ако мъж е обвинен в магьосничество, той трябва да се подложи на изпитание с вода), сексистки (Ако съпругата на мъж последва друг мъж и той преспи с нея, те трябва да убият тази жена, но мъжът ще бъде освободен) или откровено варварски (Ако робинята на мъжа, сравнявайки се с господарката си, ѝ говори нахално, устата ѝ трябва да се измие с 1 литър сол).

Възстановеният Зикурат в Ур, снимка: Shutterstock

Днес град Ур е известен с това, че се смята за родното място на библейския патриарх Авраам – важна фигура в религиите на юдаизма, християнството и исляма.

Появата на законите промени начина, по който общностите прилагат правосъдие, като осигури единен и прозрачен набор от правила. Въпреки че много от тях са се доказали като погрешни и несправедливи, все пак е по-добре да ги има и да се спазват, отколкото да се раздават наказания без никаква последователност.

(следва продължение)

Превод и редакция Светлана Тодорова-Ваташка

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Главнокомандващият Въоръжените сили на Украйна: Русия изпраща по 9000 допълнителни войници на месец
Здравното министерство на САЩ спира финансиране от 500 млн. долара за РНК ваксини
Правителството одобри създаването на "Магазин за хората"
Германия подготвя фонд от 100 милиарда евро за инвестиции в стратегически активи
Австралия препоръчва ефективен метод за намаляване на консумацията на алкохол
Истинската причина за прегаряне, за която никой не говори
Производител на дрехи отчете скок на акциите си след като Тръмп похвали спорна реклама на джинси
А1 е най-голямата технологична компания в страната