Когато се влее в по-възрастни тела, младата кръв има подмладяващ ефект

Според последните изследвания младата кръв има подмладяващ ефект, когато се влее в по-възрастни тела: стареещите сърца започват да бият по-силно, мускулите стават по-здрави, а мисленето - по-остро.

Много учени търсят елементите на младата кръв, които могат да бъдат уловени или възпроизведени и поставени в хапче.

Но какво ще стане, ако най-добрият начин да се извлекат ползите от младата кръв е просто като се подмлади системата, която принципно произвежда кръвта?

"Остаряващата кръвна система е вектор за много протеини, цитокини и клетки и като такава оказва много лоши последици върху организма", казва д-р Емануел Пасеге, директор на Колумбийската инициатива за стволови клетки, която изучава как кръвта се променя с възрастта. "Един 70-годишен човек с 40-годишна кръвна система би могъл да има по-дълъг здравословен живот, ако не и по-дълга продължителност на живота."

Благодарение на последните открития от лабораторията на Пасеге, публикувани в Nature Cell Biology, подмладяването на кръвта на по-възрастните хора вече може да е на една ръка разстояние.

Пасеге, заедно с нейния дипломант Карл Мичъл, установяват, че противовъзпалително лекарство, вече одобрено за употреба при ревматоиден артрит, може да върне времето назад при мишки и да обърне някои от ефектите на възрастта върху хемопоетичната система.

"Тези резултати показват, че подобни стратегии са обещаващи за поддържане на по-здравословно производство на кръв при възрастните хора", казва Мичъл.

Връщане на кръвните стволови клетки в по-младо състояние

Изследователите идентифицират лекарството едва след обстойно проучване на стволовите клетки, които създават всички кръвни клетки, както и на нишите в центъра на костите, в които се намират.

Всички кръвни клетки в организма се създават от малък брой стволови клетки, които се намират в костния мозък. С течение на времето тези хемопоетични стволови клетки започват да се променят: Те произвеждат по-малко червени кръвни телца (което води до анемия) и по-малко имунни клетки (което повишава риска от инфекции и затруднява ваксинацията) и имат проблеми с поддържането на целостта на генома си (което може да доведе до рак на кръвта).

В статия, публикувана през 2021 г. в Journal of Experimental Medicine, Пасеге  и нейният екип първоначално се опитват да подмладят старите хемопоетични стволови клетки при мишки с физически упражнения или диета с ограничаване на калориите – стратегии, за които се смята, че забавят процеса на стареене. Нито една от двете техники не дава резултат. Трансплантирането на стари стволови клетки в млад костен мозък също не дава резултат. Дори младата кръв не оказва влияние върху подмладяването на старите кръвни стволови клетки.

След това Мичъл и Пасеге разглеждат по-отблизо средата, в която се намират стволовите клетки - костния мозък. "Кръвните стволови клетки живеят в ниша; помислихме си, че това, което се случва в тази специализирана местна среда, може да е голяма част от проблема", казва Мичъл.

С помощта на техники, разработени в лабораторията на Пасеге, които позволяват подробно изследване на средата на костния мозък, изследователите установяват, че стареещата ниша се влошава и е претоварена от възпаления, което води до дисфункция на кръвните стволови клетки.

Един възпалителен сигнал, освобождаван от увредената ниша на костния мозък, IL-1B, е от решаващо значение за тези характеристики на стареенето и блокирането му с лекарството анакинра връща кръвните стволови клетки към по-младо и здравословно състояние.

Ефектите на подмладяване както върху нишата, така и върху кръвоносната система се наблюдават, и когато IL-1B е възпрепятстван да упражнява възпалителните си ефекти през целия живот на животното.

Сега изследователите се опитват да научат дали същите процеси са активни и при хората и дали подмладяването на нишата от стволови клетки в по-ранен етап от живота, на средна възраст, би било по-ефективна стратегия.

Междувременно "лечението на пациенти в напреднала възраст с противовъзпалителни лекарства, блокиращи функцията на IL-1B, би трябвало да помогне за поддържането на по-здравословно производство на кръв", казва Пасеге и се надява откритието да доведе до клинични тестове.

"Знаем, че костната тъкан започва да се разрушава, когато хората навършат 50 години. Какво се случва на средна възраст? Защо нишата се разрушава първа?”, пита Пасеге. "Само ако имаме дълбоко молекулярно разбиране, ще бъде възможно да определим подходи, които наистина могат да забавят стареенето."

През последното столетие много общества са увеличили продължителността на живота с повече от 30 години. "Сега е наложително да се проведат научни изследвания, за да се определи как здравето и благополучието да продължава през цялата продължителност на този живот", казва д-р Линда Фрид, декан на Училището по обществено здраве "Мейлман" към Колумбийския университет и директор на Центъра за стареене "Бътлър" в Колумбия.

Източник: Obekti.bg