Австрия пуска климатичен билет

Австрия пуска климатичен билет

Австрия пуска климатичен билет

15 години след като за първи път бе предложен, климатичният билет на Австрия вече е факт. От вчера той е достъпен за гражданите, които искат да пътуват с обществен транспорт на ниски цени и едновременно с това да помагат в борбата с климата.

Годишният пропуск на цена от 1095 евро или около 3 евро на ден трябва да насърчи хората да заменят колите си с алтернативни форми на придвижване, които са по-благоприятни за околната среда. Такива са метрото и междуградските влакове например.

Отстъпки има за хората до 25-годишна възраст, за такива над 64, както и за лицата с увреждания. Те могат да заплатят 821 евро вместо редовната сума според официалния сайт на климатичния билет. Допълнителна еднократна такса от 110 евро пък дава възможност на до четири деца между 6 и 15 години да пътуват с картодържателя. Всички до 5-годишна възраст пътуват безплатно.

Общественият транспорт вече е доста популярен в Австрия. Въпреки че гражданите пътуват повече километри с влак от всяка държава в Европа, с изключение на Швейцария, според официалните правителствени данни само 16% от пътуванията през 2018 г. са с обществен транспорт, пише CNN.

Първоначалният интерес към първите билети, които се продават с намаление, е толкова силен, че уебсайтът на билета се срина временно.

Въвеждането на подобна мярка не е новост, но това, което я прави изключителна, е по-ниската цена. Общата абонаментна карта на Швейцария например предлага неограничено използване на цялата мрежа на обществения транспорт, но струва три пъти повече. Картата за автобуси, влакове и метро в Нидерландия пък е 3066 евро.

Планът за мобилност на правителството на Австрия цели да намали използването на лични автомобили от 70% от общите изминати километри на годишна база до 54% към 2040 г., като същевременно увеличи дела на обществения транспорт от 27% на 40% и удвои активното пътуване (ходене и колоездене) до 6%.

Страната има необходимата основна жп мрежа и градски транспортни системи около големи градове като Виена и Грац. Те се възползваха от политика на непрекъснато развитие, широко подкрепяна от целия политически спектър. В периферията обаче историята не е толкова положителна. Някои по-малки градове са откъснати от националната жп мрежа. По второстепенните линии сега, изглежда, има повече желание за подобряване на инфраструктурата, разписанията и замяната на дизеловите влакове в електрически, акумулаторни или водородни. Климатичният билет може да увеличи перспективите за подобрение.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Борисов сред среща с Асен Василев: Въглищните централи ще работят до 2038 г.
Истанбулската конвенция влиза в сила в ЕС от 1 октомври
Германската инфлация падна до нива, виждани за последно преди войната в Украйна
Миньори и енергетици блокираха пътища на няколко места в страната 
100 книги, които всеки трябва да прочете в живота си
Китай продава толкова много на Русия, че контейнерите вече се трупат
Денков: Правителството ще приеме плановете за справедлив преход в енергетиката въпреки протестите
Атанасов: Казусът с Руската църква е много сериозен провал на българското контраразузнаване
Канада обяви помощ за Украйна за около 480 млн. долара
Бойко Борисов: Шансовете на Антон Хекимян са огромни, може да победи на първи тур
Джейми Даймън: Светът може да не е подготвен за най-лошия сценарий с лихвите на Фед
Денков: Пълното ни интегриране в европейските и евроатлантически структури е основна цел за кабинета
Спад на борсите в Европа на фона на повишената доходност на облигациите*
Финансовото министерство предлага връщане на ДДС от 20% за ресторантьорите
Всеки четвърти българин пропуска годишните профилактични прегледи
Обявен за убит руски адмирал участва в заседание на висши военни
Времето: Есента настъпва, ще бъде слънчево и топло
ЕС отново налага глоба от 400 млн. долара на Intel за злоупотреба с пазарна сила
ЕС ще отпусне 135 милиона долара на Тунис като част от пакта за миграцията
Майкъл Блумбърг очерта план за наследяване на медийната си империя
Дванадесет страни ще имат допълнителни места в следващия Европейски парламент
Цените на зърнените стоки по световните борси се понижават
Доц. Кунчев: За последния месец има 7 пъти нарастване на заболеваемостта от COVID-19
bTV се разделя с Антон Хекимян