Клубовете във Финансовата футболна лига са спечелили рекордните 11,2 млрд. за сезон 2023/2024
През сезон 2023/2024 най-големите 20 футболни клуба в света са спечелили рекордни 11,2 милиарда евро. Кумулативните приходи са нараснали с 6% в сравнение с предходния сезон, като клубовете от финансовата футболна лига са отбелязали рекордни приходи от мачовете, телевизионните права и търговските дейности. Това показват данните от 28-то издание на доклада, изготвен от Deloitte Sports Business Group, озаглавен "Финансова футболна лига"
Среднo, един клуб от Финансовата футболна лига генерира приходи от 560 милиона евро, от които 244 милиона евро (44%) са от търговски дейности, 213 милиона евро (38%) от телевизионни права и 103 милиона евро (18%) от мачовете.
Реал Мадрид е първият клуб, чиито приходи само за един сезон надхвърлиха един милиард евро, заемайки своето място на върха в класацията на Финансовата футболна лига. Следват Манчестър Сити (838 милиона евро), Пари Сен-Жермен (806 милиона евро), Манчестър Юнайтед (771 милиона евро) и Байерн Мюнхен (765 милиона евро).
Приходите от мачовете са нараснали с 11% в сравнение с предходната година и отново са най-бързо растящият източник на приходи за клубовете от Финансовата футболна лига, благодарение на увеличения капацитет на стадионите, цените на билетите и висококачествените оферти в деня на мачовете. Приходите от мачовете за първи път в историята на този доклад надхвърлят 2 милиарда евро (2,1 милиарда евро), като съставляват 18% от общите приходи, което е техният най-голям дял след сезон 2014/2015 (19%), сочат още данните от доклада на Deloitte Sports Business Group .
Търговските приходи в размер на 4,9 милиарда евро остават най-големият източник на приходи за клубовете от финансовата футболна лига за втора поредна година, като съставляват 44% от общите приходи. Нарастването с 10% в сравнение с предходната година се дължи основно на увеличения брой на събитията на живо, които не са свързани с футбол, подобрените резултати в продажбите на дребно и увеличението на спонсорските приходи, отчитат от Deloitte Sports Business Group .
Телевизионните права
Въпреки това, клубовете от Финансовата футболна лига не отбелязаха нарастване на кумулативните приходи от телевизионни права (4,3 милиарда евро), тъй като и този сезон за най-големите пет първенства все още са в сила съществуващите договори за телевизионни права. Най-големите пет лиги навлязоха или ще влязат в период на относително стабилни приходи от телевизионни права благодарение на дългосрочните права за излъчване, които ще продължат поне до 2027 г.
Тим Бридж, съдружник в Deloitte Sports Business Group, коментира: „Клубовете от Финансовата футболна лига продължават да надминават рекордите по отношение на търговските приходи и приходите от мачовете, които непрекъснато нарастват. Въпреки че успехът на терена е от ключово значение, за да могат отборите да останат сред най-успешните клубове на Финансовата футболна лига, клубовете с отлични резултати могат да диверсифицират своите източници на приходи чрез сключване на иновативни партньорства и подобрение на терена и стадиона, които притежават или на които оперират. Въпреки че търговските приходи са най-важният източник на приходи за най-успешните десет клуба от финансовата футболна лига, приходите от телевизионни права остават ключови за отборите в долната част на класацията. Състезанията стават все по-големи и има все повече възможности за печалби от телевизионни права и от мачовете, което открива нови възможности за приходи за клубовете. В момента има невиждано търсене за повече мачове, но това трябва да бъде балансирано с благосъстоянието на играчите, защото те в крайна сметка носят успеха на терена, който допринася за допълнителни награди извън него.“
Европейските клубове продължават да постигат невиждани резултати
Реал Мадрид стана първият футболен клуб, чиито приходи само за един сезон, 2023/2024, надхвърлиха един милиард евро. Завършването на строителните работи по обновяването на стадион „Бернабеу“ удвои приходите от мачовете, които достигнаха 248 милиона евро през сезон 2023/2024. Клубът също така увеличи търговските си приходи с 19% (от 403 милиона евро на 482 милиона евро) благодарение на увеличения брой лицензирани продукти и новите спонсори.
Манчестър Сити остава на второ място в общата класация на финансовата футболна лига и е клубът с най-големи приходи в Англия (838 милиона евро), след като отново подобри рекорда си от предходния сезон. Въпреки това, разликата между приходите на клуба на първо и второ място в класацията на финансовата футболна лига никога не е била по-голяма (208 милиона евро), като най-голямата досегашна разлика беше отбелязана през сезон 2018/2019 г. (84 милиона евро).
Освен това, Ювентус (с приходи от 356 милиона евро) отбеляза най-големия си спад в класацията от 11-то на 16-то място, което е и най-лошата позиция на клуба в класацията на Финансовата футболна лига досега, заради отсъствието им от терена през сезон 2023/2024.
Спортният успех играе ключова роля във финансовите резултати на повечето отбори: клубове като Арсенал (717 милиона евро), Борусия Дортмунд (514 милиона евро), Нюкясъл (372 милиона евро) и Астън Вила (310 милиона евро) увеличиха приходите си чрез участие в състезанията на УЕФА и подобряването на резултатите си на домашната сцена, което доведе до по-големи приходи от телевизионни права.
Клубовете, които се намират на 11-то до 20-то място в класацията, потвърждават колко важен е успехът на терена за финансовите резултати. Айнтрахт Франкфурт (245 милиона евро) отпадна от топ 20 на финансово най-успешните клубове през сезон 2023/2024, след като приходите им от телевизионни права намаляха с 34% (а общите приходи с 16%) заради участие в УЕФА Лига на конференциите вместо в Шампионската лига.
Това само доказва колко важни са били търговските приходи за клубове като Ливърпул (715 милиона евро), Тотнъм Хотспър (615 милиона евро) и Челси (546 милиона евро) да запазят позициите си сред топ 10 финансово най-успешните клубове въпреки намалените приходи от телевизионни права поради това, че не участват в Шампионската лига.
Няколко клуба установиха, че инвестициите в инфраструктурата могат значително да увеличат приходите. По-конкретно, Ливърпул и Олимпик Лион (264 милиона евро) имаха полза от такива проекти: подобрената посещаемост и провеждането на събития, които не са футболни мачове, увеличиха приходите от мачовете и търговските приходи. Въпреки това, Барселона (760 милиона евро) падна на 6-то място заради намаление на приходите с 40 милиона евро в сравнение с предходния сезон, главно поради спад от 63 милиона евро в приходите от мачовете, тъй като те се играеха на по-малък стадион по време на обновителните работи на Spotify Camp Nou.
Бридж допълва: „Клубните стадиони все повече се разглеждат като актив, чиято стойност не се измерва само в броя на мачовете. Редица от клубове превръщат своите терени в места за провеждане на развлекателни събития от различен характер, които привличат нови посетители и спонсори и откриват нови възможности за печалба. Футболните клубове осъзнават стойността на марката си, която не е свързана само със спорта, и медиите и развлеченията се преплитат с търговските възможности, които им се предлагат.“
Най-успешните женски футболни клубове също са с рекордни приходи
Финансовата футболна лига на Делойт за трета година включва и 15-те женски футболни клуба с най-големи приходи*, които за пръв път досега надминават 100 милиона евро. Кумулативните им приходи от 116,6 милиона евро през сезон 2023/2024 нараснаха с 35% в сравнение с предходния сезон, като се вземат предвид и приходите на групата.
Трета поредна година ФК Барселона Фемени е най-добрият сред анализираните клубове, като приходите му са 17,9 милиона евро, което е с 26% повече в сравнение със сезон 2022/2023, след като се вземат предвид и приходите на групата. В тясна битка Арсенал Уимен завърши на второ място с приходи от 17,9 милиона евро - приходите от мачовете на отбора са нараснали с 64%, а търговските приходи с 48% през сезон 2023/2024. Сред петте финансово най-успешни футболни клуба има още два английски клуба – Челси Уимен (13,4 милиона евро) и Манчестър Юнайтед Уимен (10,7 милиона евро), както и Реал Мадрид Феменино (10,5 милиона евро), се казва още в доклада.
Дженифър Хаскъл, експерт по изследвания и анализи в отдела за спортни дейности на Делойт, коментира: „Женските футболни клубове продължават да растат и откриват нови възможности за привличане на фенове като откриват свои собствени начини на работа - било то чрез нови търговски споразумения, иновативни изживявания на мачовете на главния стадион на клуба или нови клубни структури, растежът на женските клубове свидетелства за отдадеността на собствениците, търговските партньори и управленските заинтересовани страни. Очевидно е, че женският футбол бързо расте по всички показатели, включително приходи. Въпреки че женските клубове обикновено се сравняват или се очаква да бъдат съобразени със структурата и дейността на мъжките клубове, е очевиден обратът по отношение на възможностите, произтичащи от възприемането на ключовите различия. По този начин секторът може да определи бъдещата посока на играта, както за своите играчи и фенове, така и за увеличаване на приходите и подобряване на самата игра.“
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.