Учени: Хибернацията може да помогне борбата с рака

Хибернацията, използвана в комбинация с лъчетерапия, може да бъде ключът към борбата с рака в бъдеще, пише Science Alert.

Ново изследване твърди, че поставянето на пациенти, болни от рак, в състояние на хибернация, подобно на "дълбок сън", може хипотетично да забави техните телесни функции и да се спре разпространението на тумори в тъканите, като в същото време увеличи устойчивостта на организма към радиация. Експерименталното лечение, което е все още с години далеч от прилагането върху хора, може да звучи като научна фантастика, но предишни изследвания върху плъхове показват, че охлаждането на телата им до 15, 19 градуса по Целзий не само забавя техните метаболитни функции, но също е увеличило тяхната радиорезистентност или толерантност за лъчева терапия.

Физикът Марко Дуранте от Института за основна физика Тренто в Италия казва, че подходът би могъл да работи при пациенти в терминален стадий на рак, когато туморите са се разпространили твърде широко в организма и конвенционалната терапия не би могла да бъде подходяща опция. "Вие не можете да лекувате всички метастази. Не можете да използвате хирургия навсякъде или да проведете лъчетерапия във всички засегнати части на тялото, тъй като това би убило пациента", коментира Дуранте пред Американската асоциация за напредък на науката (AAAS) на годишната среща в Бостън в неделя. "Но ако бихте могли да поставите пациента в индуцирана хибернация, можете да спрете разпространението на рака. Това ще ви даде повече време", каза той.

В тази връзка от голям интерес за учените са животните, които съумяват по естествен път да изпаднат в хибернация. Изследването на тези животни би помогнало да открие начин за безопасно предизвикване на летаргично състояние при хората, което би имало различни приложения - от медицинско лечение, до дългосрочно пътуване в космоса. "Сега трябва да разберем как тя (хибернацията) работи, за да бъдем в състояние да разработим лекарства, които могат да предизвикат това състояние", казва още Дуранте.

За да бъде хибернацията ефективна при хората, изследователят казва, че човешката температура трябва да се понижи до около 13, 15 градуса по Целзий. При тази температура метаболитните функции ще се забавят драстично, а увреждането на тъканите от високите дози радиация ще бъде минимално. В действителност, това ще направи агресивната лъчетерапия безопасна.

Други учени твърдят, че трябва да се борави с метода твърде внимателно, тъй като все още няма гаранции за пълната безопасност на метода, а предишни експерименти с животни показват успеваемост при борба с рака по този метод едва 8 %. "Ефектите на техниката на индуцирана хибернация на ракови заболявания е трудно предвидима", посочва главният лекар в британския изследователски център за ракови заболявания Питър Джонсън пред New Scientist и допълва: "Ще са необходими още експерименти в лабораторни условия, преди да можем да кажем дали методът ще е безопасен и ефективен за хората".

Дуранте обаче отговаря, че хибернацията би могла да бъде възможна в рамките на следващото десетилетие. "В момента можем да лекуваме около 50 на сто от случаите на рак. Проблемът са останалите 50%", казва той. "Ако този подход работи, пациентите с множество метастази ще имат истинска надежда. Това ще бъде наистина огромна крачка напред".