Близо 70% от българските домакинства имат интернет

Близо 70% от българските домакинства имат интернет

67,3% от домакинствата в България имат достъп до интернет, а 63.0% разполагат с настолен компютър, лаптоп или таблет. 66,9% от домакинствата са с осигурена бърза и надеждна широколентова връзка, която освен фиксирана кабелна връзка включва и интернет връзка чрез мрежата на мобилните телефонни оператори. Това показват резултати от ежегодното проучване на Националния статистически институт (НСИ) за използването на информационно-комуникационни технологии (ИКТ) в домакинствата и от лицата.

През 2017 г. с най-висок относителен дял на домакинства с достъп до интернет са Югозападният и Южният централен район, съответно със 70,5 и 70,4%. От средната стойност за страната изостават домакинствата от Югоизточния и Северозападния район, където с достъп до интернет са съответно 62,1 и 57,8% от домакинствата.

Домакинствата с деца използват по-активно глобалната мрежа и 87,2% от тях имат достъп до интернет при 62% за домакинствата без деца.

Въпреки динамичното развитие на информационните технологии в България 32,2% от домакинствата все още нямат достъп до интернет в домовете си. Повече от половината от тях (53,6%) посочват като основна причина липсата на знания и умения за работа с интернет, 48,8% смятат, че нямат нужда от него (не е полезен, интересен и др.), а според 27,9% от домакинствата оборудването е скъпо.

През 2017 г. 58,8% от населението на възраст между 16 и 74 навършени години използва компютър всеки ден или поне веднъж седмично на работа, вкъщи или на друго място. Запазва се тенденцията на растеж и по отношение на регулярното използване на интернет от лицата, като 61,9% от тях използват интернет всеки ден или поне веднъж седмично.

Най-активни потребители на компютри и интернет са младежите на възраст между 16 и 24 години, като съответно 82,8 и 88,1% от тях използват компютър или интернет всеки ден или поне веднъж седмично. С увеличаването на възрастта намаляват желанието и необходимостта от присъствие в глобалната мрежа и едва 16,3% от лицата на възраст между 65 и 74 години сърфират редовно, а 15,7% използват компютър в ежедневието.

Мъжете са по-активни при редовното използване на компютри и интернет в сравнение с жените. 59,7% от мъжете използват компютри, а 63% - интернет, докато при жените относителните дялове са съответно 58 и 60,8%.

Значителни са различията при редовно използващите компютри и интернет по образование - докато 89,8% от лицата с висше образование използват компютър в ежедневието си и 90,2% сърфират редовно в глобалната мрежа, то едва 27,7 и 32% от лицата с основно или по-ниско образование се възползват от възможностите, които предоставят съответно компютрите и интернетът.

Трудовият статус на лицата също се отразява върху активността им в използването на цифрови технологии. Най-често използват компютри учащите (95,6%), а 97,8% сърфират редовно. При работещите (заети или самонаети) лица относителните дялове на използващите компютри и интернет са съответно 76,3 и 79,6%. Почти половината безработни също се възползват редовно от възможностите, които предоставя интернет (46,3%), а 41% използват компютри.

Лицата, които редовно използват интернет, предпочитат мобилния телефон за достъп извън дома или работното място (85,3%), а 36,1% сърфират чрез лаптоп или таблет.

Редовните интернет потребители най-често използват глобалната мрежа с цел комуникация. 97,4% от тях посочват, че използват интернет за телефонни или видеоразговори, участие в социални мрежи, изпращане/получаване на е-поща или споделяне на собствено създадено съдържание (текст, снимки, музика, видео) в уебсайт.

Най-популярната социална мрежа у нас е Facebook, като 38,5% от редовните интернет потребители проверяват акаунта си по няколко пъти на ден. 87% от лицата използват глобалната мрежа за достъп до информация - четене на онлайн вестници, новини, списания, търсене на информация, свързана със здравето, или намиране на информация за стоки или услуги. Еднакъв е делът на използващите интернет за обществено и политическо участие (публикуване на мнения по обществени или политически въпроси в уебсайт, участие в онлайн анкети или гласувания) и с професионални цели (търсене или кандидатстване за работа по интернет, участие в професионални онлайн мрежи) - 13%.

Резултатите от изследването показват, че 28,4% от редовните интернет потребители използват складово пространство в интернет за съхранение на документи, снимки, музика, видео или други файлове.

Потребители на облачни услуги са 29,7% от мъжете и 27,2% от жените. Лицата на възраст от 16 до 24 години са най-активните ползватели на този вид услуга (37,5%), следвани от лицата на възраст от 25 до 34 години (35,5%). Едва 11,8% от лицата на възраст 65 и повече години, които редовно използват глобалната мрежа, се възползват от тази услуга.

През текущата година за първи път в изследването се наблюдава т.нар. споделена икономика, която включва използването и споделянето на ресурси между частни лица като места за настаняване (стая, апартамент, вила и др.) и превозни средства (напр. пътуване с кола).

Резултатите показват, че 12,1% от лицата, които са използвали интернет през последната година, са наемали жилище от друго частно лице чрез специализирани платформи за споделено настаняване като Airbnb или чрез социални мрежи. По-малък е относителният дял на лицата, които са се възползвали от предлагането на споделено пътуване – 3,9%.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Изненадващ ход: Путин се е обявил за "нулево" обогатяване на уран от Иран
Приходите от мита в САЩ достигнаха нов рекорд за една фискална година
Реакции от Европа след обявените американски мита от 30%
Фицо: Словакия е готова да подкрепи новия кръг от санкции срещу Москва, ако няма да пострада от спирането на руския газ
Времето: Слънчево с температури до 37 градуса
Как да подлъжете нервната си система да се успокои, когато сте стресирани на работа?
Брюксел планира нов данък за големите компании, за да увеличи бюджета на ЕС
Как да превърнем големите бизнес моменти в траен импулс на марката?