Столична община взима заем до 195,5 млн. евро за разширението на метрото
Столична община ще вземе заем до 195 500 000 евро от Европейската инвестиционна банка за съфинансиране на Проект "Разширение на метрото в гр. София, Линия 3". Средствата ще са необходими за изграждането на Етап III – участък ж.к. "Хаджи Димитър" – ж.к. "Левски" и участък ул. "Шипка" – кв. "Гео Милев" – ж.к. "Слатина" – Тех. парк/Зала "Арена Армеец" – бул. "Цариградско шосе", в това число за метровлакове.
Разширението ще осигури транспортно обслужване с бърз екологичен масов градски транспорт с голяма превозна способност на плътно застроени жилищни и административни квартали. Годишно по участъците ще се превозват над 26 млн. пътници и ще се намали броят на автомобилите по улиците на града с около 13 200 дневно. Ще се увеличи над два пъти скоростта на пътуванията с масовия градски транспорт в участъците; ще се намали значително трафикът и замърсяването на въздуха; ще се спестят над 12 800 човекочаса дневно на гражданите на София вследствие по-бързото и удобно придвижване, в сравнение с надземния транспорт, посочват вносителите на доклада заместник-кметовете Дончо Барбалов и Ангел Джоргов.
Към момента линиите на софийското метро обхващат 52 км с 46 метростанции. Времето на пътуванията с метрото от периферията до центъра е средно между 10 и 15 минути, докато с наземния градски транспорт отнема между 40 и 60 минути. Тези данни са показателни за необходимостта от ускореното разширение на метрото по основните направления на града, посочват Барбалов и Джоргов в доклада.
В краткосрочните разширения на метрото до 2026 г. общата дължина на метролиниите ще бъде 61 км с 56 метростанции, а перспективното средносрочно разширение предвижда 75 км със 70 метростанции. Метрото ще има дял от приблизително 58% в системата на масовия градски транспорт на София, се посочва още в документа.
Общата дължина на Линия 3 на метрото в София е предвидена да е 21 км с 21 метростанции. Строителството се извършва на 4 етапа. През 2020-2021 г. завърши строителството на Етап 1 и Етап 2 на линията от ж.к. "Овча Купел" до ж.к. "Хаджи Димитър" с дължина от 12 км и 12 метростанции. В източна посока тя не е завършена, като не достига до разположените в тези части на столицата големи жилищни комплекси – ж.к. "Левски" и ж.к. "Слатина" и прилежащите жилищни и административни зони. За постигане на предвидения значителен транспортен, екологичен и социален ефект от линията следва тя да бъде завършена, като се изградят другите ѝ два участъка, а именно – ж.к. "Хаджи Димитър" - ж.к. "Левски" и ул. "Шипка" – кв. "Гео Милев" – ж.к. "Слатина" – Тех.парк/Зала "Арена Армеец" – бул. "Цариградско шосе", пишат вносителите на доклада.
Барбалов и Джоргов посочват, че в началото на 2021 г., по предложение на Столичната община, разширението на Линия 3 беше включено в Плана за възстановяване и устойчивост на България. По подобен начин в плановете за възстановяване и устойчивост на другите източноевропейски страни, както и на Португалия, Франция, Италия, Белгия, Испания и др., е включено строителство на участъци от метрото.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.