Данъците за старите коли скачат драстично, реши окончателно парламентът

Данъците за старите коли скачат драстично, реши окончателно парламентът

Парламентът прие окончателно по-високи данъци за старите автомобили. Няма да има данъчно облекчение за автомобили с допълнително монтирана газова уредба. Това решиха депутатите, които гласуваха на второ четене промени в Закона за корпоративното подоходно облагане, с които се изменя Законът за местните данъци и такси. Предвижда се промените да влязат в сила от 1 януари 2019 г.

Данъкът върху леките и товарните автомобили с маса не повече от 3,5 тона ще се определя по нова формула, която включва два компонента - имуществен и екологичен. Имущественият компонент ще отчита мощността и годината на производство на автомобила, а екологичният компонент ще се определя от общинския съвет в зависимост от екологичната категория на автомобила.

Eкологичният компонент ще осигури облекчение за собствениците на автомобили, съответстващи на екологични стандарти "Евро 4" и по-високи, и утежнение за собствениците на автомобили с по-ниска или без екологична категория. С промяната се цели извеждане на по-старите коли от употреба, предвид че тези над 20 години са ненадеждни, изискват големи разходи за поддръжка и причиняват голямо замърсяване на въздуха.

За товарните автомобили с маса от 3,5 до 12 тона данъкът ще се определя в размер от 10 до 30 лева за всеки започнати 750 кг товароносимост вместо за всеки започнат тон.

От БСП поискаха текстовете за старите коли да отпаднат, защото, според тях, 70 процента от автомобилите в България ще бъдат обложени с по-високи данъци и това ще натовари хората с по-ниски доходи. Павел Шопов от "Обединени патриоти" също апелира колегите си от ГЕРБ да преосмислят предложенията.

Данъкът на един автомобил, който в момента плаща 450 лева данък и е сравнително нов с "Евро 5" стандарт, може да намалее с около 60 до 100 лева, а на един 20-годишен автомобил със сто конски сили да се увеличи с около 60 лева, изчисли Явор Божанков от "БСП за България". Ще бръкнете в джоба на най-бедните и няма нищо да направите, коментира той. По думите му у нас има "нула пречка да се регистрират стари коли и нула контрол".

Александър Иванов от ГЕРБ обясни, че обвързването на данъка не само с мощността на двигателя, но и с екологичните стандарти, е следване на принципа "замърсителят плаща". По думите му това не е санкция към старите автомобили, а към тези, които замърсяват въздуха. Иванов посочи, че на новите автомобили с по-висока екологична норма данъкът ще бъде намален. Тази мярка не е фискална, тя е екологична и здравна, отбеляза депутатът и даде пример, че в София тя ще доведе до намаляване на смъртността със 750 души.

Край на злоупотребите с данъчното облекчение за жилища

В случай че е установено деклариране на повече от едно основно жилище, данъкът върху недвижимите имоти ще се дължи в пълен размер за всяко от жилищата, прие още парламентът. Мярката цели да пресече злоупотребите да се декларира основно жилище в различни градове на страната и да се ползва 50 процента данъчно облекчение.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ