Как звуковите вълни могат да подпомогнат изграждането на нови кости

Изследователи използваха звукови вълни, за да превърнат стволови клетки в костни – наистина забележителен пробив в сферата на тъканното инженерство, който един ден ще помогне на пациентите да изградят нови кости, изгубени вследствие на раково или дегенеративно заболяване.

Иновативното лечение със стволови клетки е дело на  Кралския технологичен институт в Мелбърн (RMIT). То преодолява някои от най-големите предизвикателства в сферата по особено хитър начин – чрез прецизната сила на високочестотните звукови вълни.

Тъканното инженерство е сравнително млада научна област, която има за цел да възстанови изгубените кости и мускули, използвайки естествената способност на тялото да се регенерира.

Проблемът е, че за тази цел са необходими големи количества костни клетки, които, веднъж щом бъдат имплантирани в целевата област, да могат да процъфтяват.

До ден днешен експерименталните процеси, които се опитват да променят възрастни стволови клетки в костни, използват сложно и скъпо оборудване и имат проблеми с масовото производство. Това прави широкото им разпространение в клинични условия нереалистично.

В ново изследване, публикувано в научното издание Small, учените от RMIT показват, че стволовите клетки, третирани с високочестотни звукови вълни, се преобразуват в костни бързо и ефикасно.

Нещо повече – лечението работи ефективно при множество типове клетки, включително стволови, извлечени от мастни (те се извличат от пациента по далеч по-безболезнен начин).

Според д-р Ейми Гелми, една от участничките в проучването, този нов подход е по-бърз и по-простичък от останалите методи.

„Звуковите вълни намаляват времето за лечение, което обикновено е необходимо за извличането на стволовите клетки и превръщането им в костни, с няколко дни“, казва тя.

Освен това методът „не изисква специални „костно-индуциращи“ лекарства и е особено лесен за приложим върху стволови клетки“, допълва Гелми.

„Нашето проучване открива, че този нов подход има голям потенциал да бъде използвано за третиране на стволовите клетки, преди те да бъдат или положени върху имплант, или инжектирани директно в тялото с цел тъканно инженерство“, категорична е тя.

Самите звукови вълни пък се генерират от евтино устройство, създадено от RMIT, което може да бъде използвано за прецизното манипулиране на клетки, течности или материали.

Източник: Obekti.bg