Професионалното образование у нас няма нищо общо с пазара на труда

Професионалното образование у нас няма нищо общо с пазара на труда

Нарушена е връзката между професионалното образование и пазара на труда у нас. Този извод се налага от мащабен анализ на Института за пазарна икономика. Добрата новина е, че заздравяването на връзката е обект на реформите, заложени в Националния план за възстановяване и развитие на България. „Анализът и разработеният от ИПИ индекс на съответствието между професионалното образование и профила на българската икономика съпоставят професионалното обучение по сектори и разпределението на работната сила в различните икономически дейности. Извършеното измерване на национално и регионално ниво показва къде подготовката на кадри среща реално търсенето от работодателите, както и възможностите за реализация”, обясни за Мениджър Нюз Зорница Славова, старши икономист в Института.

В обхвата на изследването попадат икономически дейности, в които основна част от заетите са с професионална квалификация – близо 56% от средните специалисти през 2020 г. Това са „Селско, горско и рибно стопанство”, „Преработваща промишленост”, „Строителство”,  „Транспорт, складиране и пощи”, „Хотелиерство и ресторантьорство” и „Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; далекосъобщения”. Те отговарят на 58% от изучаваните специалности в системата на професионалното образование.

Индексът на съответствие на професионалното образование с профила на икономиката за страната е 54,8 точки[1], което означава, че за около половината зрелостници няма насрещно търсене и евентуална заетост. Сравнително голям спрямо реализацията на пазара на труда е делът на учащите в селскостопанските специалности, хотелиерството и ресторантьорството и ИКТ сектора. Анализаторите от ИПИ установяват, че недостатъчен е приемът за специалности, които подготвят кадри за еработващата промишленост, строителството и транспорта.

Данните на областно ниво дават още по-ясна представа за съответствието на професионалното образование и профила на икономиката. С най-висок резултат е столицата – 69,5 т., а с най-нисък – област Смолян – 25,0 точки.

 

[[{"fid":"389398","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false,"external_url":""},"link_text":false,"type":"media","field_deltas":{"1":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false,"external_url":""}},"attributes":{"height":522,"width":730,"class":"media-element file-default","data-delta":"1"}}]]

Високият резултат на София (столица) е обусловен от високото съответствие между учащи и наети в ИКТ и в селското стопанство. Именно столицата е областта с едни от най-високи дялове на учащите и наетите в ИКТ и съответно - най-ниски дялове в земеделието. Област Кюстендил пък е с най-малко ученици в ИКТ и съответно най-малко наети в сектора. В областите Перник, Враца и София подготвяните ученици за работа в ИКТ сектора са значителен дял, но наетите – не. Друг такъв случай е област Смолян, където приемът в ИКТ специалности има най-висок дял в страната, докато пък делът на наетите е най-ограничен. Доброто представяне на областите в Добруджа, по-специално Силистра, Добрич и Разград, е обусловено от сравнително големия дял на селското стопанство и икономиката им, което отговаря и на по-високия дял на приема в селскостопански специалности в професионалното образование. В област Русе пък сравнително високото съответствие на образованието с профила на икономика идва от секторите на преработващата промишленост и транспорта.

„Индексът на съответствието между професионалното образование и профила на икономиката показва голямото несъответствие между образованието и търсенето на пазара на труда. Все още се изучават професии и специалности, които нямат бъдеще  както в съответните региони, така и в страната като цяло. Политиката на разширяване на професионалното образование за сметка на общото през последните години има и своето негативно изражение. Свидетели сме на стремеж към механично запълване на бройки в професионалните гимназии. Данните показват голямата тежест на специалности и професии, които на практика не се търсят, но пък са привлекателни за ученици”, обобщава Славова. Според нея негативните ефекти от несъответствията между това, което се учи и профила на икономиката могат да се намалят чрез по-общо образование в училищна среда, увеличаване на езиковите и технологичните обучения, разширяване на дуалното образование и професионално ориентиране на учениците.

 

 

[1] Индексът на съответствието приема стойности от 0 до 100 т., където 0 т. показва абсолютно разминаване на професионалното образование с профила на икономиката, а 100 т. показва пълно съвпадане на професионалното образование с профила на икономиката.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Услугите на "Гугъл" са недостъпни за редица потребители по света
Шефът на НАТО предупреждава, че Китай и Русия се готвят за „дългосрочна конфронтация“
Зеленски: Корейският сценарий за край на войната в Украйна е възможен, но няма да гарантира сигурност
Изключването на само един протеин може да обърне процеса на стареене на мозъка и да предотврати Алцхаймер
Гуцанов: Средната работна заплата в страната се е увеличила с 12%
Гроздан Караджов: Няма отчетено заглушаване на GPS сигнала на самолета на председателя на ЕК
Индия се стреми към рекордни покупки на памук
Тръмп сезира Върховния съд на САЩ заради митата, иска бързо решение