Повече пари за паралелки по специалности, застрашени от недостиг на работна ръка

Повече пари за паралелки по специалности, застрашени от недостиг на работна ръка

В 12 професионални направления в следващите 5 години се очаква броят на пенсионираните да е поне два пъти по-висок от учениците, обучаващи се по същите тези специалности в професионалните училища. Това стана ясно на брифинг с участието на просветния министър Красимир Вълчев и неговия екип. Сред застрашените от кадрова криза професии са транспортните услуги, машиностроенето, металообработването и металургията, моторните превозни средства, електротехниката и енергетиката, строителството, хранителните технологии. Това са професионални направления, които са основата на нашата икономика, посочиха експертите от просветното министерство.

Вече е съставен списък на специалностите от професионалното образование, за които има очакван бъдещ недостиг на пазара на труда като се предвижда тези специалности да получат допълнително финансиране, заяви министър Вълчев. Списъкът е изключително подробен и в него са 55 специалности, които изискват задължително квалифицирана работна ръка, допълни зам.-министърът на образованието Таня Михайлова. Сред тях саСред тях са пътно-строителната техника, подемно-транспортната техника, автотранспортната техника, експлоатацията на автомобилния транспорт, стругарството, локомотивите и вагоните, металорежещите машини, заваряването, вътрешните ВиК мрежи, външните облицовки и настилки

Освено допълнително финансиране, за всички специалности с очакван недостиг на работна е предвидено да се допускат изключения по отношение на задължителния минимален брой ученици за формиране на паралелки. Тоест, професионални училища ще могат да формират маломерни паралелки с търсените специалности с тези допълнителни средства, съобщи министър Вълчев.

С допълнителни 90 млн. лева са обезпечени и три водещи политики в образованието - за регионалната диференциация, за предоставянето на допълнителни средства за децата и учениците от уязвимите групи, и за промяната на финансово-разпределителния механизъм, съобщи още министър  Вълчев. Новата система на финансиране, в която са заложени тези политики предвижда повече допълнителни средства за образование да получават по-малки училища и по-малки и отдалечени от големите областни и общински центрове общини, които досега са страдали от недостиг на средства. Така, на практика ще бъдат насочени повече финанси към училища в Северозападна България, Родопите, Странджа, Сакар, граничните райони, общините във Видинска област, Ивайловград, Маджарово, Болярово и други. Отпада ограничението да се финансират разходите за педагогически специалисти само до малки населени места и вече ще се финансират всички техни транспортни разходи. 

Има и механизъм за допълнително финансиране на училищата и детските градини с концентрация на деца и ученици от уязвимите групи, пояснси още министър Вълчев. Той уточни, че критерий в тоз случай е образователният статус на родителите. Училищата, в които има деца над 50 процента от семейства с родители с начално или по-ниско образование /завършен клас до четвърти/ ще получат най-много допълнителни средства. Учителите трябва да положат най-много усилия с тези деца, за да ги обучат и затова ще получават повече средства, обясни образователният министър. Ще бъде позволено на училищата с повече деца от уязвими групи да могат да формират маломерни паралелки. Министър Вълчев даде пример, че ако първокласниците в тези училища са 24, ще може да се формира една паралелка, но с две групи.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ