Институтът „Ройтерс“: Публичните личности са изиграли голяма роля в дезинформацията за COVID-19

Институтът „Ройтерс“: Публичните личности са изиграли голяма роля в дезинформацията за COVID-19

Склонни сме да се доверяваме лесно на лидерите на мнение, но дали е оправдано? Проучване на института „Ройтерс“ към Оксфордския университет установи, че публичните личности са изиграли голяма роля в разпространението на невярна информация за COVID-19 в социалните мрежи, предаде Social Media Today.

Специалистите са анализирали извадка от 225 текста с информация, оценена като невярна или подвеждаща, публикувани в период януари-март 2020 година. По този начин те са проследили разпространението на фалшиви факти в социалните мрежи и какъв е отговорът на платформите, в които са споделени.

Така достигат до извода, че най-често споделяни са преработени материали и такива, в които истината е леко изкривена, вместо да бъде представена откровена лъжа. Те отбелязват още, че са открили манипулирани снимки, които не представят обективно действителността.

Когато експертите разгледали как се разпространява дезинформацията, забелязали, че потребителите с големи бази последователи, включително знаменитости и политици, са изиграли ключова роля за валидирането и циркулирането ѝ в пространството. Например актьорът Уди Харелсън е споделил теория, според която кулите за 5G са допринесли за разнасянето на заразата от коронавирус.

[[{"fid":"351963","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"link_text":null,"type":"media","field_deltas":{"1":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"height":481,"width":300,"class":"media-element file-default","data-delta":"1"}}]]

Снимка: Social Media Today

Тази теория набира сила и „последователи“ и в социалните мрежи у нас.

Екипът на института е открил също, че посланията на публичните личности съставляват 69% от общата ангажираност с подвеждащи данни.

Най-големите социални платформи полагат усилия за ограничаването на фалшивите факти, разработвайки специални за целта инструменти – всички те обявиха плановете за масовото им премахване. През март Facebook съобщи за обособяването на новинарски раздел, съдържащ предварително проверени данни за коронавируса.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

5-минутно упражнение може да удължи вашия живот и да ви направи по-успешни
На днешната дата, 17 септември. Вяра, Надежда, Любов. Празник на София
Естония започна строителство на мащабни отбранителни съоръжения до границата с Русия
Жителите на София ще могат да следят градския транспорт в реално време
Фон дер Лайен обещала на Тръмп ЕС по-бързо да спре да купува руски петрол и газ
Зеленски обяви ръст на учителските заплати и студентските стипендии въпреки войната
Смятана за изгубена от 400 г. картина на Рубенс е открита в имение в Париж
Премиерът: Безводието се дължи и на климатични фактори, и на лошо планиране