Глас за внимание
За журналиста Даниел Ненчев подкастите са формат, с който традиционните медии си струва да експериментират, за да дадат добавена стойност на дигитално ориентираната публика.
Към декември 2020 г. Apple Podcasts подпомага излъчването на близо 1,7 млн. подкаста, които имат общо над 41 млн. епизода. По-мащабен поглед предполага в пъти по-големи цифри. В аудиоокеана царят е качественото съдържание, публиката е царицата, а от тяхната любов има нужда царството на идеите, за да съществува ползотворно. С тази метафорична нагласа тв и радиожурналистът Даниел Ненчев излиза от своето амплоа и застава зад микрофона, за да запише първия си подкаст – един малко изпитан от българските медии формат.
„Реших да експериментирам, минавайки отвъд рамките на програмното лимитиране, в което всеки разговор продължава около 15–20 минути. При подкаста подобно ограничение липсва и това е голямото предизвикателство – да направиш нещо по-продължително, но също толкова слушаемо“, разказва Даниел. В това свое начинание се впуска преди около 4 месеца, но въпреки това вече има цял списък от аудиопроекти с негово участие. Сред тях е поредицата Trendy на Dir.bg, която стартира през януари и бързо набира скорост със своите около 3 хил. слушатели седмично. Към нея журналистът се присъединява след покана да бъде ководещ на своята близка приятелка, певицата Милена Николова – Миленита. Двамата възприемат подкаста като симулирана игра, експеримент с актуални теми с дискусионен заряд, които провокират гостите и слушателите да приемат или оспорят дадено твърдение. Например: „за“ или „против“ китайските продукти, кога ще празнуваме Баба Марса, кой е готов на „траш стрийм“ и може ли Бил Гейтс да затъмни слънцето.
Успоредно с това Даниел работи по нов подкаст за Гьоте-институт „На една вълна“, чиято първа тема е „Изкуство и политика“. Освен това развълнувано продуцира своя напълно самостоятелен подкаст „Книги от първа необходимост“, посветен на нехудожествената литература и първостепенни теми в нея като щастието, бъдещето или психичното ни състояние по време на кризи.
Под формата на подкасти в дигиталното пространство функционират и седмичните предавания „Гласът на времето“ по програма „Христо Ботев“ на БНР и „Късното шоу“ на радио „София“, в които журналистът участва. Именно в това прозират опитите на българските традиционни медии да се адаптират към нови форми. „Днес всеки има възможност сам да е редактор, сам да избира кога какво да потребява и как да регулира процесите. Затова за медиите е важно да залагат на формати за отложено гледане и слушане в дигитална среда“, препоръчва Даниел.
За цялата тази гама от аудиоидеи той черпи вдъхновение от печата – като филолог и журналист книгите и списанията присъстват в ежедневието му от години. А това, което навсякъде би искал да вижда и за което се бори, е качествено съдържание. В този термин влага умението на човек да отиде отвъд личността си и да говори за нещо повече от самия себе си, така че да даде на аудиторията ценна добавена стойност. „Съдържанието трябва да се базира на вече добре разработена тема, на познание. Една информация можеш да я видиш, да ти подейства, да я отхвърлиш, но много повече си струва, когато познаваш нещо в дълбочина и даваш на хората материя, която действително да им служи в живота“, пояснява Даниел.
Според него стъпването върху такива концепции при подкастите е примамливо и за рекламодателите, защото им позволява да се позиционират в подходяща среда, докосвайки потребителската и активната същност на слушателя, така че подкастърът да монетизира усилията си. За създаването на качествено съдържание самият той разчита на опита си като журналист, което го е дисциплинирало винаги да подхожда професионално към задачите. Това вдъхва кураж на истински отдадените традиционни медии да дръзнат да утвърдят позициите си в още един ефективен канал за взаимодействие с публиката. „В един момент всяко медийно съдържание ще трябва да функционира и под формата на отложено ползване или подкаст, като функционалност, която всеки може да потребява, когато му е удобно“, отбелязва Даниел. Тази негова прогноза вече има известно изражение, поне в САЩ, където според класация на платформата Podtrac през февруари най-слушаните подкасти са тези, които обобщават най-важните новини от деня за кратък период от време начело с The Daily на „Ню Йорк Таймс“. 18 от предложенията, които влизат в топ 20, са продуцирани от медии, включително CNN, Fox и Националното обществено радио (NPR).
Не всеки в света на подкастърството обаче разполага с журналистически умения, което отвежда и към една универсална формула: креативна идея, микрофон и готовност за малка първоначална инвестиция в допълнително оборудване, асистенти и обработка. С времето процесът по създаване на аудиосъдържание става по-лесен и по-бърз – например в проекта Trendy на Dir.bg, по който Даниел работи съвместно с Миленита, зад кадър главните действащи лица отново са те, защото извън способностите, които са натрупали в професиите си, с времето са се научили не само да създават, но и да управляват целия процес от генерирането на една хрумка до нейната пълноценна реализация. Колкото повече подкасти възникват по този начин, толкова по-нишова става индустрията, а оттам и аудиторията, така че всеки да намери своя слушател.
По-голямото предизвикателство за подкастите сега е какво ще им докара липсата на визуален елемент в дългосрочен план – по-добро развитие или тотално падение в среда, доминирана от продукциите на гиганти като Amazon Prime Video, Disney+ и Netflix. Бързи калкулации на Visual Capitalist сочат, че, взети заедно, те имат над 450 млн. зрители, което е с около 50% повече от абонатите на Amazon Prime Music, Apple Music и Spotify общо. С възможностите си журналистиката може да стопи разликата и да се наложи като един от факторите за задържане на подкастите на повърхността. И именно тук с експертизата си на помощ идват хора като Даниел.
10 въпроса, които всеки трябва да си зададе, преди да стартира подкаст
1. Как се говори пред микрофон?
2. Какво оборудване е необходимо?
3. Кой ще слуша подкаста?
4. Какви теми ще засяга?
5. Името му устойчиво ли е във времето?
6. Ще има ли гости и с какъв профил ще бъдат те?
7. Колко дълъг ще бъде един епизод?
8. Какъв ще е броят на епизодите?
9. С каква периодичност ще се излъчва съдържанието?
10. Къде ще се разпространява?
Автор: Габриела Беличовска
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.