Ученици ще получават стипендии и заплати за дуално обучение
27 ученици от единственото училище по механоелектротехника в София и Софийска област "Н.Й. Вапцаров", ще бъдат специално обучавани от тази година за професия „Електротехник“ по проекта за дуално обучение ДОМИНО („Дуално образование за модерните изисквания и нужди на обществото“) .
Учениците ще имат възможност да съчетаят учебния процес с трудов опит във водещи компании в различните сектор и ще специализират умения в „Електрообзавеждане на производството” като бъдат разпределени за дуално обучение в шест фирми. Това стана ясно днес при официалното стартиране на проекта ДОМИНО, който тръгва едновременно в 16 професионални гимназии в 11 града в цялата страна. Близо 400 ученици ще се обучават в общо 5 професии по системата „учене чрез работа“ по швейцарски модел в рамките на Българо-швейцарската програма за сътрудничество.
Стартът на ДОМИНО бе даден официално от Нестле България - една от първите компании, заявили желание за участие в проекта и останалите партньори в него - ЧЕЗ, Фесто, Алфалифт, ЛЕМ, Райхле и Де Масари на специално събитие в столичната професионална гимназия "Н. Й. Вапцаров". На откриването на паралелката и официалния старт на проекта ДОМИНО присъстваха президентът Росен Плевнелиев, заместник-министърът на образованието и науката Диян Стаматов и посланикът на Швейцария у нас Денис Кнобел.
Учениците от паралелката в София ще са на реални работни места и ще имат наставници, съобщи пред журналисти днес директорът на училището Мардирос Зовикян. Когато са в 11-и и в 12-и клас, ще изучават теория два дни в училището, а три дни ще имат практика в предприятията. Тогава учениците ще получават заплати, а преди това - в девети и в десети клас, ще получават месечна стипендия от 50 лева. Средствата за тези стипендии също са по проекта ДОМИНО. Заплатите на учениците в 11-и и в 12-и клас ще се поемат от фирмите, участници в проекта.
"Като част от швейцарска компания и предвид постоянния ангажимент на Нестле към младежката заетост, да бъдем част от този проект за нас е още една възможност да допринесем за развитието на младите хора в страната,“ заяви Хуан Карлос Пералехо, изпълнителен директор на Нестле България.
Мартин Крон, мениджър на фабриката на Нестле за шоколадови продукти и бисквити в София, пък сподели, че е възпитаник на същата система на обучение и разказа, че е започнал своята кариера в Нестле през "далечната 1995 г." по програма за дуално обучение. Ето какво още коментира той пред репортер на "Мениджър Нюз":
- Г-н Крон, Нестле България е активно ангажирана с проекта ДОМИНО от самото начало. Каква по-конкретно е подкрепата на компанията по този проект?
- Да, така е, от самото начало ние подкрепяме проекта ДОМИНО, като предлагаме възможност за натрупване на практически опит по професиите, които биха допринесли най-много за различните компании. Работим с училищата и други компании за развитието и усвояването на практически познания. Защото теоретическите се придобиват в училището. Това е начинът, по който оказваме подкрепа на проекта.
- Тоест, вие осъществявате връзката между компаниите и училищата?
- Точно така, ние си партнираме с други компании, но най-вече с училищата, и разбира се, с екипа по проекта ДОМИНО, за да направим възможно това да се случи.
- Дуалното обучение не се ли разминава с мечтите на младите хора за престижни и скъпо платени професии? Какви предимства има то?
- За мен дуалното обучение е по-добро и напреднало в сравнение с чисто теоретическото образование, тъй като в училище учиш теоретичната част доста задълбочено първите две години. Но с дуалното обучение, през втората година вече имаш възможност да прекарваш време в компанията, където да придобиеш опита как да приложиш теорията на практика. Имам предвид не само да наблюдаваш и следваш хората, но и със собствените си ръце и с подкрепата на работещите специалисти да приложиш наученото на поточната линия, да почувстваш истинския свят. Вече знаеш не само наученото от книгите, но и как то работи. И този опит определено дава предимство, защото вече не си само човекът, станал току-що от чина, но и човекът, който наистина има познанието. Когато правиш нещо със собствените си ръце, получаваш познание, което не е описано в книгите и за да го разбереш, трябва да придобиеш собствен опит.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.