Лед с въздух на 5 милиона години откриха в Антарктида

Американски учени откриха ледено ядро ​​в долината Ong в Антарктида, което съдържа образци от земната атмосфера на възраст до пет милиона години. За откритието се съобщава в статия, публикувана в списание The Cryosphere.

Ледените ядра са образувания във вид на цилиндрични стълбчета, които се състоят от компресирани слоеве сняг, натрупвали се в ледник в продължение на хиляди и милиони години. Този тип формирования служат като естествени записи на климатичните условия в древността, от които са зависели свойствата на ледения слой от съответната епоха. Освен това ядрата съдържат кристални елементи (прах, сажди или вулканична пепел) и въздушни мехурчета.

Досега изследователите са подбирали проби от места в източна Антарктида, където ледът се е отлагал в продължение на милиони години в слоеве, в които липсват скални фрагменти.

Новата находка ​​с дължина 9,5 метра е извлечена от Трансантарктическите планини, които разделят източната и западната част на Антарктида. Ледът в долината Ong се е отложил в резултат на спускането на ледниците от планините, така че е бил погребан под дълъг слой надледникови отломки, който го е изолирал от температурните промени в околната среда. Според експерти възрастта на леда тук достига повече от 1,1 милиона години.

За да определят точната възраст на леда в ядрото, учените измерили съдържанието на радиоактивни изотопи берилий-10, неон-21 и алуминий-26 в кварцови зърна, които се образуват при сблъсъка на космическите лъчи със земната атмосфера. Така установили, че възрастта на горния слой на ядрото е приблизително 2,95 милиона години, а долната му част е на около пет милиона години.

Това означава, че ледът в долината Ong се състои от две различни ледени маси, които са се образували в различни ледникови епохи – в ранния и късния плиоцен. По това време съдържанието на въглероден диоксид и средните температури на Земята са били по-високи от сегашните, така че изследването на ядрата ще помогне да се предвидят ефектите от антропогенното глобално затопляне, смятат изследователите.