Близо 70% от българските домакинства имат интернет
67,3% от домакинствата в България имат достъп до интернет, а 63.0% разполагат с настолен компютър, лаптоп или таблет. 66,9% от домакинствата са с осигурена бърза и надеждна широколентова връзка, която освен фиксирана кабелна връзка включва и интернет връзка чрез мрежата на мобилните телефонни оператори. Това показват резултати от ежегодното проучване на Националния статистически институт (НСИ) за използването на информационно-комуникационни технологии (ИКТ) в домакинствата и от лицата.
През 2017 г. с най-висок относителен дял на домакинства с достъп до интернет са Югозападният и Южният централен район, съответно със 70,5 и 70,4%. От средната стойност за страната изостават домакинствата от Югоизточния и Северозападния район, където с достъп до интернет са съответно 62,1 и 57,8% от домакинствата.
Домакинствата с деца използват по-активно глобалната мрежа и 87,2% от тях имат достъп до интернет при 62% за домакинствата без деца.
Въпреки динамичното развитие на информационните технологии в България 32,2% от домакинствата все още нямат достъп до интернет в домовете си. Повече от половината от тях (53,6%) посочват като основна причина липсата на знания и умения за работа с интернет, 48,8% смятат, че нямат нужда от него (не е полезен, интересен и др.), а според 27,9% от домакинствата оборудването е скъпо.
През 2017 г. 58,8% от населението на възраст между 16 и 74 навършени години използва компютър всеки ден или поне веднъж седмично на работа, вкъщи или на друго място. Запазва се тенденцията на растеж и по отношение на регулярното използване на интернет от лицата, като 61,9% от тях използват интернет всеки ден или поне веднъж седмично.
Най-активни потребители на компютри и интернет са младежите на възраст между 16 и 24 години, като съответно 82,8 и 88,1% от тях използват компютър или интернет всеки ден или поне веднъж седмично. С увеличаването на възрастта намаляват желанието и необходимостта от присъствие в глобалната мрежа и едва 16,3% от лицата на възраст между 65 и 74 години сърфират редовно, а 15,7% използват компютър в ежедневието.
Мъжете са по-активни при редовното използване на компютри и интернет в сравнение с жените. 59,7% от мъжете използват компютри, а 63% - интернет, докато при жените относителните дялове са съответно 58 и 60,8%.
Значителни са различията при редовно използващите компютри и интернет по образование - докато 89,8% от лицата с висше образование използват компютър в ежедневието си и 90,2% сърфират редовно в глобалната мрежа, то едва 27,7 и 32% от лицата с основно или по-ниско образование се възползват от възможностите, които предоставят съответно компютрите и интернетът.
Трудовият статус на лицата също се отразява върху активността им в използването на цифрови технологии. Най-често използват компютри учащите (95,6%), а 97,8% сърфират редовно. При работещите (заети или самонаети) лица относителните дялове на използващите компютри и интернет са съответно 76,3 и 79,6%. Почти половината безработни също се възползват редовно от възможностите, които предоставя интернет (46,3%), а 41% използват компютри.
Лицата, които редовно използват интернет, предпочитат мобилния телефон за достъп извън дома или работното място (85,3%), а 36,1% сърфират чрез лаптоп или таблет.
Редовните интернет потребители най-често използват глобалната мрежа с цел комуникация. 97,4% от тях посочват, че използват интернет за телефонни или видеоразговори, участие в социални мрежи, изпращане/получаване на е-поща или споделяне на собствено създадено съдържание (текст, снимки, музика, видео) в уебсайт.
Най-популярната социална мрежа у нас е Facebook, като 38,5% от редовните интернет потребители проверяват акаунта си по няколко пъти на ден. 87% от лицата използват глобалната мрежа за достъп до информация - четене на онлайн вестници, новини, списания, търсене на информация, свързана със здравето, или намиране на информация за стоки или услуги. Еднакъв е делът на използващите интернет за обществено и политическо участие (публикуване на мнения по обществени или политически въпроси в уебсайт, участие в онлайн анкети или гласувания) и с професионални цели (търсене или кандидатстване за работа по интернет, участие в професионални онлайн мрежи) - 13%.
Резултатите от изследването показват, че 28,4% от редовните интернет потребители използват складово пространство в интернет за съхранение на документи, снимки, музика, видео или други файлове.
Потребители на облачни услуги са 29,7% от мъжете и 27,2% от жените. Лицата на възраст от 16 до 24 години са най-активните ползватели на този вид услуга (37,5%), следвани от лицата на възраст от 25 до 34 години (35,5%). Едва 11,8% от лицата на възраст 65 и повече години, които редовно използват глобалната мрежа, се възползват от тази услуга.
През текущата година за първи път в изследването се наблюдава т.нар. споделена икономика, която включва използването и споделянето на ресурси между частни лица като места за настаняване (стая, апартамент, вила и др.) и превозни средства (напр. пътуване с кола).
Резултатите показват, че 12,1% от лицата, които са използвали интернет през последната година, са наемали жилище от друго частно лице чрез специализирани платформи за споделено настаняване като Airbnb или чрез социални мрежи. По-малък е относителният дял на лицата, които са се възползвали от предлагането на споделено пътуване – 3,9%.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.