Дуално обучение по три нови професии започва в още 14 училища в десет града у нас
Обучение за три нови професии ще започне през учебната 2016/2017 година по швейцарския проект "Дуално образование за модерните изисквания и нужди на обществото" /ДОМИНО/. Професиите са електротехник в специалността "Електрообзавеждане на производството", газов техник и готвач, като по тях се очаква да започне обучението в 14 нови училища в десет града в страната. Това съобщи за БТА Петя Евтимова - ръководител на проекта ДОМИНО.
Тя уточни, че освен в Казанлък и София, сега дуалното обучение ще започне в Стара Загора, Бургас, Сливен, Ямбол, Добрич, Русе, Плевен, Пловдив, Перник и отново в София. Докато през миналата година бяха обхванати по проекта ДОМИНО 81 ученици, очаква се през тази учебна година да бъдат обхванати около 300 ученици, съобщи Евтимова.
Проектът ДОМИНО започна в България през миналата учебна година с две професии - "Машинен техник - машини и системи с ЦПУ" в Професионалната гимназия "Иван Хаджиенов" в Казанлък, и "Техник-технолог в производството на мляко и млечни продукти" в Професионалната гимназия по хранително-вкусови технологии "Проф. д-р Георги Павлов" в София. Партньори на тези две училища станаха три големи компании от машиностроенето в Казанлък и две компании за производството на мляко от София, припомни Евтимова. Тя, заедно с Васил Радойновски - ръководител на Секретариата на Българо-швейцарската търговска камара, разказаха за БТА как продължава да се развива у нас проектът ДОМИНО.
Към проекта всяка година трябва да се включват по две нови професии в три нови училища, но заради интереса училищата се увеличават
Включването на училища и ученици в проекта е с по-високи темпове от предварителните очаквания, каза Евтимова. По думите й чрез рекламните кампании в професионалните училища е бил повишен интересът на учениците и родителите към дуалното обучение.
По проекта е предвидено всяка година да се добавят по две нови професии в три нови училища, но поради засиления интерес през тази година, която е втора година от изпълнението на проекта, се продължава не с две, а с три нови професии и не с две, а с 14 нови училища.
Три са и вече одобрените професии за учебната година 2017/2018 година. Освен това, в проекта е заложено в дуална форма на обучение до края на 2019 г., когато приключва проектът, да бъдат включени 1200 ученици, обясни Петя Евтимова.
Как се избират професиите и училищата за проекта ДОМИНО?
Избирането на професии става по сложен механизъм и с предварително одобрени критерии, каза Евтимова. Тя уточни, че това трябва да бъдат професии, за които съществуват изградени стабилни партньорства между фирми и училища или съществува потенциал за изграждането на такива партньорства. Също така, това трябва да са професии, за които има идентифициран висок дефицит на квалифицирани професионалисти. Трябва да има и сериозен ангажимент от бизнеса и компаниите, които имат не малко задължения, свързани с осигуряване на дуалното обучение.
Обсъждането на това кои конкретни професии да бъдат избрани става чрез предложения на компании или на обединения от компании, а самото решение е на Форума за дуалното образование. В него участват представители на всички институции, имащи интерес за подобряване на професионалното образование - държавни институции, големи фирми, професионални училища, работодателски организации, синдикати, браншови и смесени камари, неправителствени организации, поясни ръководителят на проекта.
След това, предложените от Форума професии трябва да бъдат одобрени от Направляващия комитет по проекта. В него са Швейцарският офис за сътрудничество в София, Министерството на образованието и науката, Министерството на икономиката, Министерството на труда и социалната политика, и Националната агенция за професионално образование и обучение, разказа Евтимова.
Каква е продължителността и финансирането на проекта?
Проектът ДОМИНО започна през 2015 г. и ще продължи до 2019 г., съобщи Петя Евтимова. Тя уточни, че неговата основна цел е да покаже модел и да изгради капацитет за въвеждането на дуалното обучение в България, за да стане то законна форма на обучение и да може да се прилага в много училища и за много професии.
Това означава, че навсякъде, където има желание от бизнеса и училищата, да може да се прилага формата на дуалното обучение, каза Евтимова. Тя съобщи, че бюджетът на проекта е 3 500 000 швейцарски франка. От тях 3 000 000 швейцарски франка са осигурени от Швейцарската агенция за развитие и сътрудничество, а 500 000 щвейцарски франка са българският принос от бюджета на Министерството на образованието и науката.
Нужни ли са законодателни промени, за стане дуалното обучение част от образователната система на България?
Дуалната форма за обучение за първи път беше въведена в българското образование и по-специално в Закона за професионалното образование и обучение през 2014 г., а през 2015 г. беше издадена Наредба "1" на министъра на образованието и науката за обучението чрез работа /дуалното обучение/. Въпреки това, при изпълнението на проекта ДОМИНО се появява необходимост от непрекъснато допълване и изясняване на законовата регламентация, посочи Евтимова. Тя добави, че конкретни предложения за законови промени се обсъждат и правят в рамките на Форума за дуално обучение.
Ще може ли чрез проекта ДОМИНО "да се възроди" интересът към професионалното образование в България?
За възраждане на интереса към професионалното образование не може да се разчита само на отделни проекти или в случая на ДОМИНО, каза неговият ръководител. За това е необходима целенасочена държавна политика, с конкретни мерки, действия и със съответния бюджет, които ясно да дават знак на обществото, на учениците и родителите, че това образование наистина е ценно и необходимо на страната, посочи Евтимова. По думите й, за съжаление в последните години въпреки посланията, че професионалното образование е приоритет, то на практика винаги е в сянката на общото образование. За него няма ясно поставени цели, приоритети и планиран бюджет.
Специално за въздействието на швейцарския проект за дуално обучение ДОМИНО може да се каже, че успява да привлече повече ученици, отколкото участващите училища очакваха да имат като кандидати, коментира Евтимова. Според нея това е съвсем нормално, тъй като от дуалното обучение печелят всички - учениците, които получават необходимите практически умения, така че после да се реализират по-успешно на пазара на труда, фирмите, които ще могат да разчитат на добре подготвена работна ръка, и обществото, в което ще намалее младежката безработица и ще се повиши заетостта.
Завършилите дуално обучение може ли да продължат образованието си в университет?
Първите ученици в дуална форма на обучение ще завършат в Казанлък през юни 2017 г. Има информация, че голяма част от фирмите, в които се обучават, ще им предложат работа при завършване на образованието, каза Евтимова. Тя уточни, че завършилите дуално обучение ще получат диплома за средно образование, която е идентична с дипломите на техните съученици в други форми на обучение, и ще имат право да продължат образованието си във висше училище, ако желаят. За тях не съществува задължение да остават на работа в същата фирма, в която са се обучавали. За да ги задържат, обаче, някои от фирмите-партньори вече предлагат различни стимули, за да гарантират тяхното оставане - например, стипендии или други възможности, ако учениците останат на работа и след завършване, в случай, че изберат задочна форма за обучение във висше училище, обясни Евтимова.
Какви са предизвикателствата пред дуалното образование у нас?
Форумът за дуално образование започна да работи през септември 2015 г. Негова основна цел е да допринесе за успешната реформа на българската професионална образователна система въз основа на положителния опит и резултатите на проекта ДОМИНО, каза Васил Радойновски. По думите му това се постига чрез координиране на усилията на всички заинтересовани от прилагането на дуалната образователна система в България. На 26 септември 2016 г. ще се състои Петата сесия на Форума.
Досега бяха обсъдени и приети с консенсус професиите, които да бъдат включени в проекта ДОМИНО до учебната 2017-2018 година и изискванията към фирмите, които приемат ученици за дуално обучение, поясни Радойновски. Той добави, че предстои приемане и на методология за изготвянето на учебни планове и програми. Според Радойновски участниците във Форума имат интерес от въвеждането на дуалното образование в България. Естествено е обаче, че в този процес бизнесът, като конкретен "дългосрочен ползвател" на подготвените млади професионалисти, по-често да е инициатор, двигател за напредъка.
Но е споделено разбирането, че успехът на дуалното обучение се основава на доброто сътрудничество между фирмите и професионалните гимназии по места, подкрепени от държавните институции и браншовите и професионалните организации, коментира Радойновски. Според него трябва да се засили и утвърди координационната роля на местните власти при прилагането на дуалното образование у нас.
Отзивите, които имаме до момента от учениците, участвали в изминалата година по проекта, са само положителни, тъй като това, което имат възможност да направят сами, на истинско работно място, наистина е много интересно и полезно за тях, заяви Петя Евтимова. Тя каза, че в 11-и и в 12-и клас тези ученици могат да получават и възнаграждение, което е още един стимул за включването им дуалното обучение.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.