Пекин отваря мост за $16 млрд., който може да остане слабо използван

Пекин отваря мост за $16 млрд., който може да остане слабо използван

Китай се готви да открие в началото на 2018 година 55-километров мост, свързващ Хонконг, Макао и континенталната част на страната, чието построяване е струвало над 16 млрд. долара, съобщава германският в. "Ханделсблат".

Строителството, започнало през 1983 година, вече е в заключителна фаза и поне на хартия "Проектът на столетието" изглежда впечатляващ. Той би трябвало да намали времето за пътуване от Хонконг до континентален Китай от четири и половина часа до близо 30 минути, като до 2035 г. се очаква 60 000 автомобила да превозват до 250 000 пътници между китайския град Чжухай, Макао и Хонконг. Съоръжението би трябвало да засили търговския обмен в региона, задълбочавайки икономическата, социална и културна интеграция.

Същевременно се очаква то да привлече повече заводи към западната част на делтата на Перлената река, където цените все още не са толкова високи, колкото в промишлените центрове Шънчжън или Дунгуан, известни по-рано като "световната фабрика".

Отсечка от 15 км вече получи титлата най-дълъг стоманен мост в света, а подводен тунел с дължина 6,7 километра, който е част от проекта, е не само най-дългият, но и най-дълбоко разположеният със своите 48 метра под морското равнище.

Реалността обаче далеч не е толкова впечатляваща

Съоръжението, което се пуска година по-късно от първоначалния срок и е с 1,5 млрд. долара по-скъпо, има два основни проблема.

Единият е, че много малко коли ще могат да го използват. Притежателите на шофьорски разрешителни от Хонконг или континентален Китай, нямат право да шофират в Макао и обратното. От 7,5 милиона жители на Хонконг и близо 110 милиона души в китайската провинция Гуандун едва около 30 000 собственици на автомобили имат разрешителни да шофират в Хонконг, където движението е в лявата лента, и в континенталната част на страната, където движението е в дясната лента.

Вторият проблем е, че изглежда съмнително дали мостът наистина ще може да стимулира туризма и транспорта, тъй като тези градове вече отдавна са препълнени. В Хонконг не могат да бъдат допускани повече коли, тъй като това ще обезсмисли приетите неотдавна мерки срещу замърсяването на въздуха. Представители на Макао и Хонконг посочват, че има силна съпротива за издаване на разрешителни за движение на автомобили, идващи извън градовете, които и без това имат тежки проблеми със задръстванията.

Положението ще изглежда така: шофьорите от Макао изобщо няма да могат да използват моста. Шофьорите от Хонконг ще трябва да пътуват до контролен пункт и след това да се прекачат в друг автомобил, за да продължат към другите точки от маршрута. Същото важи за пътуващите от континентален Китай.

Освен това във всеки регион има проверки за сигурност, а при преминаването в друга област - и митници.

В Китай обаче се мисли по-дългосрочно

Новото съоръжение е планирано да може да се използва 120 години, а Пекин гарантира модела "една страна, две системи" само за 50 години. Разрешителните от Хонконг и Макао ще изтекат през 2047 година и след това вероятно вече никой няма да има нужда от специално разрешително, за да премине моста.

Източник: БТА

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ