Собственикът на Vera SU имал интерес корабът да потъне

Собственикът на Vera SU имал интерес корабът да потъне

Собственикът на Vera SU имал интерес корабът да потъне

Корабособственикът на "Vera SU" умишлено не е предприемал никакви адекватни действия по спасяването на кораба и неговия товар, за да получи застраховката. Това е заявил днес във Варна министърът на транспорта Христо Алексиев, съобщи БНР. Министър Алексиев е провел поредица от срещи в Морска администрация - Варна във връзка с разрешаването на ситуацията около кораба "Vera SU". Министърът се е срещнал с представители на салвидж компанията, застрахователя на кораба и застрахователя на товара.

Алексиев е казал, че „корабособственикът умишлено води кораба към потапяне, с идеята да получи сумите от застраховката“. Представителите на салвидж компанията са обяснили на министъра, че те имат готовност и дават гаранции за бързото разрешаване на ситуацията, но до момента не са получили възлагане на операция от страна на турския корабособственик. Компаниите „Смит салдидж“ и „Мултрашип“ са сред най-добрите оператори в света по спасяването на кораби, с много висок репутационен рейтинг, посочват от пресцентъра на Министерството на транспорта. Министър Христо Алексиев ги информира, че към момента българската държава вече предприе мерки за създаване на организация за евакуация на екипажа, което стана преди няколко дни, мерки по източването на горивото и горивно-смазочните материали, с което ограничи на 95 % риска от разлив в Черно море и в момента предприема действия по процедурата за разтоварване на карбамида по безопасен за околната среда начин.

Министърът е поставил въпроса за пълното възстановяване на разходите, направени от българската държава до момента и в бъдеще. Застрахователите на товара са  споделили с него притеснението си от разнопосочните сигнали на корабособственика, който изпраща различни съобщения към различните страни. „Няма да толерирам по никакъв начин такова поведение спрямо българската държава. Всички заинтересовани страни работим в пълна координация, за да се защити интересът на страната ни, да се минимизира негативното влияние върху околната среда и да не се допусне опит за застрахователна манипулация. Държавата ще претендира всички направени разходи по операцията и евентуални щети“, е заявил Христо Алексиев.

Бившият еко министър Емил Димитров обаче обвини именно Алексиев за ситуацията със заседналия край скалите на Яйлата плавателен съд.„Министърът на транспорта носи цялата отговорност за ситуацията с „Вера Су”. За екологичното замърсяване отговаря МОСВ. Те не са взели придънни проби под кораба, за да се види, че е многократно замърсено”, заяви Емил Димитров в студиото на „На фокус с Лора Крумова” по Нова телевизия. 

Той у категоричен, че е пропуснато много време, в което е можело да се действа адекватно в ситуацията със заседналия кораб.

„Първият път е имало опит тайно през нощта корабът да се разтовари. След като е бил заседнал, са се опитали да го облекчат, за да добие плаваемост и да олекне. Изхвърляли са всичко набързо, за да може по-бързо да стане по-лек. Не са отчели обаче факта, че отстрани има баластни резервоари, които са отежнили кораба. Той пътува и пълен, и празен. Когато е празен има такива резервоари, които се пълнят с вода, за да има по-голяма плаваемост. Пет от тях сега са повредени и са пълни с вода. Когато е заседнал – задницата му се вижда, че е по-високо”, обясни още той.

Към момента корабът не е толкова опасен, смята Емил Димитров. "Това, което изхвърляха, не е толкова опасно. Спукани са само баластните резервоари. Корабът все още е в изправност”, заяви той.

Утре представители на Изпълнителна агенция „Морска администрация“, на салвидж компанията и на застрахователите ще направят оглед на актуалното състояние на кораба и ще представят писмени предложения към министър Алексиев за по-нататъшните стъпки по спасителната акция. След огледа приоритетно ще започне извозване на останалите опасни материали – остатъчното гориво, акумулаторите и други.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ