Учени свързаха загубата на Y-хромозомата при мъжете с риск от преждевременна смъртност

Загубата на мъжката хромозома в състава на клетките с напредване на възрастта може да допринесе за фатална сърдечна недостатъчност, откриха учени от Медицинския факултет на Университета във Вирджиния. Статия за откритието е публикувана в списание Science.

Известно е, че много мъже в напреднала възраст (около 40 процента на възраст над 70 години) губят Y хромозомата, която се среща главно в кръвните клетки. Пушачите са особено податливи на този процес. Изследванията показват, че загубата на хромозомата води до преждевременна смърт и свързани с възрастта заболявания като Алцхаймер.

В новото изследване учените са използвали технология за редактиране на гени CRISPR, за да надникнат в подробностите за последствията от загубата на Y-хромозома. Те открили, че този ход на събитията ускорява развитието на свързани с възрастта заболявания и причинява сърдечна фиброза.

Резултатите показват, че обръщането на ефектите от загубата на Y-хромозома може да помогне на мъжете да живеят по-дълго и по-здравословно.