От фейсбук реклама към цялостна онлайн рекламна стратегия
Рекламата днес е в джоба на потенциалните потребители, т.е. в техните смартфони. Благодарение на мобилните технологии имаме постоянен достъп до огромно количество информация посредством социалните мрежи, новинарските канали, каналите за споделяне на музика и видео и т.н. Маркетолозите не трябва вече да търсят своята целева аудитория у дома, по телефона, по вестникарските будки или по пътищата, където се издигат огромни билборди, а трябва просто да стоят пред компютъра и да насочват своите рекламни съобщения чрез няколко клика на мишката.
Онлайн рекламата е не само една от най-евтините, но и достига до по-голям брой хора и най-вече до точните хора. Това става благодарение на голямото разнообразие от канали и по-ясното дефиниране на тяхната аудитория. Всяка голяма онлайн структура, като почнем от Google и стигнем до социалните мрежи като facebook или Instagram, имат изключително прецизен алгоритъм, анализиращ потребителите, тяхното поведение в мрежата, техните интереси на база това поведение и така определят каква реклама да им показват. На хората, нямащи нищо общо с маркетинг, това може да им се стори плашещо и застрашаващо тяхната онлайн безопасност, но всъщност е полезно, тъй като никой не иска да вижда реклами, които нямат нищо общо с неговите интереси. Но тъй като този материал е насочен към хората, които се занимават с бизнес и маркетинг, нека разгледаме правилния подход за онлайн реклама.
„Ако допреди 5-6 години собствениците на бизнес разчитаха основно на социалната мрежа facebook за популяризиране на своя продукт и за достигане до повече хора, то в днешно време тя не е достатъчна“, споделя Борислав Айтов, управител на агенцията за дигитален маркетинг BeShared.
Не защото вече не можем да стигнем до много хора, а защото това стана малко по-скъпо и по-трудно за тези, които нямат необходимите умения и познания върху алгоритъма на мрежата. В първите години на навлизане на социалната мрежа в живота на онлайн потребителите рекламата достигаше до повече хора с минимален бюджет, но разбира се нейните създатели видяха огромния потенциал за печелене на пари от рекламодателите и с времето се превърна в недостатъчен канал за достигане до целевите групи. Затова в днешно време реклама единствено във facebook е крайно недостатъчна, ако даден бизнес иска да стигне до по-голям брой хора и да поддържа своя имидж и връзката с клиентите си. Това, без което съвременният бизнес не може, е цялостна онлайн рекламна стратегия за всеки продукт според неговите особености. Обикновено тя включва фейсбук реклама, както и присъствие в останалите социалните мрежи (основно Instagram, LinkedIn и Twitter) Google, SEO, според вида на продуктите) и имейл маркетинг.
Така например, ако даден бизнес има уебстраница, задължително е да има добра оптимизация на сайта. SEO помага на видимостта на страницата и популяризирането на нейното съдържание, защото потребителите все още се доверяват основно на Google, когато търсят определен продукт или услуга. Първите резултати обикновено са печелившите, защото хората рядко имат време да проучват дълго възможностите. Т.е., ако даден уебсайт няма добра оптимизация, най-вероятно ще се класира на някоя от най-задните страници в Google. Обратното, добрият SEO помага страницата да се класира сред първите резултати или там, където е най-вероятно потенциалните клиенти да я намерят и посетят.
Също така реклама, която се показва на страницата за резултати на търсачката на Google (още известна като SERP или Search Engine Results Page) има потенциала да привлече аудитория от хора, които търсят определени продукти или услуги. Една прецизно настроена и всекидневно оптимизирана кампания с добре таргетирана аудитория и с разумно разпределение на бюджета е възможно да постигне над 90% дял на наличните импресии по зададените ключови думи, както и позициониране на рекламното съдържание в топ 3 или т.нар. above the fold полета на първата страница с резултати. Освен това така се генерира качествен трафик на уебстраницата и се повишава нейния органичен (неплатен) обхват.
Друг ценен онлайн инструмент за популяризиране на уебстраници и продукти е Google Adwords. Тази онлайн рекламна платформа позволява на рекламодателите да създават кратки текстови реклами и дисплейни банери, с които да достигат до правилните потребители на база ключови думи в Google и бисквитки, по които се изчислява релевантността на рекламата спрямо поведението на онлайн потребителите. Тя достига до хората, за които има най-голяма вероятност да се интересуват именно от продукта, който се рекламира.
Ценна съпътстваща реклама е и тази в най-голямата в света мрежа от издатели – или дисплейната мрежа на Google – GDN. Тя разполага с повече от 2 милиона партньорски уебсайтове на издатели и много собствени като YouTube, Gmail и Android услуги на Google и предлага множество начини за ангажиране и взаимодействие с потребителите. Един от основните формати на реклама, използвани от бизнеса, е дисплейната реклама с банери и текстови карета в GDN. С нейна помощ се достига до целевата аудитория контекстуално, използвайки ключови думи, теми и интереси, географско и демографско насочване. Освен това има възможност за избор на конкретни уебсайтове като управлявани разположения (т.нар. managed placements) за рекламите. Същото важи и в обратната посока - може да се изключат определени уебсайтове, в които не желаете да се показва рекламата на бизнеса ви.
Провеждането на успешна кампания в дисплейната мрежа на Google AdWords обикновено носи много ползи на рекламодателите, едни от които са увеличаване на популярността на марката, ангажиране на аудиторията и изграждане на лоялност. Генерирането на качествен трафик от своя страна води до повече продажби, регистрации на уебстраницата, запитвания или телефонни обаждания.
Друг полезен инструмент за онлайн реклама са т.нар. Remarketing кампании, целящи достигането на групи от потребители, които вече са посетили дадена уебстраница или дори конкретно дефинирани страници от нейния домейн. Remarketing-ът позволява на бизнеса да спечели обратно всички тези потребители, които са посетили сайта и са извършили (или не са извършили) определени действия (например стартирали са поръчка, но не са я завършили). Това е мощен инструмент, с който се напомня на потребителите за марката и се улеснява тяхното по-нататъшно взаимодействие с нея.
Имейл маркетингът е едно от „старите кучета“ в онлайн рекламата и въпреки, че напоследък се говори за неговото отмиране, той продължава да има важна поддържаща роля в цялостната онлайн рекламна стратегия. Разбира се не може да се разчита само на него, но когато става въпрос за поддържане на връзка с настоящи клиенти, той заема важно място. Изпращането на месечни или седмични новинарски бюлетини е ценен инструмент, с който рекламодателите напомнят за себе си. Ако имате дълъг списък с лоялни клиенти, в никакъв случай не пренебрегвайте имейл маркетинга. Чрез него можете да предлагате специални отстъпки, подаръци и други привилегии на лоялните си клиенти, с което да ги държите близо до себе си и далече от конкурентите. Ако все още нямате форма за регистрация на уебстраницата си или опция за абонамент, я добавете колкото се може по-бързо, защото събраните имейл адреси (разбира се съгласно регламентите за събиране и защита на личните данни) са ценен мост, който свързва вас и вашите клиенти.
Друг много популярен и ценен за реклама канал е YouTube, в който рекламодателите използват т.нар. TrueView In-Stream рекламен формат. Той позволява представянето на видео клип преди зареждането на друг такъв. Потребителят е задължен да изгледа първите 5 секунди от рекламния клип, след което има опцията да пропусне видеото и да премине към това, което е искал да гледа първоначално. Заплащането става само тогава, когато потребител изгледа поне 30 секунди от видеото или цялото видео. Моделът на плащане е на база гледания или CPV (Cost-per-View) и по същност наподобява добре познатия на всички рекламисти CPC (Cost-per-Click) модел. Това го прави много практичен и невисокобюджетен формат за реклама.
Социалните мрежи си остават също важна част от онлайн рекламата, макар и не водеща. Според спецификата на продуктите и услугите, които предлага даден бизнес, е добре да се разработи стратегия за онлайн присъствие в най-популярните към момента в България социални мрежи facebook, Instagram и LinkedIn. Това са местата, където бизнесът не просто представя своите продукти, но и комуникира със своите потенциални и настоящи клиенти, изгражда доверие и повишава имиджа на марката. Ежедневната интеракция с потребителите е ключът към спечелване на техния интерес.
Всички изброени канали и формати за реклама са успешни само тогава, когато се използват правилно и рекламата се оптимизира регулярно, обобщават от BeShared. Също толкова важно е да се избере правилния микс от рекламни канали, между които бюджетът да се разпредели оптимално, така че с минимални средства да се постигнат максимални резултати. Това се случва най-добре, ако се прави от специалисти с опит, така че, ако бизнесът ви не разполага с достатъчен ресурс за целта, можете да се консултирате с екип от професионалисти, които да изготвят и проведат успешна цялостна онлайн рекламна стратегия.
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.