Владимир Колев: Има нужда от модернизация на образованието
Дигитализацията в училищата доведе до предизвикателства пред преподавателите и учениците. Няма никакво съмнение, че е необходим модерен образователен модел, който да подготви децата за бъдещето. Каква е посоката, коментира управителят на издателство „Клет България“ Владимир Колев.
- Първи или втори е „Клет България“ в бизнеса с учебници?
- Според последните публикувани финансови отчети ние сме втори, малко след основния ни конкурент. Аз обаче споделял максимата, че в бизнеса е добре да си втори, за да имаш ясна посока и най-вече цел, която да преследваш. Когато си първи, пътят обикновено е само надолу. Извън шегата, ние уверено и последователно вървим към първото място и сме неоспорим лидер в редица пазарни сегменти. Областите, в които продължаваме да държим лидерската позиция, се отнасят до иновативните начини за взаимодействие с учителите, създаването на практически инициативи за подкрепа на тяхната работа, което ни носи истинското удовлетворение от нашите усилия. Така че сме първи там, където се стремим да бъдем - на лидерското място.
- Полезна ли е конкуренцията с другия колос – „Просвета“, и какъв е делът на по-малките издателства на този пазар?
- Българският модел на две големи образователни издателства е в известна степен уникален, тъй като само ние и издателство „Просвета“ разполагаме с пълни комплекти учебници за всеки клас по всеки предмет. Това ни позволява да осигурим цялостно решение за определена цяла група или групи от детската градина или за цели класове от училищата, което не е във възможностите на по-малко издателство. По-малките издателства имат преимуществото да работят с по-малки целеви групи учители, да ги познават по-добре и да са съсредоточени в техните нужди, което им позволява да са много по-фокусирани.
- МОН няма нов учебен план, което означава, че няма нужда от нови учебници. Това ще се отрази ли негативно на издателствата, защото означава по-малко приходи?
- Липсата на нови учебни планове и на новоодобрени учебници не води до по-ниски приходи за издателствата с одобрени учебници, а само до преразпределяне на пазарния дял между тях. Радваме се на увеличаващ се пазарен дял в основни сегменти и в този смисъл липсата на нови процедури дори е добра за финансовите ни показатели. Но като издателство, за което образованието наистина е мисия, а не просто бизнес, ние сме категорично за промени в учебните планове и за възможност за създаване на нови учебници, които да отговорят по-точно на очакванията и нуждите на българската образователна система.
- Как се става добър автор на учебници?
- Като всеки занаят да си добър автор на учебник е трудна задача. Въпрос на талант, на усет към текста и на много практика. Липсата на регулярни процедури за одобрение на нови учебници ограничава до определена степен възможността ни за включване на нови автори, които да се учат и трупат необходимия им опит. Нарушаването на авторските права, фотокопирането и пиратството, препродаването на използвани учебници намаляват приходите на авторите и следователно мотивацията им за работа. За нас като издател става все по-трудно да убедим добър специалист да отдели значително време и усилия, за да създава качествен текст, вместо да работи нещо, от което ще види резултата много по-скоро. Това е сериозна опасност, за която държавата трябва да се замисли, тъй като без качествено съдържание целият образователен процес няма как да се развива.
- Имате собствена платформа - iZZI. Може ли да направите баланс - вложени средства към резултати?
iZZI e най-модерната и иновативна образователна платформа в момента у нас, но все още е маркетингов инструмент. Това на практика означава, че преките инвестиции в iZZI са насочени към осигуряване на допълнителен стимул за учителите да използват нашите образователни материали – учебници, помагала и др. Това ще е така, докато държавата не разпознае качественото дигитално съдържание като равнопоставено на хартиеното и не започне да инвестира последователно и с мисъл в него.
- Какво може да се промени в българската образователна система и как?
- Основно убеждение зад нашата бизнес философия е разбирането, че образованието не е условие, а процес, чрез който хората се развиват през целия си съзнателен живот. Именно заради това вярваме, че всяка компания, посветена на образованието, трябва да гледа на него като на своя мисия по пътя към изграждането на едно високотехнологично, интелигентно и функционално демократично общество. Именно заради това всичко, което правим, от продуктите, които произвеждаме, през внимателно подбрания експертен образователен състав, до проектите, които подкрепяме, работи в посока да направи образованието по-достъпно, по-разбираемо, интуитивно и в крайна сметка да води до видими и ясни подобрения в живота на хората.
Важно е всяка промяна да има предвид комплексността и интересите на различните субекти, включени в образователния проект. Аз съм привърженик на еволюционните, а не революционните промени, тъй като тук е заложена на карта образоваността и реализацията на цели поколения.
За пример мога да дам образователната платформа iZZI, която ние разработихме с мисъл за конкретните нужди на учителите и учениците. iZZI бе създадена като допълнителен инструмент за нашите клиенти, но с пандемията се превърна в основен способ за решаване на сложната задача, наречена „обучение у дома“. С iZZI учителите имат възможност да преподават уроците изцяло дигитално, по интерактивен, лесен и разбираем за учениците начин, което в крайна сметка води и до по-добро и качествено образование като цяло. Вярвам, че въвеждането на дигитални решения в образованието трябва да се прави обмислено и след внимателна преценка на съдържанието, платформите и инструментите, с които се очаква учителите да работят. Бих се радвал, ако държавата припознае иновативните платформи като iZZI и заедно с нас, издателите, работи в посока изграждането на нов и модерен хибриден образователен модел.
Интервю на Петър Иванов. Текстът е публикуван в специалното издание на Мениджър "Първите в бизнеса", което е на пазара
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.